דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה באירופה

בעיריות נערכים לקליטת העולים מאוקראינה: "נגיע למלונות, נזמין אותם לעיר ונסייע בכל מה שצריך"

שי פישל, עיריית חיפה: "אספנו טונות של מזון, כלי מיטה ועגלות לתינוקות. נלווה את העולים בכל התהליך" | ראש עיריית דימונה טס לגבול אוקראינה-פולין כדי להזמין יהודים לעלות לעיר | עד כה הגיעו מאות עולים, שיזכו למעמד מיוחד

איסוף ציוד לעולים מאוקראינה בעיריית חיפה (צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה)
איסוף ציוד לעולים מאוקראינה בעיריית חיפה (צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

בעיריית חיפה מתכוננים בימים האחרונים לקליטת אלפי עולים שנמלטו מהלחימה באוקראינה: בימים האחרונים פעל בעיר מרכז לאיסוף ציוד חיוני, ועובדי העירייה יגיעו למלונות בהם שוכנו העולים באופן זמני, יזמינו אותם להתגורר בעיר ויציעו סיוע ראשוני. את ההיערכות יזמה העירייה, במקביל לרשויות מקומיות אחרות שלא חיכו לממשלה ונערכו לקליטת העולים.

"אנחנו מתארגנים לגל עלייה משמעותי בחיפה", אומר ל'דבר' שי פישל, מנהל הרשות העירונית לקליטת עלייה בחיפה, "בשלב הראשון פתחנו מרכז לאיסוף תרומות של מזון, ביגוד, כלי מיטה, עגלות לתינוקות ועוד. התרומות היו מעל ומעבר, ועכשיו אנחנו מסדרים אותן בעזרת מתנדבים כמו בחנות, שהעולים יוכלו להיכנס ולקחת".

"בשלב השני עובדי הרשות יגיעו לעולים השוהים במלונות או אצל קרוביהם בעיר, ויסייעו להם במציאת דירה בעיר, פתיחת חשבון בנק, חברות בקופת חולים וכל מה שבעצם העולה צריך על מנת להיקלט בעיר".

בעיריית חיפה מעריכים שהעיר צפויה להיות יעד מרכזי לעולים החדשים, מכיוון שכבר כיום פועלת בה הקהילה הגדולה ביותר בארץ של יוצאי אוקראינה, בהתבסס על סקר שערך משרד הקליטה. עוד עולה מהסקר שבמהלך 15 השנים האחרונות בחרו 15 אחוזים מכלל העולים שהגיעו מאוקראינה לישראל להתגורר בחיפה. פישל אומר ש"ברור שעלינו להיערך להגעה גדולה של העולים, שבאופן טבעי ירצו להיות עם המשפחה והחברים שכבר פה."

לפישל ברור שהסיוע הראשוני המתוכנן הוא רק ההתחלה, והעולים יזדקקו לסיוע והכוונה לאורך שנים. "בכל עלייה יש משבר הגירה", הוא אומר, "בגל הנוכחי הוא יהיה גדול יותר, כי לא היה לעולים זמן לחשוב על המעבר."

גם בדימונה, ערד ושלומי מחזרות אחרי העולים

מלבד חיפה, רשויות מקומיות נוספות ברחבי הארץ מנסות למשוך אליהן את העולים. ראש עיריית דימונה, בני ביטון, המריא לאחרונה לגבול אוקראינה פולין במטרה לסייע בקליטת עולים לעירו.

עיריית ערד, ש-40% מתושביה הם עולים מחבר המדינות, שתספק מלווים לעולים שיעזרו להם בכל שלבי הקליטה. על פתרונות דיור אמרו בעירייה ש"בשלב זה ישנם מספר חדרים במרכז צעירים שניתן יהיה להשתמש בהם כקלט ללילות הראשונים, עד שהמשפחות בעזרתנו ימצאו דיור בשכירות. כמו כן ישנן דירות נוספות שכרגע נמצאות בשימוש, ובמקרה הצורך ניתן יהיה לפנותן וגם שם לשלב משפחות צעירים עולים. בנוסף, במקבץ הדיור בעיר ישנן 20 חדרים פנויים, ומידית ניתן לשלב בהם עולים בודדים בני 55 ומעלה, בתיאום עם משרד העלייה והקליטה."

בשלומי שבצפון הודיע ראש המועצה המקומית, גבי נעמן, על העמדת 100 חדרים באכסניית הנוער במקום לטובת עולים מאוקראינה, והורה לעובדי המועצה להיערך כדי לענות על צרכי העולים בימיהם הראשונים בארץ. לדברי נעמן, "כחלק מאחריותנו הלאומית נשמח לקחת חלק במבצע סיוע הומניטרי, ולקלוט ביישוב עשרות משפחות ראשונות".

אלף עולים הגיעו, במשרד הקליטה מצפים לעשרות אלפים נוספים

במשרד הקליטה נערכים להגעה של עשרות אלפי עולים מאוקראינה בחודשים הקרובים. עד כה הגיעו לישראל מאות עולים במבצע 'ערבות ישראל' של משרד הקליטה והסוכנות היהודית, ששוכנו בבתי מלון ברחבי הארץ למשך חודש, עד למציאת מגורי קבע. לעולים המגיעים לישראל יינתן מעמד של "יהודים שנמלטו מאזורי חירום" שהוא שילוב של הכרתם כיהודים מאזורי מלחמה ויהודים שזכאים לעלייה מתוקף חוק השבות.

העולים יקבלו מענק חד פעמי שגובהו יקבע לפי הסטטוס המשפחתי שלהם: יחיד יקבל 6,000 שקלים, זוג יקבל 11 אלף שקלים, ומשפחה תקבל 15 אלף שקלים. כמו כן הם ישנו ב-43 מלונות, אכסניות וברשויות המקומיות בחודש הקרוב. לשם כך הוכנו 12,000 מיטות. בשני השבוע הודיעה שרת הקליטה פנינה תמנו-שטה על מינויו של מאיר שפיגלר, מנכ"ל הביטוח הלאומי, לפרויקטור לקליטת העולים מאוקראינה בישראל.

לפי משרד העלייה והקליטה כ-1,000 עולים הגיעו לארץ מתחילת הלחימה, אך לא ברור עוד כמה מהם "יהודים שנמלטו מאזורי חירום". בארגון הממשלתי לעלייה מארצות חבר העמים, 'נתיב', מעריכים שיש כ-200 אלף זכאים לעלייה באוקראינה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!