דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

ביקורת בכנסת על מתווה הטבות המס: "תראו לנו חלוקה לעשירונים"

חברי ועדת הכספים ביקרו את הפער בין היקף ההטבות למקבלי שכר בינוני וגבוה, להטבות למקבלי שכר נמוך | יו"ר הוועדה קושניר ביקש מהאוצר להציג הצעה משופרת

יו"ר ועדת הכספים אלכס קושניר (צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת)
יו"ר ועדת הכספים אלכס קושניר (צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

ועדת הכספים החלה אתמול (שני) בהכנת הצעת החוק להגדלת נקודות זיכוי להורים והגדלת מענק עבודה לקריאה שנייה ושלישית. בדיון נשמעה ביקורת על החוק מצד חברי כנסת מהאופוזיציה והקואליציה, ויו"ר ועדת הכספים אלכס קושניר (ישראל ביתנו) לבחון הגדלה משמעותית של מענק העבודה.

נקודה מרכזית שזכתה לביקורת מצד חברי הכנסת היא בין ההיקף ההטבה של תוספת נקודות זיכוי להורים לגילאי 12-6, שתשפיע בעיקר על מרווחי משכורות בינוניות וגבוהות, לעומת התוספת למענק העבודה, שמשפיעה על מקבלי שכר נמוך.

איך מתחלקות הטבות המס (עיצוב: אידאה)
איך מתחלקות הטבות המס (עיצוב: אידאה)

לנקודות הזיכוי מוקצה 2.1 מיליארד שקלים והם שווים כ-2,676 שקלים בהנחה במס הכנסה בשנה. התקציב המיועד למענק העבודה מוקצה 250 מיליון שקלים, תוספת של כ-800 שקלים בממוצע בשנה.

"אני מבקש ממשרד האוצר שתבחנו בחיוב את ההגדלה של מענק העבודה, מתוקף הבנה שזה גם כלי שמגדיל את ההכנסה הפנויה לשכבות החלשות ומעודד אותן להישאר ולעבור בשוק התעסוקה", אמר קושניר. מספר חברי כנסת העלו את הדרישה לקבל את השפעת המענק בחלוקה לעשירונים, ויו"ר הוועדה ביקש מהאוצר להציג מידע זה לקראת הדיון הבא.

ביקורת נוספת נשמעה ביחס למיצוי הנמוך של מענק העבודה. קבלת המענק איננה אוטומטית, וכ-30% מהזכאים לו לא מקבלים אותו. "צריך לדון בסוגיית המיצוי" אמרה ח"כ נעמה לזימי (העבודה), "כ-40% בלבד מהאוכלוסייה הערבית ממצה, ו-70% מהאוכלוסייה הכללית". בנוסף היא ציינה כי במענק העבודה לא נצברות זכויות פנסיוניות וזכויות נוספות, מה שהופך אותו לנחות בהשוואה לשכר.  "זו אופציה מאוד בעייתית, אנחנו מקרקעים אנשים במצב נמוך למצב שלהם, כי אין להם מה לדרוש העלאת שכר".

נטליה מירנצ'וב, נציגת רשות המיסים, אמרה כי אחוזי המיצוי גבוהים מאד ביחס לעולם: "זה לא קל, המדידה בעייתית, אנחנו חושבים על הגשה אוטומטית במקרים שונים, יש מאמצים לשפר את אחוזי הניצול". יגאל ימיני מרשות המיסים הוסיף: "אנחנו שולחים מכתבים פעמיים בשנה כבר 10 שנים לאוכלוסייה הפוטנציאלית למענקי עבודה. הקמנו אתרי אינטרנט ויש גם סימולטורים כדי לבחון זכאות, כל שנה אנחנו מפרסמים בכל העיתונות, לכל המגזרים".

ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) ביקר את ההגבלה של מענק העבודה מגיל 23 ומעלה: "הדבר הזה לא נכון, לא חכם, יש הרבה מאוד עובדים ועובדות, גם במגזר החרדי, הערבי והכללי, שבגיל 21 יכולים להיות כבר נשואים עם ילד, ויכולים לקבל את הזיכוי למענק או למס הכנסה שלילי. בלחיצת כפתור אפשר לדעת כמה עובדים יש לנו בשוק, ושזה מגיע עם תוכנית כוללת זה משתלב עם כל האג'נדות של עידוד תעסוקה, ויגרום לכך שלא תהייה אפליה בין עובדים. בהזדמנות הזו, אם עושים את הצעד החיובי הזה, אני מבקש שהתיקון הזה יכנס בחוק הזה".

לביקורת הצטרפו גם ח"כ ינון אזולאי מש"ס, שהגיש בעבר בקשה להוריד את הגיל. באוצר אמרו שיבחנו את הבקשה. הדיונים על החוק ימשכו בשבוע הבא בוועדת הכספים, כשעל פי הערכות הוא יאושר רק לאחר פתיחת מושב הכנסת מחדש.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!