דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

עליית הממתינים לעלייה מאתיופיה תימשך, בעקבות הסרת עתירה לבג"ץ נגדה

העלייה של 3,000 יהודי אתיופיה עוכבה בחודשיים על ידי בג"ץ, אך בדיון שהתקיים היום (ג') החליט 'המרכז למדיניות הגירה' למחוק את עתירתו | שרת הקליטה פנינה תמנו-שטה: "כל עוד זה תלוי בי, אף גורם לא יצליח לעצור את העלייה מאתיופיה"

עולים במבצע 'צור ישראל' (צילום: נגה מלסה)
עולים במבצע 'צור ישראל' (צילום ארכיון: נגה מלסה)
יהל פרג'

עליית 'צור ישראל' של ממתינים לעלייה מאתיופיה תימשך, בעקבות הסרת עתירה לבג"ץ נגד החלטת הממשלה בנושא הבוקר (שלישי). עמותת 'המרכז למדיניות הגירה ישראלית' הסירה את העתירה נגד החלטת הממשלה מאוקטובר האחרון. המשמעות היא שתוך מספר שבועות יעלו לישראל 3,000 עולות ועולים מאתיופיה ולהם קרובים מדרגה ראשונה בארץ, לאחר המתנה של שנים רבות במחנות המעבר וחשיפה למלחמת האזרחים במדינה.

שרת העלייה והקליטה, פנינה תמנו שטה, העומדת בימים אלו בראש הפעולה הישראלית לקליטת הפליטים מאוקראינה, אמרה נוכח ההחלטה: "נשבעתי להיות שרת העלייה והקליטה של כולם. כך עשיתי וכך אמשיך לעשות. אנחנו נראה בקרוב תמונות מרגשות של אחינו מאוקראינה ומאתיופיה שבים לביתם."

לדברי תמנו שטה, "כל עוד זה תלוי בי, אף גורם לא יצליח לעצור את העלייה מאתיופיה. אמשיך לעמוד על המשמר ולהבטיח יישום מלא של החלטת הממשלה למען אלפי המשפחות הקרועות בישראל, להביא מזור לסבלם המתמשך ולגבש פתרון הולם לסוגיה הלאומית המורכבת." תמנו-שטה הבטיחה כי המטוס מאתיופיה הראשון ינחת בישראל כבר בחודש הבא.

עליית צור ישראל החלה בנובמבר 2020, ובאוקטובר 2021 החליטה הממשלה לחדש אותה ולקלוט 3,000 עולים נוספים. בתחילת דצמבר עתרה עמותת המרכז למדיניות הגירה לבג"ץ נגד ההחלטה. בתחילת פברואר הוציאו שופטי בג"ץ עוזי פוגלמן, נועם סולברג ושאול שוחט צו מניעה ליישום ההחלטה מכיוון שמשרד הפנים עיכב את תגובתו לעתירה. בעקבות זאת עוכבה העלייה בחודשיים, שבמהלכם מלחמת האזרחים באתיופיה נמשכה.

בעתירה נטען המרכז שההחלטה יוצרת "הסדר ראשוני מהותי", ולכן אין סמכות לרשות המבצעת לקבלה. נוסף על כך, נטען שההחלטה התקבלה ללא בחינת התשתית העובדתית וללא ביצוע הבדיקות הנדרשות להערכת השלכותיה לעתיד ועל כמה אנשים תחול, ולכן נפגע עיקרון התקינות המנהלית. עוד טען המרכז שההחלטה יוצרת אפליה אינהרנטית ופוגעת באופן קיצוני בעיקרון השוויון. לעתירה הצטרפו פעילי בני העדה האתיופית, הפורום המשפטי לארץ ישראל ופורום הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי.

בסוף פברואר הגישה המדינה את תגובתה לעתירה, בה טענה ש"טעמים הומניטריים כבדים עומדים ביסוד יישום החלטה הממשלה, שנועדה לאחד אזרחים המצויים בישראל עם בני משפחותיהם הממתינים באתיופיה".

ב'מטה המאבק להעלאת יהודי אתיופיה' מברכים על ההחלטה אך מפנים אצבע מאשימה כלפי המרכז למדיניות הגירה שהגישה את העתירה, בראשה עמד על לאחרונה יונתן יעקובוביץ', המכהן כיום כיועץ מדיניות ההגירה של שרת הפנים איילת שקד. "עצם קיומו של הדיון המשפטי בשאלה האם ניתן להעניק ליוצאי אתיופיה את אותו שוויון בחוק כמו יוצאי ברית המועצות לשעבר אומרת הכל. ממשלת ישראל היא האחראית למופע גזעני ומביש, שבו הממתינים באתיופיה ממשיכים למות בהמתנה ואילו כשמדובר בקונפליקטים צבאיים של אנשים מהצבע הנכון ישר יש התגייסות של כל המערכת. כל יום שהעלייה ממשיכה להתעכב, ממשלת ישראל מאפשרת אפליה בחסות החוק. הדברים מגיעים על רקע הסרת עתירת סרק גזענית שהגישה עמותת אלט רייט שהוקמה על ידי יועצה של השרה איילת שקד. עתירה זאת גרמה לעיכוב בעלייה, כיוון שהמדינה לא טרחה להשיב עליה".

בתגובה להסרת העתירה אמרו במרכז למדיניות הגירה הישראלית: "בכל פעם שמגיע עותר עם גישה לאומית לבית המשפט העליון, השופטים נזכרים שלא הכול שפיט. למרבה הצער, גם מול מאמצי הממשלה להכניס ארצה לא יהודים שאינם זכאי חוק השבות, בחרו השופטים בגישה צינית זו. בית המשפט הותיר את המפתחות לעלייה לישראל מאתיופיה בידי עסקנים פרטיים בעלי מניעים זרים. המרכז למדיניות הגירה ישראלית ימשיך לפעול בזירה הציבורית על מנת להסביר לאזרחי המדינה את כובד הסוגיה ואת השלכותיה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!