דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
22.4°תל אביב
  • 18.6°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 19.9°חיפה
  • 22.4°אשדוד
  • 25.4°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 27.0°טבריה
  • 16.8°צפת
  • 23.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

איראן הפגיזה את הקונסוליה האמריקאית בכורדיסטאן העיראקית

הקונסוליה הייתה בשלבי בנייה אחרונים, לא דווח על נפגעים | משמרות המהפכה לקחו אחריות על המתקפה, וטענו שמדובר במתקן ששימש את המוסד הישראלי להפעלת רשת ריגול באיראן

בניין הקונסוליה האמריקאית בארביל, כורדיסטאן העיראקית, שהותקף על ידי איראן (צילום: REUTERS/Azad Lashkari)
בניין הקונסוליה האמריקאית בארביל, כורדיסטאן העיראקית, שהותקף על ידי איראן (צילום: REUTERS/Azad Lashkari)
אוריאל לוי

איראן שגרה הלילה (בין שבת לראשון) 12 טילים על מבנה הקונסוליה האמריקאית בארביל, ביראת כורדיסטאן העיראקית. משמרות המהפכה האיראניים לקחו אחריות על הירי, ומסרו כי פגעו ב"מרכזים אסטרטגיים ישראליים" בצפון עיראק. מבנה הקונסוליה האמריקאית היה בשלבי הבנייה האחרונים, ועדיין לא אויש. לא ידוע על נפגעים בנפש.

הערוץ הטלוויזיה הלבנוני אל-מיאדין, שמזוהה עם חיזבאללה, ציטט הבוקר גורמים איראניים שאמרו שהמתקנים שהופצצו שימשו את המוסד, ומהם הפעילה ישראל רשת ריגול במחוז מערב אזרבייג'אן באיראן.

עוד נטען שההתקפה התבצעה כתגובה על תקיפות ישראליות בסוריה. משמרות המהפכה הזהירו את ישראל מתגובה "קשה, החלטית והרסנית" אם תתקוף יעדים איראניים בעתיד. בשבוע שעבר האשימה איראן את ישראל בתקיפה באזור דמשק, שבה נהרגו, לטענתה, שני חברים במשמרות המהפכה.

ממשלת כורדיסטן אמרה בתגובה שהאתר שהותקף היה אתר אזרחי ושהטענות שמדובר בבסיס ישראלי הן "רחוקות ביותר מהמציאות". עוד נכתב בהודעת הממשלה ש"טענות אלו נועדו להסתיר את הפשע המתועב", וששתיקת הקהילה הבינלאומית למתקפות הללו מאפשרת את המשך המתקפות בעתיד.

רשת הטלויזיה הכורדית הגדולה בעולם, 'כורדיסטאן-24', דיווחה שהמבנים שהתפוצצו סמוכים למטה שלה שנפגע מרסיסים מההפצצות.

נשיא כורדיסטאן העיראקית, מסעוד ברזאני, גינה את המתקפה וצייץ בחשבון הטוויטר שלו: "שום שקר לא יוכל להחזיק בפני האמת", רמז לכך שאיראן אחראית לירי הטילים. הציוץ פורסם לפני שמשמרות המהפכה לקחו אחריות על שיגור הטילים. בארצות הברית אמרו שהתקיפה היא "מתקפה שערורייתית נגד הריבונות העיראקית וגילוי של אלימות", ומסרו שממשלת עיראק והשלטון הכורדי המקומי חוקרים אותה.

המטיף השיעי מוקתדא א-סדר, שסיעתו זכתה ברוב המושבים בפרלמנט העיראקי בבחירות באוקטובר האחרון, כתב בחשבון הטוויטר שלו שאסור שייעשה שימוש באדמות עיראק בתור זירה לסכסוכים מדיניים או ביטחוניים או צבאיים.

עוד כתב שהוא מגנה כל התערבות חיצונית וכל תקיפה על אדמות עיראק, שמהוות פגיעה בריבונותה. א-סדר הוסיף שעל הגופים המוסמכים להגיש מכתב מחאה לאו"ם ולשגריר האיראני באופן מיידי, כדי להבטיח שאירועים אלו לא יקרו שוב. א-סדר כתב גם שהטענה שישנם אתרים ישראליים במקום צריכה להיחקר במהירות האפשרית ואסור שהדבר יהווה תירוץ לפגיעה בביטחון עיראק.

בנובמבר האחרון אמרו בכירים בארה"ב ובישראל שאיראן תקפה את הבסיס האמריקאי א-תנף בסוריה, בתגובה לתקיפות שביצעה ישראל במדינה. הבסיס הותקף באוקטובר על ידי חמישה מל"טים. גורם בכיר בצבא האמריקאי אמר שהמל"טים היו עמוסים בחומרי נפץ עם "כוונה ברורה להרוג". מקור במרכז הפיקוד האמריקאי כינה את התקיפה "מכוונת ומתואמת".

שיגור הטילים על מבנה הקונסוליה האמריקאית בארביל הגיע על רקע לחץ גובר על ארה"ב לחתום על הסכם הגרעין בווינה. אתמול פורסמה איגרת של שרי החוץ של צרפת, גרמניה ובריטניה בה הצרו על צעדיה של רוסיה בשיחות הגרעין והאשימה את רוסיה שהיא מעכבת את החתימה על ההסכם.

הבוקר אמר בכיר במחלקת המדינה האמריקאית לוול-סטריט ג'ורנל שארה"ב לא תדון על דרישותיה החדשות של רוסיה בנוגע להסכם הגרעין, ועשויה להביא לחתימת הסכם חלופי עם אירן ללא מוסקבה, אם היא לא תחזור בה מדרישותיה. הדברים נאמרו לפני שמשמרות המהפכה לקחו אחריות על ירי הטילים לקונסוליה האמריקאית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!