דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חיפה

הזיהום במפרץ חיפה / ספק אם השימוע שנערך אמש למפעל ממפרץ חיפה יסייע לעצירת הזיהום

ביום שישי האחרון חזו תושבי ותושבות חיפה באש הפורצת מאחת הארובות במפרץ, וחלקם חשו סחרחורת וכאבי ראש. בשימוע אמש התברר שעל פי החוק, ולמרות 22 טון גז שנשרף, הכל תקין

בתי הזיקוק במפרץ חיפה (צילום ארכיון: חן ליאופולד / פלאש 90)
בתי הזיקוק במפרץ חיפה (צילום ארכיון: חן ליאופולד / פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

בעיריית חיפה התקיים אמש (שני) שימוע להנהלת מפעל 'כרמל אולפינים' בכוונה להוציא למפעל צו סגירה מנהלי. ההליך נקבע בעקבות רצף של תקלות ובראשן הזרמת 22 טון גז לשריפה במתקן הלפידים, בעת תקלה, ביום שישי האחרון. תושבים רבים אשר חזו בלהבות העולות מתוך הארובה התלוננו לעירייה על ריח רע וכאבי ראש. לטענת בז"ן, השריפה בלפידים דווקא מונעת זיהום, ובנתוני הניטור של איגוד ערים חיפה לא נרשמה עליה בזיהום. עם זאת, נתונים אלו לא כוללים חלק מהחומרים המזהמים שנפלטים מהמפעלים ויתכן שהם משקפים רק מציאות חלקית. ואנחנו – במסך עשן.

ליהי שחר ברמן מארגון "מגמה ירוקה", בפתח השימוע למפעל 'כרמל אולפינים' מקבוצת בז"ן בעיריית חיפה, תובעת אכיפה נוקשה יותר נגד מפעלים מזהמים.

עיריית חיפה מעוניינת להוציא צו סגירה מנהלי למפעל כרמל אולפינים (כאו"ל), השייך לחברת בז"ן, בעקבות ריבוי תקלות וגם עקב בדיקת הפתע של המשרד להגנת הסביבה במפרץ חיפה בה נתגלו  27 ארובות שלא עמדו בדרישות המשרד, כולל בכאו"ל. הוצאת צו סגירה מנהלי איננה הליך מיידי. עיריית חיפה הודיעה כי "בהליך השימוע שנערך היום, הציגה הנהלת מפעל ״כרמל אולפינים״ מקבוצת בז״ן את טיעוניה. פרוטוקול השימוע יישלח, ע״פ הנוהל, לקבוצת בז״ן לקבלת התייחסותם. עיריית חיפה מצפה כי המשרד להגנת הסביבה יציג בפניה בתוך ימים ספורים את ממצאיו ותוצאות הבדיקה לשני האירועים החמורים שאירעו בימים האחרונים במפרץ חיפה. ראש העיר חיפה, יונה יהב, אמר כי בדעתו למצות את כל הכלים המשפטיים הקבועים בחוק על מנת להפסיק את המצב הבלתי נסבל בו תושבי מפרץ חיפה נאלצים לחיות".

שימוע כרמל אולפינים אשר נערך בעיריית חיפה (צילום: דבר ראשון).
שימוע כרמל אולפינים אשר נערך בעיריית חיפה (צילום: דבר ראשון).

גדי מרגלית, מנכ"ל העירייה, טוען כי בעת התקלה בכאו"ל הזרים המפעל כמות חריגה של 21.9 טון גז לשריפה בלפידים. היתר הפליטה למפעל מחייב חקירה של כל הזרמה בכמות של מעל 4 טון. מהעירייה נמסר כי בעת התקלה תושבים רבים התקשרו להתלונן על ריח חריף ועל כאבי ראש, מה שככל הנראה הוביל לקיום הישיבה הדחופה ולהחלטה על שימוע לפני הוצאת צו סגירה מנהלי. לפי בז"ן הסיפור הוא למעשה הפוך – התקלה החמורה טופלה ע"י הזרמת ענק ללפידים, ששרפו את הגז בשיעור יעילות של בין 98 ל- 99 אחוזים ובכך מנעו את הזיהום.

במהלך יום שישי, קיבלו תושבי חיפה והאזור הודעות אלו לטלפונים הסלולריים שלהם מבז"ן:

בתכניתו של רינו צרור בגל"צ התראיין שלומי בסון, סמנכ"ל איכות הסביבה בבז"ן, וטען כי מפעל בז"ן לא אחראי למטרדי הריח, וכי התקלה לא הובילה לעלייה בזיהום האוויר. דבריו של בסון תואמים את נתוני איגוד ערים חיפה, שמסר: "הלפיד שורף גזים מסוכנים שנהפכים לאדי מים ו-CO2 שאינם מסוכנים לציבור. באירוע ביום שישי ניתן לציין כי תחנות הניטור לא מצאו עליה במזהמים".

הייתכן כי הלפיד הוא מתקן קסום ההופך את מלוא הגזים הרעילים למים?

כיצד נתונים אלו תואמים את עדי הראייה שראו עשן שחור יוצא מן הלפידים, המעיד על שחרור חומרים שאינם רק מים ו-CO2? התשובה מתחלקת לכמה חלקים. ראשית, גם על פי בז"ן, בין אחוז לשנים מהחומר המוזרם אינו נשרף ונפלט לאוויר. שנית, CO2 איננו גז רעיל באופן ישיר, אך הוא גז חממה המזיק בעקיפין בכך שהוא תורם למגמת התחממות כדור הארץ. שלישית, ייתכן שגם אם מערך הניטור תקין לחלוטין, הוא לא יבחין בחלק מהמחומרים המזהמים שנפלטים לסביבה, בשגרה כמו גם בעת תקלה, מפני שהם כלל לא מנוטרים.

