דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
22.4°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 18.2°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 20.9°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 13.5°צפת
  • 21.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

פחד בתעשיית הקריפטו מרגולציה חדשה שמתכנן האיחוד האירופי

על מנת לעמוד ביעדי האנרגיה והאקלים של האיחוד האירופי, מבקש הפרלמנט להחיל רגולציה על המטבע: "נכסי קריפטו יהיו כפופים לסטנדרטים סביבתיים מינימליים בכל הנוגע להנפקה ולמסחר בהם"

הפרסומות לקריפטו מיועדות ליצור תחושת FOMO (חרדת החמצה) עוצמתית למי שלא מהמר בקריפטו (צילום: דבר) 
הפרסומות לקריפטו מיועדות ליצור תחושת FOMO (חרדת החמצה) עוצמתית למי שלא מהמר בקריפטו (צילום: דבר) 
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הפרלמנט האירופי צפוי להצביע בשני הקרוב על הצעת חוק לרגולציית נכסי קריפטו באיחוד האירופי (MICA). סעיף אחד בהצעה שנוי במחלוקת חריפה והוא היחס לאלגוריתם הקריפטו "הוכחת עבודה" (POW) שמהווה תשתית למרבית מטבעות הקריפטו ובאותו זמן מבוסס על בזבוז אנרגיה מכוון.

מטבעות POW כוללים את ביטקוין ואת'ר, שלבדם מהווים בין 70 ל-80 אחוז מכלכלת הקריפטו כולה, כשאלגוריתמים אחרים, פחות פופולריים.

בשבוע שעבר פורסם שבלחץ תעשיית הקריפטו הוסר הסעיף מההצבעה. אך היום (שבת) פורסם נוסח עדכני בו ישנו סעיף שמבקש להחרים את המטבע.

"נכסי קריפטו יהיו כפופים לסטנדרטים סביבתיים"

פטריק הנסן, יזם בתעשיית הקריפטו, פרסם בחשבון הטוויטר שלו תמונה של הנוסח החדש לכאורה, שלפיו "נכסי קריפטו יהיו כפופים לסטנדרטים סביבתיים מינימליים בכל הנוגע להנפקה ולמסחר בהם". מטבעות קריפטו קיימים שלא עומדים בסטנדרט יחוייבו ב"הגירה" לאלגוריתם סביבתי יותר או שיאסרו למסחר באיחוד. אך ספק אם ישנם מטבעות קריפטו שמסוגלים לבצע "הגירה" שכזו.

במטבע את'ר, הנושא נדון כבר שנים, אך זו נותרה בינתיים כתכנית פעולה, ללא התקדמות רבה בפועל. קהילת הקוד של ביטקוין מתנגדת עקרונית לשינוי מסוג זה. בשני המקרים מדובר בשינוי קשה מאוד ליישום. מכיוון שכשמדובר בפרוטוקולים של קוד פתוח, נחוצה לא רק הצעת לשינוי בקוד, אלא גם הסכמה פעילה של מרבית חוות הכרייה, שם מתבצעת צריכת האנרגיה העצומה, לחדול מכך.

מכיוון ששינוי זה יגרום לאבדן ערך כמעט מלא של ציוד הכרייה הייעודי, הסבירות לכך נמוכה מאוד עבור ביטקוין. מטבעות את'ר נכרים בעיקר באמצעות כרטיסים גרפיים שיש להם ערך מכירה ככרטיס לשימושים גרפיים ומשחקי וידאו.

  ההצבעה לא תגרום לשינוי קרוב

גורמים בתעשיית הקריפטו מזהירים מפני השלכות שליליות על עתיד התעשייה באיחוד, אם ההצעה תתקבל, אך גם מסבירים שההצבעה הקרובה לא אמורה לגרום לשינוי בטווח הקצר, אלא בתוך מספר שנים.

הנסן טוען שלפסקה המדוברת בהצעת החוק ישנן שתי חלופות, שאחת מהן איננה כוללת איסור על POW ורק אחת מהן תעבור בהצבעה. בתעשייה מפעילים כעת לובי על חברי הפרלמנט האירופי בתקווה שגרסת החרם תיפול בהצבעה. לטענתם, אם פסקת החרם תתקבל, האיחוד יאבד את יכולתו לקחת חלק ב"עתיד של הכלכלה הדיגיטלית".

הכלכלן ההולנדי אלכס דה-וריס, שמפעיל אתר בנושא צריכת האנרגיה של קריפטו, כתב: "הכשלת השוק לנכסי POW היא בדיוק הדרך ליצור ערך סביבתי. אם מחיר הביטקוין הוא אפס, הכורים לא ירוויחו כסף ולא יוכלו לגרום לשום נזק".

החרם נחוץ לעמידה ביעדי האנרגיה של האיחוד

החרמת POW נראית כצעד חיוני לצורך עמידה ביעדי האנרגיה והאקלים של האיחוד. אם לפני כשנתיים, רשת ביטקוין צרכה לבדה חשמל כמו כל מדינת ישראל, הרי שכיום היא צורכת בין פי 2 לפי 3 חשמל, ללא כל שינוי בכמות התשלומים שהיא מסוגלת לבצע בשנה.

בחישוב שנתי, סליקת תשלום במטבע קריפטו כמו ביטקוין, זוללת חשמל פי מיליון יותר מסליקת תשלום ברשת ויזה. בעוד המערכת של ויזה ברת שדרוג ושיפור, הדבר כמעט בלתי אפשרי לביצוע בביטקוין.

הקוד של קריפטו נועד להיות אדיש לצריכת האנרגיה, שלא משפיעה או מושפעת בשום צורה מכמות התשלומים המבוצעים. מה שמתנה את צריכת האנרגיה הוא שווי הביטקוין בזירות המסחר – ככל שהוא יקר יותר, גדל התמריץ הכלכלי לשרוף עוד משאבי אנרגיה לטובת זכיה במטבעות ביטקוין.

שווי הביטקוין כה גבוה, שתהליך זה נמצא בפיגור בשל מחסור בשבבים היעודיים, דרכם מתבצעים החישובים הנדרשים ברשת ביטקוין. לכן, הטלת איסור על אחזקה במטבע בחלקים גדולים ועשירים בעולם, צפויה ליצור דווקא לחצי מכירה שלו, מה שיוריד את ערכו בזירות המסחר, וכעבור זמן, צפוי גם לרסן את צריכת האנרגיה האדירה של הרשת, המגיעה כיום ל-0.6% מכלל צריכת החשמל בעולם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!