דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

הספינה "אנדורנס" שיצאה לגלות את אנטרקטיקה נמצאה במצולות אחרי 107 שנים

בפיקודו של מגלה הארצות קפטן ארנסט שקלטון, יצאה "אנדורנס" למסע ביבשת הקרח | היא טבעה בשנת 1915 לאחר שנה של מאבק באיתני הטבע | מצבה נשמר באופן מפתיע בעומק האוקיינוס הדרומי

שרידי האונייה כפי שנמצאו על ידי משלחת החיפוש 
(צילום: Falklands Maritime Heritage Trust)
שרידי האונייה כפי שנמצאו על ידי משלחת החיפוש (צילום: Falklands Maritime Heritage Trust)

שרידי הספינה הבריטית "אנדורנס" (Endurance, "סיבולת") נמצאו השבוע כ-3,000 מטרים מתחת לפני הים הארקטי, על ידי משלחת חיפושים מיוחדת שיצאה מאיי פוקלנד.

בפקודת ווינסטון צ'רצ'יל (אז בתפקיד הלורד הראשון של האדמירליות), יצאו לפני 108 שנה קפטן ארנסט שקלטון עם 27 בחוריו, למסע לגילוי יבשת אנטרקטיקה. המסע אמור היה להיות הפעם הראשונה בעת החדשה בה רגל אדם חוצה את כל יבשת אנטרקטיקה, שהייתה לאדמה לא נודעת בימים ההם.

המסע מבריטניה לאנטרקטיקה ארך כחודשיים בשתי ספינות: "אורורה" שיצאה מאוסטרליה ויועדה לחנות בחוף רוס הדרומי של היבשת כדי לקלוט את הצוות המגיע עם האונייה "אנודרנס" מאיי ג'ורג'יה הדרומית אל חופה הצפוני של היבשת בים וודל.

כשנשאלו חברי הצוות איך שרדו כל כך הרבה זמן, ענו כולם: "שקלטון!"

"אנדורנס" שננהגה בידי קפטן פרנק ווסלי, נתקעה בשכבת הקרח הצף בים וודל, ובמשך 10 חודשים עמדה ללא ניע, כאשר הצוות מקווה שהקרחונים יימסו מעט ויוכלו לחלץ אותה משם. בעשרת החודשים הללו צוות המשלחת בפיקודו של שקלטון הראה סיבולת ונחישות שהיו לסמל ומופת לאורך השנים לעמידת הרוח האנושית, בעזרת משחקי כדורגל, צילום תמונות, ערבי שירה ותחרויות מזחלות שלג. כשנשאלו חברי הצוות איך שרדו כל כך הרבה זמן, ענו כולם: "שקלטון!". לאחר עשרה חודשים, הלחץ של הקרח מסביב לסירה גבר עליה, ולאחר שהצוות חילץ ממנה את סירות ההצלה והציוד הנחוץ, היא טבעה במעמקים.

עם ההבנה שאין ביכולתם להשלים את המשימה לחציית היבשת הלא-נודעת וללא יכולת לתקשר עם העולם, החליטו חברי המשלחת לשוב על עקבותיהם ולנסות להשיג חילוץ. הם נסעו על מזחלות על הקרח בים ודל הקפוא עד שהגיעו לפני המים, אז עברו לשלוש סירות הצלה והפליגו 557 קילומטרים לאי הפיל, שם עמדו לראשונה על אדמה מזה 497 ימים, אך עדיין במרחק רב מכל מקום מאוכלס.

שקלטון אסף 5 ימאים מהצוות ויחד הם חצו 1,333 קילומטרים בסירה קטנה באורך 6 מטרים עד לאיי ג'ורג'יה הדרומית, שם הצליחו להזעיק עזקה ולהשיב את כל הצוות הביתה, לאחר שנתיים באוקיינוס הדרומי.

האונייה תקועה בים וודל הקפוא (צילום: AP Images)
האונייה תקועה בים וודל הקפוא (צילום: AP Images)

האונייה "אנדורנס", שנבנתה בנורווגיה ב-1912 במיוחד עבור המסעות לאזורים הקפואים של העולם וטבעה רק שלוש שנים לאחר מכן, הייתה באורך 44 מטרים, הייתה עשויה עצי אלון ואשוח נורווגייים ונחשבה לאחת מאוניות העץ החזקות שנבנו בהיסטוריה.

שרידי האונייה אותרו על ידי משלחת מיוחדת בשם "אנדורנס 22", שאורגנה בידי קרן המורשת הימית של פוקלנד והכילה ציוד איתור הכולל מצלמות וסורקים מיוחדים שהורכבו על רכבי "Sabertooth" תת-ימיים. הצילומים הראו כי הספינה נשמרה במצב טוב מתחת למים, ואף ניתן לראות בבירור את השם המתנוסס על קורת העץ שבירכתיה.

"אנחנו בהלם מהמזל הטוב שלנו", אמר מנסון באונד, מנהל משלחת האיתור, "ללא ספק, אלה שרידי הספינה היפים ביותר שראיתי בחיי. היא נחה היטב על הקרקעים, איתנה, שלמה ובמצב מדהים לשימור". המשלחת, בראשות חוקר הקוטב הבריטי ג'ון שירס, מצאה את הספינה רק שישה קילומטרים מהמרחק בו דווח כי היא שקעה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!