לדעתו של פרופ' ברק פישביין, מומחה לניטור אוויר מהטכניון, המפנה את החיצים דווקא לרשויות המדינה שאחראיות על מערך הניטור: "לטענתם, השריפה מפחיתה משמעותית את הפליטות לאוויר, והיה המון חומר לטפל בו ולכן הייתה שריפה מוגברת. יש בסיס כימי לטענה הזו, אבל כאן זה המצב הקלאסי של מפרץ חיפה – המפעלים האלה פולטי חומרים אורגנים נדיפים (VOC) ואת זה אף אחד לא מודד. מה שנפלט זה מה שלא נשרף כמו שצריך. ייתכן שגם בעת תקלה גדולה נמנע זיהום, אבל אם הבעירה לא אופטימלית זה מצב אחר. החומר שנשרף זה דלקים – חומרים אורגנים נדיפים – שכמעט ולא נמדדים. מודדים בנזן וטולואן, אבל אם זה רחוק מספיק זה לא ייקלט בניטור. זה בסיס הויכוח ומהות הבעיה במפרץ. לא מודדים חומרים כאלו שמקורם ממתאנול, וכאלו שלא ממתאנול. יש פער רגולטורי שצריך לעבור. יש חומרים רבים אחרים שלא נמדדים.

אז ייתכן שכולם אומרים את האמת ?
"הגרסאות לא סותרות, אבל צריך לנטר את הדברים הנכונים".

האם הזרמה של 21.9 טון חומר זה מקרה קיצוני ?
"בטח. אם הזרמה של 4 טון ומעלה דורשת חקירה, וזה נמדד באחוזים מעל התקן זה בערך 700% מעל התקן, זה אירוע גדול, ומאוד מעניין להבין בכלל למה מתרחשת תקלה כזו. הרי את יעילות השריפה בלפידים לא מודדים ואי אפשר לדעת אותה בודאות, ולכן הנסיבות של ההזרמה הגדולה חשובות ואסור שדבר כזה יקרה".

מהסבריו של פישביין עולה, כי ייתכן שגם במקרה שבו מפעל כאו"ל הגביר את הזיהום באופן שלא נקלט בניטור בעת התקלה ביום שישי, ייתכן שלא בוצעה עבירה על פי הכללים הקיימים.

שימוע כרמל אולפינים אשר נערך בעיריית חיפה (צילום: דבר ראשון).
שימוע כרמל אולפינים אשר נערך בעיריית חיפה (צילום: דבר ראשון).

בבז"ן מדגישים כי השקיעו 1.2 מיליארד שקלים בשנים האחרונות בצמצום הזיהום הנגרם מהמפעל, וכי נתוני המשרד להגנת הסביבה מעידים על ירידה דרמטית בהיקף החומרים הנפלטים לאוויר מהמפעלים במפרץ בשגרה. למרות זאת, כנגד בז"ן תלויים מספר כתבי אישום פעילים בנושאים סביבתיים ותקלות שונות מתרחשות במפעלי הקבוצה בתדירות לא נמוכה. אתמול (שני) התרחשה עוד תקלה בבז"ן, הפעם במתקן הדחת גופרית במפעל, בעקבותיה הופסקה פעילותו לזמן קצר. על פי המפעל, התקלה לא הובילה לגרימת נזק סביבתי והיא דווחה לרשויות כנדרש.

"נמצה את כל הכלים על מנת להפסיק את המצב הבלתי ­נסבל בו תושבי המפרץ נאלצים לחיות. מבחינתנו, היום, ובערב שבת האחרון נחצו שוב קווים אדומים וכפי שהצהרתי בעבר, מפעלים שיפעלו בניגוד לכללים ויפרו את תקני איכות הסביבה, יטופלו בכפוף לסמכויות שניתנו בידינו", נמסר מראש העיר.

מבז"ן נמסר: קבוצת בזן שבה והסבירה לנציגי העיריה שהלפיד מילא את תפקידו, למנוע מפגעים בטיחותיים וזיהום עקב תקלה, כמתוכנן, ואכן לא נגרם שום זיהום והתקלות טופלו במהירות ויעילות. הלפיד הינו מתקן בטיחותי וסביבתי שנועד למנוע פליטות לאוויר באופן מבוקר ותחת שליטה, כמקובל בכל בתי הזיקוק בעולם. החברה הבהירה שלא היתה כל חריגה בפליטות וכי לא נגרם זיהום אוויר.

עד כה, לא הצליחה העירייה להפעיל צעדי אכיפה שיפחיתו את מספר התקלות במפעלים. אף כי ההליך הנוכחי, אם אכן יגיע לצו סגירה מנהלי, יסמן רף חדש מבחינת מאמצי עיריית חיפה לגרום לכך ש"המזהם יישלם", מדובר בצעד דרקוני, העלול לפגוע בפרנסתם של עובדי המפעל ומשפחותיהם, ולא יגרום לטיפול בתקלות או למניעתן. ייתכן כי מערכת ניטור משוכללת יותר וכללים המאפשרים להטיל קנסות במהירות על תקלות ייצרו מערכת תמריצים עדיפה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!