דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
20.5°תל אביב
  • 15.3°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 18.4°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 28.5°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 14.6°צפת
  • 20.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

השר פורר ביטל ברגע האחרון את השתתפותו בכנס תנועת המושבים; המזכ"ל: "אסור שתהיה מחלוקת על פרנסת החקלאים הישראלים"

שר החקלאות היה אמור להשתתף בכנס הנהגות המושבים, אבל הודיע כמה שעות לפני תחילתו שלא יגיע | שרת התחבורה מרב מיכאלי: "אנחנו רואות בחקלאות את אחד העקרונות המרכזיים של הציונות"

עמית יפרח (צילום: תנועת המושבים)
עמית יפרח, מזכ"ל תנועת המושבים. "יש עתיד לענף ההטלה במשק המשפחתי" (צילום: תנועת המושבים)
מאיה רונן

"שר החקלאות בחר לא לבוא לכנס", אמר עמית יפרח, מזכ״ל תנועת המושבים ויו״ר התאחדות חקלאי ישראל, בכנס הנהגות המושבים ה-9 של תנועת המושבים, שנפתח אתמול (שלישי) במועצה האזורית תמר.

שר החקלאות עודד פורר ביטל את הגעתו שעות ספורות לפני תחילת הכנס. "נסתדר בלעדיו, אבל נעביר לו את המסר שלנו: זכותך לחשוב אחרת מאתנו, אבל יש דבר אחד שלגביו אסור שתהיה מחלוקת, על כבודם ופרנסתם של החקלאים הישראלים העובדים מצאת החמה ועד שקיעתה״.

יפרח אמר שיחסם של שר החקלאות והנהגת משרדו למשא ומתן עם מגדלי ענף ההטלה היה לא מכובד ולא מכבד. הוא הוסיף שבחודשים האחרונים נפגע כבודם של אלפי מגדלי ענף ההטלה, שיושבים על גבול הלבנון מול מוצבי החיזבאללה.

"יש עתיד לענף ההטלה במשק המשפחתי", אמר יפרח. הוא הדגיש את הקשר בין שמירה על התכנון בענף לוודאות והביטחון הנחוצים להתפתחותו, ואת הסכנה שביטול התכנון ייצר ריכוזיות בענף ויגביר את התלות בייבוא. "נמשיך להתעקש להשאיר את ענף ההטלה כעוגן כלכלי חקלאי במשק המשפחתי במושבים".

יפרח דרש מהשר פורר לנהל משא ומתן הגון ומכבד עם החקלאים ולהגיע איתם להסכמה על הרפורמה הנחוצה בחקלאות. "לחקלאות, לחקלאים ולצרכנים מגיע הרבה יותר. מגיעה לנו רפורמה שתיבנה בצורה מבוקרת עם תחנות יציאה, כדי להבטיח את חוסנה של החקלאות הישראלית מחד גיסא, ומאידך גיסא להביא להורדת המחיר לצרכן, ולא רפורמה שתעשיר את היבואנים והרשתות".

השרה מיכאלי: "לייבא ביצים על חשבון החקלאים שבנו לולים מכספי הפנסיה שלהם? לא נראה לי"

"כשאני רואה את החקלאים שבנו לולים מהפנסיה שלהם ומכל הכסף שהם חסכו, וכיום מדינת ישראל רוצה לייבא ביצים, אז אני אומרת: לא נראה לי", אמרה בכנס שרת התחבורה מרב מיכאלי.

היא הוסיפה שאין לה ולמפלגת העבודה ספק שהחקלאים יכולים לספק את האיכויות ואת הכמויות שישראל זקוקה להם, והדגישה שרפורמה בחקלאות אכן נחוצה, אבל השינויים והשיפורים צריכים לקרות תוך חיזוק החקלאים ולא החלשתם. "אנחנו רואות בחקלאות את אחד העקרונות המרכזיים של הציונות. יש לנו גאווה בחקלאות ואין לנו כוונה לוותר על החקלאים ועל הגאווה".

