דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.2°תל אביב
  • 20.0°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.8°אשדוד
  • 26.3°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 27.6°טבריה
  • 19.4°צפת
  • 24.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

הצעה להרחבת החוק למניעת הטרדה מינית: יחול גם על עובדות ועובדים עצמאים

החוק בנוסחו הנוכחי, אינו נותן מענה להטרדות מיניות במקומות שאינם פועלים במסגרת יחסי עובד-מעביד | ח"כ מיכל רוזין, יוזמת החוק: "החוק צריך להתאים את עצמו לשינויים ולהגן במידה המרבית גם על העובדות והעובדים הללו"

נשים מפגינות נגד אלימות מינית והטרדות מיניות. למצולמות אין קשר לכתבה (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש90)
נשים מפגינות נגד אלימות מינית והטרדות מיניות. למצולמות אין קשר לכתבה (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

יו"ר סיעת מרצ, ח"כ מיכל רוזין הגישה היום (חמישי) הצעת חוק להרחבת חוק מניעת הטרדה מינית כך שהחוק יחול גם על עובדות ועובדים עצמאים, מתנדבים ומתנדבות ועובדי ועובדות כלכלת הפלטפורמה.

"שוק העבודה המשתנה מייצר מגוון רחב יותר של הסכמי ותנאי העסקה. החוק צריך להתאים את עצמו לשינויים ולהגן במידה המרבית גם על העובדות והעובדים הללו. המחשבה שהם חשופים לפגיעות מיניות במקום העבודה שלהם בלי הגנה היא בלתי נסבלת", אמרה רוזין.

ח"כ מיכל רוזין (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
ח"כ מיכל רוזין (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)

החוק בנוסחו הנוכחי, מתייחס למאפיינים של יחסי עובד-מעביד בהם יחסי הכוח אינם שוויוניים, וקובע כי התנהגויות מסוימות הן התנהגויות מטרידות, גם אם המוטרד או המוטרדת לא הביעו התנגדות. החוק קובע שבתביעות לפיצויים בגין עוולות שנגרמו עקב הטרדה מינית בעבודה, נטל ההוכחה שלא נגרמה עוולה מוטל על המעסיק. כמו כן, על המעסיק מוטלת החובה לנקוט באמצעים שונים למניעת הטרדה מינית במקום העבודה, ולטפל במקרי הטרדה מינית שאירעו במקום העבודה.  עם זאת, החוק בנוסחו היום אינו נותן מענה להטרדות מיניות של עובדות ועובדים עצמאים, מתנדבים ועובדי כלכלת הפלטפורמות – שאינם פועלים במסגרת יחסי עובד-מעביד. במקרים אלו, גם אם אין יחסי כפיפות ישירים, יש לעיתים פערי כוחות הנובעים מתלותם הכלכלית של העובדות והעובדים העצמאים במזמין העבודה או יחסים הירכיים כאלה ואחרים בין מתנדבים ומתנדבות  לממונים עליהם, שמצדיקים את החלת ההסדרים המיוחדים הקיימים בחוק ביחס ליחסי עבודה, גם על יחסים אלו.

"מטרידן אינו בודק אם עובדת היא שכירה, פרילנסרית או מתנדבת"

התיקון המוצע מרחיב את תחולת החוק וקובע במפורש כי הוראות החוק הנוגעות ליחסים בין עובד למעביד, יחולו בשינויים המחויבים גם על מתנדבים ומתנדבות בארגון וגם על עובדות ועובדים עצמאים ועובדי ועובדות כלכלת הפלטפורמה הפועלים בארגון. לקידום הצעת החוק היו שותפים פורום העצמאיות והעצמאים מבית ההסתדרות ואיגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית.

"מטרידן אינו בודק אם עובדת היא שכירה, פרילנסרית או מתנדבת", אומרת ל'דבר' ענבל ג'ורני יו"ר פורום העצמאיות מבית ההסתדרות. "הוא מחפש את החוליה החלשה. תצורת ההעסקה בפרילנס הולכת ומתרחבת במשק, ונדרש לקבוע את ההגנות גם לעובדים והעובדות הללו מפני ניצול ופגיעה. גם בין מזמיני שירות לבין פרילנסרים, למשל מפיקה בעולם התרבות או יועצת ארגונית שתלויה במזמין השירות לפרנסתה יש פערי כוחות שהחוק צריך להתייחס אליהן".

"וודאי גם במקרים של מתנדבות שעשויות להיות חשופות להטרדה מינית, למשל סטז'ריות, מתנדבות שירות לאומי או מתנדבות בכוחות ההצלה", מוסיפה ג'ורני. "פורום העצמאיות בהסתדרות שם לעצמו מטרה לקדם גם את היבטי המוגנות לצד ההיבטים הכלכליים ולסייע ולתקן עיוותים עבור עצמאים ועצמאיות בישראל. מדובר בלקונה שקיימת זמן ארוך שמפלה עצמאיות ופרילנסריות והופך אותן לפגיעות יותר. זה תיקון היסטורי שיתן הגנה שווה לעצמאית".רמי בז'ה, יו"ר פורום העצמאים מבית ההסתדרות: "זו זכות גדולה לקחת חלק מהשינוי החשוב הזה. נמשיך להיות הגב של העצמאיות והעצמאים בישראל, לקדם את זכויותיהם ולפעול למען הגנות נוספות על המעמד שכעת זוכה לייצוג אמיתי – גם בחקיקה". עומר שכטר, ראש תחום מדיניות ציבורית בלשכת הקשר עם הכנסת בהסתדרות: "אני רוצה להודות לחברת הכנסת מיכל רוזין על שיתוף הפעולה והובלת החקיקה החשובה הזו. גאה מאוד לקחת חלק בקידום התיקון ההיסטורי שיעניק הגנה לנשים העצמאיות, מתנדבות ועובדות כלכלת הפלטפורמה במדינת ישראל".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!