דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יום האישה הבינלאומי

"הפינוקים ליום האישה משמרים את הדיכוי": תערוכה חדשה קוראת 'להחזיר את יום הנשים'

מרכז 'לגעת בזה' לחינוך מיני ומגדרי מציג תערוכה שנועדה ליצור שיח על חוסר השוויון בין גברים לנשים | טל שרון ברנע, אחת היוזמות: "גברים ונשים, כולנו באותו צד, ורצינו ליצור מקום לדבר על זה ביחד. התערוכה היא מקום לשלב יותר דיאלוג"

איתי אמדורסקי וטל שרון ברנע מדריכים בתערוכה (צילום: אלבום פרטי)
איתי אמדורסקי וטל שרון ברנע מדריכים בתערוכה. "הרבה מהשיח המגדרי מתנהל בבתי משפט או בתקשורת" (צילום: אלבום פרטי)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

"יום הנשים 2022 הוא הזדמנות להפסיק את הפינוקים שמשמרים את הדיכוי", אומרת ל'דבר' טל שרון ברנע, שהקימה לצד איתי אמדורסקי תערוכה שמזמנת שיח אחר סביב נושא המגדר.

"בשנים האחרונות יש שיח מגדרי ער שיוצר מתח גבוה", אומר אמדורסקי. "שמנו לב שהמרחבים שבהם מתקיים השיח הם תוקפניים. יש בהם הרבה תנודות, והמרחבים האלו מתקשים לדבר על התנודות האלה, איך מתמודדים איתן ולאן הולכות".

השתיים הן רכזות הדרכה במרכז 'לגעת בזה' לחינוך מיני ומגדרי, והן רואות בתערוכה כלי ליצירת שיח חדש, שמתמודד עם אי-השוויון בין גברים לנשים. "הרבה מהשיח בחברה מתנהל או דרך בתי משפט, או מהתקשורת, ואין הרבה מקומות שאפשר לדבר על זה", אומרת שרון ברנע. "אבל כולנו, גברים ונשים, באותו צד, ורצינו ליצור מקום לדבר על זה ביחד. התערוכה היא מקום לשלב יותר דיאלוג".

איתי אמדורסקי. "היום התחיל במאבק של פועלות" (צילום: ערן אבן)
איתי אמדורסקי. "היום התחיל במאבק של פועלות" (צילום: ערן אבן)

אמדורסקי ושרון ברנע הקימו לקראת התערוכה קבוצת פייסבוק בשם "מחזירות את יום הנשים". "כיום בעיקר רואים את יום הנשים כפינוקים לאישה, מה שמשמר את המקום של הנשים ולא מאפשר שינוי חברתי וחשיבה ביקורתית על חוסר השוויון", אומרת שרון ברנע. "היינו רוצים שהיום יהיה משמעותי לחברה הישראלית".

"במילה 'מחזירות' יש גם תזכורת למה שהיה המקור של היום הזה, שהתחיל במאבק של פועלות", אומר אמדורסקי, ומוסיף שגם נשות אקדמיה בכירות יזמו השנה עצומה לשינוי השם ליום הנשים.

"הקריאה לשנות את השם, שמשותפת לארגונים נוספים, נבעה מהרצון לשנות את האופי של היום. בכל העולם זה נקרא יום הנשים. השם 'יום האישה' שם דגש על האישה היחידה שיכולה להצליח נגד כל הסיכויים, ויום הנשים הוא משותף. זה עובר מהאישי לחברתי. איך מתמודדים במשותף עם אותם אלמנטים שיש לכל אישה".

שרון ברנע מוסיפה שגם התפיסה של יום הנשים כהזדמנות ל"העצמה" לא מתאים לתפיסותיה: "רוב החברה שלנו מעודדת גברים להצליח, ונשים צריכות להתאמץ יותר. אם אני מעצימה נשים על ידי זה שאני אומרת 'נשים יכולות לעשות הכול, גם לטפל בבית וגם להיות אישה מצליחה', אז אני לא יכולה לפרוץ את ההגבלות שיש לאישה בחברה".

התערוכה ניידת, וניתן להזמין אותה עם הדרכה בעלות של 900 שקלים ליום, והיא רק חלק מתוך ארגז כלים חינוכי שמציע המרכז. ״ארגז הכלים שלנו מאפשר לכל מחנכת להנגיש את הנושא בצורה מעניינת. התערוכה היא המקום שלנו להביא את זה למקומות עבודה, בתי ספר, מכיתה א' לדיור מוגן. אנחנו מנסים ליצור סביבה מעבר לתערוכה, כולל סדנאות ומפגשים".

טל שרון ברנע. "נשים צריכות להתאמץ יותר כדי להצליח" (צילום: אלבום פרטי)
טל שרון ברנע. "נשים צריכות להתאמץ יותר כדי להצליח" (צילום: אלבום פרטי)

לדברי שרון ברנע, החברה הפטריארכלית מדכאת גם נשים וגם גברים. "כולנו צריכים לדבר על המבנה החברתי כולו, ולחשוב איך אפשר ביחד שהחיים ייראו אחרת, שאנשים יהיו מי שהם".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!