דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
23.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 23.8°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 23.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 34.3°אילת
  • 27.2°טבריה
  • 22.8°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

הלחץ הכלכלי גובר: חברות סיניות מסרבות לעבוד עם רוסיה

למרות שסין לא הצטרפה לסנקציות, החברות סיניות מושפעות מהן בגלל הקשר שלהן למערב, וחוששת שרוסיה תגיע לחדלות פרעון

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (משמאל) ונשיא סין שי ג'ינפינג (צילום: Alexei Druzhinin, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (משמאל) ונשיא סין שי ג'ינפינג (צילום: Alexei Druzhinin, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)
אוריאל לוי

חברות חלפים סיניות מסרבות לספק לחברות תעופה רוסיות חלקי מטוסים, כך פורסם הבוקר (חמישי) בסוכנות הידיעות הרוסית. בכך הן מצטרפות לחברות נוספות שנאלצות, או בוחרות, להפסיק את העבודה עם רוסיה, למרות שסין כמדינה לא הצטרפה לסנקציות.

השבוע פורסם בניו-יורק טיימס כי המחסור בחלפים ושירותים שונים בענף התעופה פוגע כבר כעת בטיסות הפנימיות ברוסיה. החברות הסיניות אינן פועלות בתיאום עם החרם המערבי, אך הן נאלצות לעכב את פעילותן בשל כמה גורמים: נפילתו של הרובל וקריסתה של הכלכלה הרוסית, הקושי של רוסיה לשלם עבור הסחורות והשירותים בשל הוצאתה ממערכת הבנקים העולמית, וכן הסכמים עם חברות מערביות שמחרימות את רוסיה.

יצרניות הסמארטפונים הסיניות המובילות, וואווי ושיאומי, קיצצו בחצי את המשלוחים לרוסיה מאז תחילת המלחמה, על רקע קריסת הרובל והסנקציות, כך לפי דיווח בפיינשל טיימס. חברות סיניות מהוות כ-60 אחוז מהשוק הרוסי. "יש רגישות פוליטית עם הכרזה פומבית על השהיית המכירות", הודה בכיר לשעבר בשיאומי. "אבל מנקודת מבט עסקית, הגיוני להמתין בצד ולראות מה יקרה הלאה".

סין נערכת להקטנת התלות

גם בהנהגת סין ניכרת היערכות לניתוק התלות ברוסיה, החל בשני הענפים הבסיסיים ביותר בהם התבססה סין על רוסיה – מזון ונשק. נשיא סין שי ג'יאנפינג הכריז השבוע כי סין תקטין את התלות שלה במדינות אחרות באספקת מזון וייצור נשק. "קערת האורז של העם הסיני תתמלא באורז תוצרת סין" אמר ג'יאנפינג בעת שהציג תכנית שמטרתה לייצר בסין 95% מהדגנים שסין ניזונה מהם.

על פי הדיווח של הפוריין-פוליסי, גם תעשיית הנשק הסינית תורחב במטרה להקטין את הייבוא הבטחוני של סין. רוסיה הייתה עד כה אחת מספקיות הדגנים והנשק הגדולות ביותר של סין, והמשמעות הישירה של התכניות הסיניות לעצמאות תזונתית ונשקית היא פגיעה מיידית בחקלאות הרוסית ותעשיות הביטחון הרוסיות.

טיקטוק הראשונה לצאת

שבוע שעבר הודיעה חברת טיקטוק הסינית כי השעתה את האפשרות לפרסם תכנים חדשים בפלטפורמה שלה ברוסיה, כמו גם את האפשרות לשדר בשידור חי, בעקבות החוק החדש במדינה שאוסר להפיץ מידע שמטרתו "להכפיש" את הצבא הרוסי ואת פלישתו לאוקראינה.

בהודעת החברה נמסר כי צעד זה נעשה כדי "ללמוד את ההשלכות האפשריות של החוק החדש על ביטחונם של עובדי טיקטוק ושל משתמשי האפליקציה". לפי החוק החדש, עליו חתם הנשיא ולדימיר פוטין ביום שישי, עד 15 שנות מאסר עשויות להיגזר על מי שיורשע ב"הפצת מידע כוזב".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!