דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה באירופה

המלחמה התקרבה לנאט"ו: רוסיה הפציצה בסיס 12 ק"מ מגבול פולין

לפחות 35 בני אדם נהרגו ו-134 נפצעו במתקפה כבדה על מתקן הצבאי במערב אוקראינה | בעבר התארחו בו יועצים זרים, לא ברור אם שהו בבסיס בזמן ההתקפה | שר בכיר בממשלת בריטניה: "הסלמה משמעותית"

הבסיס של צבא אורקאינה ביבוריב שהותקף על ידי צבא רוסיה (צילום ארכיון: AP Photo/Pavlo Palamarchuk)
הבסיס של צבא אורקאינה ביבוריב שהותקף על ידי צבא רוסיה (צילום ארכיון: AP Photo/Pavlo Palamarchuk)
אוריאל לוי

לפחות 35 בני אדם נהרגו, ו-134 נפצעו, במתקפת טילים הבוקר (ראשון) על בסיס יבוריב סמוך לעיר לביב במערב אוקראינה, כך לפי מושל המחוז. המתקפה הרוסית כללה לפי הדיווחים לפחות 30 טילים.

הבסיס הצבאי מרוחק כ-12 ק"מ בלבד מהגבול עם פולין, שחברה באיחוד האירופי ובנאט"ו. פולין מיהרה לגנות את המתקפה, וגם מייקל גוב, שר בכיר בממשלת בריטניה, אמר ההתקפה מהווה "הסלמה משמעותית".

המתקפה על ביבוריבה החלה בשעה 5:45, ובעקבותיה הופעלו אזעקות בלביב הסמוכה, בה נשמעו גם הדי פיצוצים. הבסיס שוכן במרחק של כ-30 ק"מ צפונית מערבית לעיר לביב, אליה פונו כל השגרירויות הזרות באוקראינה, בהן גם שגרירות ישראל.

זהו הבסיס הצבאי הגדול ביותר במערב אוקראינה, ואחד הגדולים במדינה. בימי שגרה התארחו בו כוחות של נאט"ו לצורך אימונים משותפים. לפי אוקראינה, במתחם שהותקף פעלו בעבר יועצים צבאיים זרים, בהם אמריקאים. לא ברור אם הם שהו שם בזמן המתקפה. לפי דיווחים קודמים, היועצים הזרים שסייעו באימון החיילים האוקראינים עזבו את האזור כבר בחודש שעבר.

שר ההגנה האוקראיני, אולכסיי רזניקוב, כינה את התקיפה "פעולת טרור" מצדה של רוסיה. "חייבים לעצור את זה. תסגרו את השמיים", אמר רזניקוב, בהתייחסות לדרישה החוזרת ונשנית של ממשלת אוקראינה לנאט"ו לאכוף איסור טיסה בשמי המדינה, דרישה שנדחית על ידי המערב בגלל שאכיפתה תהווה מעורבות ישירה במלחמה עם רוסיה.

הניו יורק טיימס דווח שהמטוסים ששיגרו את הטילים המריאו מהעיר סראטוב שברוסיה ומספינות בים השחור. לפי הדיווח, ייתכן שהמתקפה הזו הייתה הנרחבת ביותר מאז פרוץ המלחמה, וגם הקרובה ביותר לשטח של חברה בברית נאט"ו.

המתקפה מגיעה אחרי שבמוסקבה הזהירו אתמול שמשלוחי הנשק שמעביר המערב לאוקראינים הם "יעדים לגיטימיים" למתקפות מצדה, אם כי לא ברור אם זו הייתה מטרת התקיפה.

פולין: "נשק להשמדה המונית, ישנה את כללי המשחק"

במקביל לדיווחים על המתקפה ביבוריב, התראיין נשיא פולין אנדז'יי דודה לרשת BBC, והזהיר שנאט"ו תשקול התערבות צבאית ישירה, אם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין יורה לכוחותיו לעשות שימוש בנשק כימי, כפי שהזהירו בסוף השבוע ארה"ב ובעלות בריתה במערב.

"אם הוא ישתמש בנשק כלשהו להשמדה המונית, זה ישנה את כללי המשחק", אמר דודה. במקרה שכזה, הוסיף, מנהיגי מדינות נאט"ו יידרשו "לשבת ולחשוב ברצינות מה לעשות, בגלל שזה מתחיל להיות מסוכן".

דודה הזהיר שגם ארצו עלולה להיות על הכוונת של פוטין, אם יצליח בתוכניותיו להכניע את אוקראינה, אבל הביע ביטחון שאם גם היא תותקף, בעלות ברית נאט"ו ימלאו את מחויבותן להגן עליה.

"נולדתי במדינה שלא הייתה עצמאית או חופשייה לחלוטין", אמר בהתייחסות לפולין בתקופה הסובייטית. "אנחנו לא רוצים להיות בתוך מרחב ההשפעה הרוסי, גררנו את עצמו מחוצה לו, ואנחנו לא רוצים לחזור לשם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!