דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
21.3°תל אביב
  • 17.8°ירושלים
  • 21.3°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 22.1°אשדוד
  • 23.6°באר שבע
  • 28.0°אילת
  • 23.2°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

נציג מושב מרגליות לוועדת הכלכלה: "אנחנו לא צריכים להיות מסכנים כדי לבקש מה שמגיע לנו"

החקלאים במושב מרגליות לא קיבלו פיצוי על הנזק שנגרם להם בעקבות שפעת העופות. בדיון בוועדת הכלכלה נחשף ש-50% מתושבי המושב נמצאים בטיפול מחלקת הרווחה ורבים מהם אינם זכאים לדמי אבטלה

עובדי משרד החקלאות מטפלים בהתפרצות שפעת העופות (צילום ארכיון: משרד החקלאות)
עובדי משרד החקלאות מטפלים בהתפרצות שפעת העופות (צילום ארכיון: משרד החקלאות)
מאיה רונן

ועדת הכלכלה של הכנסת, דנה בהצעה לסדר שהגישו ח"כ ענבר בזק  (יש עתיד) וח"כ מוסי רז (מר"צ), בנושא מצבם הקשה של עובדי ענף הלול, שנפגעו באופן חמור מהתפשטות שפעת העופות בישראל.

בדיון זעקו הנציגים ממושב מרגליות על העיכוב בהעברת הפיצויים להם הם זכאים וקראו למדינה לקחת אחריות על השמדת העופות הקולקטיבית במושב עקב התפרצות שפעת העופות בדצמבר האחרון. העיכוב בתשלום הפיצויים והעדר פיצוי על הנזקים העקיפים הכבדים, בכללם אובדן פרנסה לתקופה ארוכה, הביאו לדבריהם את המגדלים למצוקה קשה.

"לא היינו צריכים להגיע למצב שהדיון הזה בכלל מתקיים", אמרה בפתח הדיון ח"כ ענבר בזק (יש עתיד), "לא ייתכן שהממשלה ומשרד החקלאות קיבלו לפני חודשיים וחצי החלטה להשמיד מיליון עופות ועד היום אין תשובה למגדלים ורק חלק מהפיצויים על הנזקים הישירים שולמו".

יו"ר ועד מושב מרגליות, איתן דוידי: "תושבי מרגליות לא מסכנים והם לא צריכים להיות כאלה כדי לבקש מה שמגיע להם. במשך 60 שנה מרגליות היה השכפ"ץ של המדינה".

נציג היישוב, יעקב סרמילי, סיפר בדמעות שהמצב במושב לא טוב וזעק שהוא מעדיף לעזוב את היישוב, וקרא לעזרה. ראש המועצה האזורית מבואות חרמון, בני בן מובחר אמר ש-50% מתושבי מרגליות, נמצאים בטיפול מחלקת הרווחה. הוא גם ציין שעקב היותם בעלי לולים, הם אינם זכאים לדמי אבטלה ובהעדר אפשרויות תעסוקה חלופיות באזור, אין להם הכנסה כבר כמה חודשים והמצב לא הולך להשתנות ללא התערבות למשרדי הממשלה הרלוונטיים.

"הוועדה תהיה הבית של המגדלים עד שיקבלו את הפיצוי"

לדברי מרכז ועדת הפיצויים במשרד החקלאות, יוסי שטיינברג, 50 מתוך 85 מגדלי המטילות ממושב מרגליות כבר פוצו על הנזק הישיר, כלומר בהתאם לשווי הערך של העופות שהומתו. סך הכול שולמו לנפגעי שפעת העופות פיצויים בסך 22 מיליון שקלים ובימים הקרובים ישולמו עוד כ-5 מיליון שקלים ל-6 מגדלים נוספים.

"הוועדה תהייה הבית של המגדלים עד שיקבלו את הפיצוי", הבטיח היו"ר ביטון. הוועדה קראה לשרי האוצר והחקלאות לבחון הכרזה על אירוע שפעת העופות כאסון טבע ולהפעיל את קרן נזקי הטבע להשלמת הפיצוי העקיף שנגרם מהמשבר הכלכלי שנוצר.

בנוסף, קראה הוועדה לשר החקלאות לתקן את הפקודה שעוסקת בשיפוי חקלאים, כך שתאפשר גמישות בתשלום מקדמות לזכאים לפיצוי. הוועדה גם קראה לשרי האוצר והחקלאות לפעול ליצירת ביטוח נזקים עקיפים ולבחון אפשרות להפעלתו מיידית ושיפוי רטרואקטיבי לנפגעי השפעת.

"לחשב מסלול מחדש"

בתגובה לדברי שטיינברג ציין מזכ"ל ארגון מגדלי העופות, מוטי אלקבץ, שהסכום המדובר מתייחס לכלל מגדלי העופות שנפגעו מהשפעת ברחבי הארץ, ביניהם גם מגדלי תרנגולי הודו ומגדלי מטילות מאזורים אחרים. לדברי אלקבץ, המגדלים ממרגליות יקבלו אולי 15 מיליון, שיתחלקו בין 85 המגדלים שהגישו בקשה לפיצוי.

אלקבץ הצביע על בעיה חמורה יותר: העדר פיצוי על נזקים עקיפים, שכוללים 5-4 חודשים ללא הכנסה עקב השמדת העופות וחיטוי הלולים, ותקופת המתנה לאישור איכלוס הלולים מחדש. כמו כן, לא ניתן פיצוי על השמדת תערובות המזון לתרנגולות שהיו בלולים, ביצים, ציוד האכלה ועוד. אלקבץ קרא לשרי החקלאות והאוצר "לחשב מסלול מחדש" בגישתם לחקלאות בכלל ולמגדלי הביצים בפרט.

נציג האוצר, גלעד קצב, ציין בדיון ששפעת העופות לא כלולה בתנאי הסף לפיצוי לפי חוק אסונות טבע, המתייחס בעיקר לענף הצומח. יחד עם זאת, הוסיף, נבחנת אפשרות להרחיב את הפקודה מכוחה מפוצה ענף ההטלה, אך לתיקון יש הלשכות על ענפים אחרים ובכל מקרה לא ניתן לעשות זאת תוך זמן קצר.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!