דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
26.2°תל אביב
  • 25.8°ירושלים
  • 26.2°תל אביב
  • 23.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 30.1°באר שבע
  • 33.7°אילת
  • 30.7°טבריה
  • 23.8°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

"עובדת 24 שנים, מרוויחה 29 שקלים לשעה": מאות עובדי ניקיון הפגינו בתל אביב

אורנה מאיה, שעובדת 4 בתעשייה האווירית דרך חברת קבלן: "אני חוסכת בחשמל ובמים כדי שהמשכורת תספיק לסגור את החודש" | הסכם שיעלה את שכרם ב-6 שקלים לשעה נחתם בין ההסתדרות והמעסיקים כבר בנובמבר, אבל שרת הכלכלה מסרבת לחתום על צו הרחבה שיאפשר את יישומו

  • אורנה מאיה, שעובדת 4 בתעשייה האווירית דרך חברת קבלן: "אני חוסכת בחשמל ובמים כדי שהמשכורת תספיק לסגור את החודש" | הסכם שיעלה את שכרם ב-6 שקלים לשעה נחתם בין ההסתדרות והמעסיקים כבר בנובמבר, אבל שרת הכלכלה מסרבת לחתום על צו הרחבה שיאפשר את יישומו
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

300 עובדי ניקיון הפגינו היום (שני) מול קריית הממשלה בתל אביב. המפגינים מחו על כך ששרת הכלכלה אורנה ברביבאי לא חותמת על צו ההרחבה שיעלה את שכרם ב-6 שקלים לשעה. לפי ההסתדרות, שכרם של עובדי הניקיון לא עודכן כבר שמונה שנים.

ארגון חברות הניקיון וההסתדרות חתמו על הסכם העלאת השכר כבר בנובמבר. לצורך יישומו נדרשת חתימת השרה על צו הרחבה, שיחיל אותו גם על מעסיקים שלא חברים בארגון חברות הניקיון.

"אני אמא לשישה ילדים ויש לי שישה נכדים, משלמת כל חודש יותר מ-3,000 שקלים שכר דירה והשכר שלי בקושי מגיע ל-5,000 שקלים", אמרה אורנה מאיה מיבנה, שעובדת ארבע שנים בתעשייה האווירית דרך קבלן. "אני עובדת כל יום מ-6:00 עד 16:00, מצאת החמה עד צאת הנשמה. את עליית המחירים אני מרגישה בקניות. חוסכת בחשמל ובמים כדי שהמשכורת תספיק לסגור את החודש. אין מותרות. מוציאה מהפה כדי לתת לילדים את מה שיש. אין לי לקנות מתנות לנכדים ליום הולדת".

אורנה מאיה בהפגנת עובדי הניקיון בתל אביב (צילום: ניצן צבי כהן)
אורנה מאיה בהפגנת עובדי הניקיון בתל אביב (צילום: ניצן צבי כהן)

נעמי יחבס: "אני עובדת בחברת אבירם כבר 24 שנים ומרוויחה 29.12 שקלים לשעה. יש לי בעל נכה בבית שלא יכול לעבוד ומקבל קצבה של 1,500 שקלים. ואני עם השכר העלוב הזה צריכה לפרנס. ששרי הממשלה יתנו לנו קצת מעצמם. שהשרה ברביבאי תקום ותטפל בעובדי הניקיון. היא לא ניקתה בחיים שלה שירותים, פאנלים ומדרגות בשכר עלוב כזה. נשים מבוגרות שעובדות בקושי רב. אם צריך נשבית את המשק. בלי עובדי ניקיון המשק לא יכול לפעול יום אחד. אנחנו הבסיס שמקיים את המשק".

נעמי יחבס בהפגנת עובדי הניקיון בתל אביב (צילום: ניצן צבי כהן)
נעמי יחבס בהפגנת עובדי הניקיון בתל אביב (צילום: ניצן צבי כהן)

מנכ"לית ארגון חברות הניקיון ורוניקה רוזנברג: "אנחנו נאבקים על עלייה של שכר המינימום הענפי ושרת הכלכלה מפנה לנו עורף. אנחנו נלחמים על פרנסתם של העובדים שקורסים ולא מצליחים לסגור את החודש. עובדי הניקיון הוכיחו בשנים האחרונות את המסירות שלהם לתפקוד המשק. למה את לא מסתכלת להם בעיניים? אם לא יעלה שכר העובדים הנזק הוא בבריאות הציבור. ההפגנה הזו היא רק ההתחלה, אני מודיעה שלא נפסיק עד שנשיג את המטרה ונבטיח את שכרם של עובדי הניקיון".

ורוניקה רוזנברג בהפגנת עובדי הניקיון בתל אביב (צילום: ניצן צבי כהן)
ורוניקה רוזנברג בהפגנת עובדי הניקיון בתל אביב (צילום: ניצן צבי כהן)

יו"ר ארגון חברות הניקיון אבי מזרחי: "אנחנו פה כדי להילחם על העתיד שלנו, להגיד לממשלה שאנחנו חלק משמעותי מהמדינה הזו שמגיע לו להשתכר בכבוד. שיסבירו לנו המנהיגים איך אפשר לחיות עם 5,300 שקלים? איפה ההערכה לאנשים שמנקים את בתי החולים, הכיתות, השירותים? איפה הממשלה, איפה השרה ברביבאי? איפה ההבנה שחדרי הניתוח, בתי האבות, המרחב הציבורי כולו פועל בזכות העבודה של האנשים כאן? נמשיך להילחם עבורכם עד ששרת הכלכלה תתעורר ותחתום על ההסכם שיעלה את השכר ב-6 שקלים. לדעתי גם זה לא מספיק אבל גם את זה המדינה כרגע תוקעת".

שרת הכלכלה אורנה ברביבאי. לא מוכנה לחתום על צו הרחבה (צילום: יוסי זליגר / פלאש90)
שרת הכלכלה אורנה ברביבאי. לא מוכנה לחתום על צו הרחבה (צילום: יוסי זליגר / פלאש90)

יו"ר איגוד עובדי הניקיון והאבטחה בהסתדרות, יוסי ברבי: "הגיע הזמן לעלות את השכר. יוקר המחייה עולה כל הזמן והשכר של עובדי הניקיון נשחק. עובדי הניקיון לא שקופים. אנחנו נפעל בכל האמצעיים החוקיים שעומדים לרשותנו בשביל להעלות את שכרם".

השרה ברביבאי  בחרה שלא להגיב לטענות שהושמעו בהפגנה.

מזרוע העבודה במשרד הכלכלה, בו פועלת הממונה על יחסי העבודה שאמורה להמליץ לשרה לחתום על צו ההרחבה נמסר: "העלאת שכר לעובדים ושיפור תנאיהם הוא צעד חשוב וראוי ואנו תומכים בכך. נדגיש כי לו ארגון חברות הניקיון רוצה, הוא יכול להחיל את ההסכם לאלתר, אולם הוא מתנה זאת בקיום צו הרחבה, ולכן יש להפנות השאלה לארגון חברות הניקיון. אנו מצויים בקשר עם הצדדים ומקווים כי יגיעו לפתרון בהקדם לטובת העובדים במשק".

עוד נמסר: "הממונה הראשית על יחסי עבודה במשק דרשה ממנכ״לית ארגון חברות הניקיון, לנהל משא ומתן יחד עם משרד האוצר, שאמון על התקציב, גם כמייצג מזמין שירות הניקיון הגדול ביותר במשק, וזאת במטרה להגיע להסכמות מאוזנות שיביאו להגדלת הפריון, העלאת שיעור ההשתתפות בעבודה וצמיחת המשק".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!