דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

המכס על ייבוא דגים יבוטל: ״המחיר לא יירד, והחקלאים ייפגעו״

שרי האוצר והחקלאות אישרו את החלת הצו לביטול המכס על ייבוא דגים ומאכלי ים, כחלק מהתכנית להורדת מחירי המזון בישראל | בארגון מגדלי הדגים מתריעים: ״רפורמה דומה מ-2016 לא שינתה את המצב״

דגים בשוק מחנה יהודה בירושלים (צילום ארכיון: נועם ריבקין פנטון/פלאש 90)
דגים בשוק מחנה יהודה בירושלים (צילום ארכיון: נועם ריבקין פנטון/פלאש 90)
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

שר האוצר אביגדור ליברמן ושר החקלאות עודד פורר הודיעו היום (חמישי) על ביטול המכס על יבוא דגים לישראל. לטענת המשרדים, המהלך נועד במטרה להפחית את יוקר המחייה ולהוזיל את מחירי המזון לצרכנים.

שר האוצר ליברמן אמר על ההחלטה: "אנו ממשיכים לפעול להוזלת מחירי המזון בישראל כחלק מהמאבק ביוקר המחייה. צעד זה יוזיל את מחירי הדגים בישראל ויטיב עם הצרכן הישראלי, בתקופה הקרובה נפרסם צעדים נוספים בתחום המזון".

שר החקלאות פורר הוסיף: "זהו עוד צעד במחוייבות שלנו לציבור. תקודם גם תוכנית לקידום ופיתוח החקלאות המקומית".

המכס ירד בעשרות אחוזים, אך מחירי הדגים עלו חזרה

בארגון מגדלי הדגים מתריעים כי המהלך עשוי לפגוע במגדלים המקומיים, אך לא יוזיל את העלויות לצרכן. בדיון בוועדת הכלכלה בכנסת בשבוע שעבר נחשף כי למרות הפחתת המכסים המסיבית שבוצעה בענף ב-2016, מחיר דג טרי ב-2021 חזר לרמתו לפני הרפורמה. 

"מדיניות האוצר תביא לעליית מחירים כללית בשוק הדגים הטריים בישראל בהווה, ויותר מכך, גם בעתיד", אמר אלי שריר, מנכ"ל ארגון מגדלי הדגים בישראל. "כפי שהורדת המכס על יבוא הדגים שהחלה ב- 2016 לא התגלגלה במלואה לצרכן ויצרה תלות גוברת של שוק הדגים הישראלי ביבוא, שכעת מתבטאת בעליית מחירים, כך גם הורדת המכס כעת לא תביא לירידה במחיר לצרכן, אלא דווקא לעלייה שלו".

ענף המדגה בישראל, מעסיק מאות עובדים ועוד אלפים במעגל השני של אריזה, שיווק ושינוע, היה הראשון שעבר בשנת 2016 רפורמה במסגרתה בוצעה הורדת מכסים ומעבר לתמיכה ישירה, במתווה דומה לרפורמה אותה מעוניינים שרי האוצר והחקלאות להעביר את ענפי הירקות והפירות בימים אלו.

אך סיכום נתונים לאחר 5 שנות רפורמה שהגיעו ל'דבר', מעידים כי מחירי הדגים שירדו עם תחילת הרפורמה, עולים בהתמדה ומתקרבים למחירם לפני הפחתת המכסים. כך למשל, מחירו של ק"ג פילה אמנון קפוא עומד כיום על 33 ש״ח, מחיר שקרוב לזה שנקבע בשנת 2017. 

״אין אף מדגה בארץ שמצליח לסיים את השנה בלי תמיכה מהממשלה״

מלבד חוסר ההצלחה בהורדת המחירים, הרפורמה פגעה קשות בענף המדגה הישראלי שחווה ירידה של 21% בהכנסות המגדלים, מה שהוביל לנטישה וייבוש של בריכות גידול רבות בהיקף של כ-20%. נטישה וייבוש של בריכת דגים, רבים מהן מקומות בגבולות הארץ, מובילה גם להרס בתי גידול אקולוגיים, שכן הבריכות מהוות מוקד משיכה למאות אלפי העופות הנודדים שחולפות בשמי הארץ, וכן בעלי חיים מקומיים החיים בסמוך לבריכות. 

"הענף שלנו הוא מקרה בוחן, המכס ירד מ-15 שקל לקילו ל-1.8 שקל לקילו. זה כמעט שליש מהמחיר לצרכן. בתמורה קיבלנו תמיכה ישירה. היום אין אף מדגה בארץ שמצליח לסיים את השנה ברווח בלי התמיכה הזו. הצרכן לא מקבל מזה כלום. והתכנית של משרד האוצר עלולה אפילו להעלות את המחירים לצרכן", אומר רני פרידלנדר, יו"ר ארגון מגדלי הדגים בישראל. "השקל התחזק ב-15% מאז תחילת הרפורמה. אז המחיר של הייבוא היה צריך להיות עוד יותר נמוך, אבל הוא כמעט באותו מחיר מלפני הרפורמה. זה עוד הוכחה שהייבוא לא עובד".

עוד מוסיף פרילנדר, כי "הצרכן הישראלי מקבל תוצרת לא טרייה, באיכות נמוכה יותר ומפוקחת פחות, שתלויה במחירי הנפט ומגבירה את פליטת הפחמן העולמית משמעותית מהשינוע הדגים הטריים במטוסים, ובסוף המחיר גם לא יורד. הפתרון צריך להיות רק חיזוק הייצור המקומי, הגדלת התמיכה הישירה, חיזוק השיווק הישיר ופיתוח מותג 'דג ישראלי טרי' יביא לצרכן הישראלי דגים טריים, בריאים וברמת זמינות ומחיר יציב ובטוח".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!