שר הביטחון בני גנץ אמר בכנס: "אנחנו ניצבים מול אתגרים במגוון זירות. באוקראינה נבחנת הנחישות הבינלאומית לשמור על הדמוקרטיה ועל הסדר העולמי שישראל היא חלק ממנו. נמשיך להגביר את הסיוע לפליטים היהודים ולפעול לסיום המלחמה. ההשלכות של המלחמה הן מרחיקות לכת. עלינו לחתור לשלום".

גנץ התייחס לחשיבות יישוב הארץ והדאגה לביטחון מזון. בנוגע למשא ומתן שמתנהל בוינה על הסכם גרעין עם איראן, אמר גנץ שעל ישראל להכין את עצמה למנוע מאיראן נשק גרעיני. לדבריו, הדרך היחידה של ישראל לעמוד בפני אתגרים והחלטות אסטרטגיות שנוגעים ליציבות האזור היא להיות חזקים מבית.

"על האחדות הזאת, בצידן של אי הסכמות, בנוי כל החוסן הישראלי. לביטחון יש מחיר, אבל מהביטחון יש תמורה. להתיישבות ולחקלאות יש מחיר, אבל גם יש תמורה, וצריך לתת את המחיר הזה ולשמור על החקלאות". גנץ התחייב בשם סיעת כחול לבן לפעול ליצירת רפורמה שתשמור על החקלאות, תוך הורדת מחירי המים ושאר התשומות שיאפשרו הוזלת העלויות של החקלאות.

שמעון ביטון, לולן ממושב אביבים שהשתתף בכנס, קרא לגנץ להבטיח את יכולתם של תושבי המושבים בגבול הצפון ובאזורי קו העימות להתפרנס בכבוד. "אני מוותר על התקציבים שמשרד הביטחון שם לבניית חדרי ביטחון ביישובי הגבול. מה שישמור עלינו זה היכולת שלנו להתפרנס בכבוד. זה הביטחון שלנו. תנו לחקלאות להמשיך להתקיים והצעירים יבואו".

יו"ר התאחדות האיכרים: "הצו של הורדת המכסים הוא אקדח מלא בכדורים"

יו״ר התאחדות האיכרים ונשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי אמר בכנס: "יהיה לי קשה מאוד להמשיך להתנהל מול שר החקלאות כשכל יום מפילים עלינו גזרה חדשה. הצו של הורדת המכסים הוא אקדח מלא בכדורים". לדברי אמיתי, ברור שהתוכנית שהביא שר החקלאות לא חדשה, אלא יצאה מהמגרה של פקידי האוצר.

אמיתי אמר לנציגי המפלגות שנכחו באולם שאם לא תהיה ברירה אחרת, יקימו הוא ונציגי התנועות המיישבות וארגוני החקלאים מפלגה משלהם, שתדאג לציבור החקלאים.

מזכיר התנועה הקיבוצית ניר מאיר תקף את מה שכינה "ההתקרנפות" של הכלכלנים ושל התקשורת הכלכלית: "המדינה צומחת ומשגשגת, ואלה שהקימו אותה מתחילים להפריע להם במרחב, אז הם מנסים להעיף אותנו". לדבריו, שרי האוצר והחקלאות, מדקלמים "רפורמה" מיום הקמת הממשלה, והעיתונות הכלכלית מהדהדת את דבריהם, בעוד מרבית יוקר המחיה הוא תוצר של שיטת המיסוי.

מאיר הסביר שמסים עקיפים על קרקע, דלק, מים וביוב מייקרים את החיים בישראל, ומוסיפים לאי-השוויון בהיותם מיסים אחידים. "זאת התקרנפות לשמה והגיע הזמן לשים את הדגש במקום הנכון", אמר מאיר והבהיר שקדושת הקואליציה לא מקדשת את קורבן החקלאות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!