דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

מחקר: הגורמים העיקריים לפערי שכר מגדריים בישראל הם נישואים והורות

המחקר, שערך מוסד שורש, מצא שהפער המגדרי אצל עובדים בראשית דרכם מגיע עד ל-33% | עוד נמצא ששכרם של גברים נוטה לעלות אחרי נישואים והורות, ושל נשים לרדת

אמא מלווה את ילדיה לגן. עד כה נדרשו הורים שילדיהם נדבקו להיכנס לבידוד (צילום אילוסטרציה: אוליביה פיטוסי/פלאש 90)
אמא מלווה את ילדיה לגן (צילום אילוסטרציה: אוליביה פיטוסי/פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

נישואים והורות הם הגורמים הבולטים ביותר בפערי השכר בין גברים לנשים בישראל בין , כך לפי מחקר שפרסם היום (שלישי) מכון המחקר מוסד שורש על פערי שכר מגדריים. המחקר בחן מאפיינים אישיים וחברתיים של כמיליון האזרחים הישראליים שנולדו בין 1978 ל-1985.

לפי עורך המחקר וסגן נשיא  מוסד שורש, פרופ' איל קמחי, הפער המגדרי בשכר החודשי של שכירים בראשית דרכם המקצועית, שלב שבו גם מקימים משפחה ומרחיבים אותה, מגיע עד ל-33%. פער שרובו קשור למאפיינים משפחתיים.


המחקר מצא שנישואים והולדת ילדים מרחיבים מאד את פער השכר המגדרי, בגלל שהם מגדילים את הנטייה להתמחות בתוך משק הבית. כתוצאה, נשים בוחרות תעסוקה מתגמלת פחות שמתאימה יותר לשילוב קריירה עם משפחה.

חלק קטן יחסית מהפער, כ-4.5 נקודות האחוז, מוסבר על ידי הבדלים מגדריים בתחומי הלימוד ובענפי התעסוקה.

עוד מצאו החוקרים שתלמידות תיכון לומדות מתמטיקה ומדעים בהיקף נמוך יותר מאשר תלמידים, מה שמקשה עליהן לרכוש השכלה גבוהה בתחומים אלה. למרות שהממצאים מעידים על כך שלא מדובר ביכולות נמוכות יותר של נשים, אלא תוצאה של גורמים אחרים, סטודנטיות נוטות ללימודים אקדמיים במדעי הרוח והחברה יותר מאשר במתמטיקה, מחשבים והנדסה, תחומי לימוד שמובילים לתעסוקה בשכר גבוה יחסית.

בנוסף, טוען המחקר שנשים נוטות יותר להיות מועסקות בענפי השירותים מאשר בענפי התעשייה והתשתיות, בהם השכר גבוה יותר.

אחרי נישואים והורות שכר הגברים עולה ושכר הנשים יורד

פרמיית הנישואין (פער השכר החודשי בין נשואים ללא-נשואים) של גברים גבוהה משמעותית מזו של נשים, והשכר החודשי של גברים עם ילדים גבוה מזה של גברים בלי, ילדים, בקרב הנשים המצב הפוך. הירידה בשכר החודשי בעקבות הולדת ילדים משמעותית במיוחד אצל נשים ערביות.

לפי המחקר, נראה שהולדת הילד הראשון מביאה להתמחות גדולה יותר של הנשים במשימות משק הבית, כשעיקר נטל הפרנסה עובר לאב.

כתוצאה מצמצום המעורבות של האם בשוק העבודה והרחבת המעורבות של של האב, קטן השכר החודשי של האם וגדל השכר החודשי של האב. פרופ' קמחי: "משתמע מכך שפער השכר בין גברים ונשים צעירים יחסית מתרחב משמעותית עם הולדת ילדיהם".

"יש לשער שפער השכר המגדרי הגבוה בקרב צעירים נשואים, ובעיקר כאלה עם ילדים, נובע מפערים בהיקף התעסוקה ולא מפערים בכישורי העבודה של הגברים והנשים", הוסיף. "עם זאת, אין להוציא מכלל אפשרות שאותן צעירות, שנישאות בגיל מוקדם יותר והופכות לאימהות בגיל מוקדם יותר, הן גם אלה שכישורי העבודה שלהן נמוכים יותר ומכאן שיכולת ההשתכרות שלהן נמוכה יותר."

לפי המחקר, לנשים נטייה גדולה יותר מגברים להיות בעלות תואר אקדמי בכלל (29% לעומת 23%, בהתאמה) ותואר אוניברסיטאי בפרט (17% לעומת 12% בקרב, בהתאמה). עם זאת, הנטייה של נשים להעדיף תארים במדעי הרוח היא חלק מההסבר לשכר הנמוך יותר  בהמשך, בגלל הבדלי שכר בין ענפי התעסוקה.

לשפר את התנאים לנשים ואימהות עובדות
לשפר את התנאים לנשים ואימהות עובדות

קמחי הציע לתקן את הפער באמצעות התמקדות במצבן של נשים לאחר נישואין והורות ואילך. בין היתר, הוא מעלה את האפשרות להגדיל את הטבות המס לנשים עובדות, ולשפר את התנאים עבור אימהות שרוצות לעבוד בהיקף משמעותי.

לדבריו, "מדובר בעיקר במערכת החינוך לגיל הרך, שיש בה הרבה מה לשפר, הן מבחינת הזמינות, הן מבחינת רמת השירות, והן מבחינת העלות. הרחבת מסגרות החינוך לגיל הרך לשעות אחר הצהריים עשויה לאפשר לנשים רבות להגדיל את היקף המשרה שלהן. הדבר נכון גם למסגרות החינוך האחרות. מעבר של בתי הספר היסודיים משבוע לימודים של שישה ימים קצרים לשבוע לימודים של חמישה ימים ארוכים יסייע במידה דומה לאמהות למצות את יכולותיהן בשוק העבודה. התניית הסבסוד למעונות יום בתעסוקה של שני ההורים הוא צעד בכיוון הנכון".

צעד נוסף שהציע קמחי הוא הארכת חופשת הלידה לאבות. "מעבר לכך שחופשת לידה לאבות מקלה על האימהות הצעירות בזמן אמת", אמר. :מחקרים מצביעים על כך שהיא גורמת לאבות להיקשר יותר לילדיהם ולהיות מעורבים יותר במטלות משק הבית לאורך זמן, ובכך מקלים על נשותיהן למצות את אפשרויות ההשתכרות שלהן".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!