דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ל' בניסן תשפ"ד 08.05.24
14.9°תל אביב
  • 11.3°ירושלים
  • 14.9°תל אביב
  • 16.5°חיפה
  • 14.6°אשדוד
  • 12.9°באר שבע
  • 18.2°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 11.7°צפת
  • 13.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה באירופה

"לעולים להט"ב אין אפשרות לאיחוד משפחות כמו אצל זוגות של גבר ואישה"

אנה טליסמן, עובדת סוציאלית ואחראית על תחום עלייה במרכז הגאה בתל אביב, מספרת על הקשיים הייחודיים של עולים להט"ב, ודורשת פתרונות מהארגונים ומהממשלה: "מגיעים אנשים שעברו דברים מאוד קשים, ואין התייחסות לזה. כל יום אני מקבלת פנייה"

הפגנת תמיכה בלהט"ב באוקראינה שנערכה בפברואר בתל אביב (צילום: אלבום פרטי)
הפגנת תמיכה בלהט"ב באוקראינה שנערכה בפברואר בתל אביב. "באוקראינה האווירה בטוחה יותר עבור להט"ב מאשר ברוסיה" (צילום: אלבום פרטי)
יהל פרג'

"ישראל עוד לא התייחסה לעולים הלהט"ב באופן ממוקד", אומרת ל'דבר' אנה טליסמן, עובדת סוציאלית ואחראית על תחום עלייה במרכז הגאה בתל אביב. "מגיעים אנשים שעברו דברים מאוד קשים, ואין התייחסות לזה.

"אבל חוץ מהעניין הרגשי, יש עניין קריטי, וזה זוגות מעורבים. במקרה של זוגות סטרייטים, כשאחד מבני הזוג לא יהודי, הם מתחתנים ומקבלים זכויות של משפחה כשהם מגיעים, אבל לזוגות להט"ב אין זכויות כאלו פה.

"כשמשרדי הקליטה והפנים הצהירו שהם משווים זכויות למשפחות גאות עולות התרגשנו, אבל אז הבנו שזה תקף רק לעולים ממדינות המערב. פונות לאגודת הלהט"ב שתי נשים מאוקראינה וכותבות: 'הבת נולדה לאמא הלא יהודיה, מה לעשות? אפשר לבוא או אי אפשר?' אנחנו לא יודעים".

טליסמן אומרת שהמצב באוקראינה טוב מאשר ברוסיה, אבל גם היא לא חפה מגילויים להט"בופוביים. "יש אצל האוקראינים אופוריה של אחדות – כולנו עם אחד, אבל כשרוצים לאחל לפוטין משהו רע, מאחלים לו שיאנסו אותו ומשתמשים בביטויים הומופוביים".

היא מתארת את המצב המורכב שאליו נקלעה קהילת הלהט"ב באוקראינה, ואת הקשיים המרובים שיש לעולים. "זה פוגע כשצוחקים על התמונות של פוטין עם שר הביטחון, מאחלים לו שיישב על בקבוק או קוראים לו מתרומם", היא אומרת. "אוקראינה היא מדינה עם נדוניה מאוד להט"בופובית, אבל בגלל המהפכות שהתרחשו שם, לכיוון דמוקרטי ונגד שחיתות, נוצרה אווירה בטוחה יותר עבור להט"ב ממה שיש ברוסיה.

"לצד ארגונים ובית גאווה באודסה, גם שם וגם בקייב היו מצעדי גאווה של כמה אלפים, שהמשטרה איבטחה. זה נשמע מובן מאליו, אבל ברוסיה המשטרה תקפה את המשתתפים. זה לא שהחברה מאוד מקבלת את זה, אין אזכור בבתי הספר, אבל לפחות זה חוקי".

ארגון "הברית האוקראינית הגאה" מגייס כספים עבור דירת מסתור ללהט"ב, שבה אפשר להתארגן ליציאה מקייב. נוסף על כך, ביוזמת טליסמן, שלחו מאות פעילים להט"ב מישראל מכתב לשרת הקליטה, פנינה תמנו שטה, ובו דרשו ממנה לתת מענה לעולים מהקהילה.

איש דת רוסי: הפלישה קרתה בגלל הכוונה לקיים מצעד גאווה בדונבאס

טליסמן מסמנת את 2012 כשנת המפנה. אז נכנס לתוקפו ברוסיה החוק שאוסר 'תעמולה הומוסקסואלית', ומאפשר לרשויות להתעמר בכל מי שחשוד בהומוסקסואליות. "אם את מורה ועשית לייק לפוסט בפייסבוק על מצעד הגאווה, זה נחשב תעמולה ואפשר לפעול נגדך. פוטין העמיד את עצמו נגד ערכים מערביים, נגד כל מה שליברלי, להט"ב פרנדלי או פמיניסטי. מילים כמו פמיניזם, טרנס, לסבית הומו או בי הפכו למילות גנאי".

החוק והאווירה ברוסיה השפיעו על מאפייני העולים של העשור האחרון. לדברי טליסמן, אפשר לסמן חלק מהעולים מרוסיה ומאוקראינה בתקופה האחרונה כמתנגדי משטר, בהם גם פעילים להט"ב ומשפחות גאות.

אנה טליסמן. "ישראל עוד לא התייחסה לעולים הלהט"ב באופן ממוקד" (צילום: אלבום פרטי)
אנה טליסמן. "ישראל עוד לא התייחסה לעולים הלהט"ב באופן ממוקד" (צילום: אלבום פרטי)

על הקשר בין רוסיה, אוקראינה ולהט"ב אפשר ללמוד מהתבטאות של איש הדת הרוסי מהימים האחרונים, הפטריארך קיריל, שאמר שאחת הסיבות לפלישה אוקראינה היא הכוונה של פעילים להט"ב במחוז הבדלני דונבאס לערוך בו מצעד גאווה.

טליסמן אומרת שהשינוי צריך להגיע מהארגונים וכן ממשרדי הממשלה. "כל יום אני מקבלת פנייה, וזה שאין עולים ותיקים בארגוני המפתח של הקהילה, ובכלל, זה לא מקדם את הפתרונות. בעיני חייבת להיות התארגנות אחרת. משרד הקליטה צריך לבדוק מה המענים הנדרשים, שהנציגויות יפריכו את החשש להומופוביה, שלהט"ב יידעו שהם מחויבים לחוקי מדינת ישראל ולא לכללים המפלים של רוסיה ואוקראינה".

 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!