דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני

הנשיא הרצוג נפגש עם ארדואן באנקרה: "נקודת מפנה ביחסים"

לאחר הפגישה הראשונה של נשיא ישראלי בטורקיה מאז 2007, התייצבו השניים לנאום משותף, במהלכו הגדיר ארדואן את האנטישמיות כ"פשע נגד האנושות" | הרצוג: ״היחסים בין מדינותנו עברו תקופת בצורת בשנים האחרונות״

נשיא המדינה יצחק (בוז׳י) הרצוג ונשיא טורקיה רג׳פ טאיפ ארדואן לאחר דברים שנשאו בארמון באנקרה (צילום: חיים צח/לעמ)
נשיא המדינה יצחק (בוז׳י) הרצוג ונשיא טורקיה רג׳פ טאיפ ארדואן לאחר דברים שנשאו בארמון באנקרה (צילום: חיים צח/לעמ)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

נשיא המדינה יצחק הרצוג נועד היום (רביעי) באנקרה עם נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, 14 שנה מאז הביקור הרשמי האחרון של בכיר ישראלי במדינה. הרצוג קיבל מהטורקים את קבלת הפנים הרחבה ביותר המקובלת במרחב הדיפלומטי, עם טקס רשמי, נגינת המנונים, מטחי כבוד וארוחת ערב ממלכתית בה ישתתפו הנשיאים ורעיותיהם.

בתום פגישתם של השניים אמר ארדואן כי הביקור מהווה "נקודת מפנה ביחסים בין שתי המדינות". הוא הוסיף כי הדגיש בפני הנשיא הרצוג את החשיבות שטורקיה מייחסת לנושא הפלסטיני ולמצב במסגד אל-אקצא. "הדגשתי בפני הנשיא הרצוג שאנטישמיות היא פשע נגד האנושות. דו הקיום בין יהודים למוסלמים בטורקיה נמשך מאות שנים".

ארדואן הוסיף כי השניים דנו גם בנושא המלחמה באוקראינה, וכן כי הביע בפני הנשיא הרצוג את רצונו בשיתוף פעולה עם ישראל בתחום האנרגיה. הוא חתם את דבריו: "אני מקווה שביקור זה יהווה פתח להזדמנויות עתידיות משותפות".

הנשיא הטורקי התייחס לשיתוף הפעולה בין שתי המדינות: ״בידינו לתרום לביסוסה מחדש של תרבות השלום ודו הקיום באזורנו. במידה ונוכל לקדם את שיתוף הפעולה הבילטרלי באמצעות אג׳נדה חיובית, יהיה לנו קל יותר לטפל בנושאים שנויים במחלוקת. חשוב במיוחד שנממש את פונציאל שיתוף הפעולה בין שתי המדינות, בעיקר במסחר ובכלכלה, שגדלו למרות המגפה ב-36 אחוז והגיעו לכ-8.5 מיליארד דולר בשנה שעברה. נגדיל את זה עוד השנה ל-10 מיליארד״.

יצחק הרצוג וארדואן. המנהיג הישראלי הראשון לבקר בטורקיה מאז שנת 2008 (צילום: חיים צח, לע"מ)
יצחק הרצוג וארדואן. המנהיג הישראלי הראשון לבקר בטורקיה מאז שנת 2008 (צילום: חיים צח, לע"מ)

ארדואן גם התייחס לפתרון הבעיה הפלסטינית בגבולה המזרחי של ישראל: ״בנושא הפלסטיני, הבעתי את החשיבות שאנחנו מייחסים להפחתת המתיחות באזור ולשיפור מעמד פתרון 2 המדינות. הדגשתי גם את המעמד שאנחנו נותנים לירושלים ואל-אקצא. הבעתי את דעתי לגביי שיפור תנאים אזרחיים לפלסטינים באמצעות ארגוני זכויות אדם, שממשיכים בפעילות למען העם הפלסטיני. האנטישמיות היא פשע נגד האנושות. הטורקים והיהודים הם הדוגמא הטובה ביותר לדו קיום שנמשך מאות שנים, לא נאפשר להפעיל על היסטוריה זו כוחות שליליים״.

הנשיא הרצוג החל את דבריו לאחר מקבילו הטורקי: ״לצערי היחסים בין מדינותנו עברו תקופת בצורת מסויימת בשנים האחרונות, כעת אני מאמין שהם ייבחנו במעשים שמשקפים רוח של כבוד הדדי, וייאפשרו לנו להתמודד טוב יותר עם האתגרים העולמים והאזוריים המשותפים. ישראל וטורקיה, כמו שאמרת, יכולות וצריכות לשתף פעולה בתחומים רבים שמשפיעים באופן דרמטי על המרחב הזה שכולנו קוראים לו בית״.

הרצוג הבטיח כי שר החוץ הטורקי יבקר בישראל בחודש הבא, ״ולבטח ישוחח לעומק עם שר החוץ של מדינת ישראל על בניית המנגנונים הללו, ועל סדר היום של הדיאלוג שפירטת בכל התחומים, ננסה לקדם זאת ולבחון בכבוד הדדי״.

על המתיחות ששררה בין שתי המדינות בעשור הקודם אמר נשיא המדינה: "עלינו להסכים מראש כי לא על הכול נוכל להסכים, זה טבעם של יחסים עם עבר עשיר כשלנו. אבל את המחלוקות נשאף לפתור בכבוד הדדי ובגילוי לב, באמצעות המנגנונים והמערכות הנכונות, ובמבט אל עתיד משותף. מטרתנו המשותפת היא חיזוק המאחד בין שני העמים. גם אתה וגם אני, גם עמך וגם עמי, כולנו בני אברהם – אבי המאמינים באל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!