דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה באירופה

התכנית לקליטת העולים מאוקראינה: מרכז אחד לארגוני הסיוע בחו"ל, מסלול מהיר לבירור זכאות בארץ

הפרויקטור לקליטת העלייה מאיר שפיגלר הציג את תכניתו | האתגרים: מחסור בשליחי עלייה בחו"ל, ומימון שהות הפליטים בחו"ל | כל המועמדים לעלייה שיגיעו לארץ יהיו זכאים לביטוח בריאות

מאיר שפיגלר, מנכ"ל הביטוח הלאומי ופרויקטור העליה מאוקראינה ומרוסיה בוועדה לזכאי חוק השבות בכנסת (צילום: דוברות הכנסת)
מאיר שפיגלר, מנכ"ל הביטוח הלאומי ופרויקטור העליה מאוקראינה ומרוסיה בוועדה לזכאי חוק השבות בכנסת (צילום: דוברות הכנסת)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

הממשלה תקים שלושה מרכזים לטיפול וסיוע ביהודי אוקראינה שיבחרו לעלות לישראל, אחד באירופה, שני בנתב"ג, ומטה מאוחד של משרד הקליטה ומרכז השלטון המקומי שיוביל את תהליך הקליטה – כך סיכמו אתמול (שלישי) ראש הממשלה נפתלי בנט, שרת הקליטה פנינה תמנו-שטה והפרויקטור לקליטת העלייה מאוקראינה ומרוסיה, מאיר שפיגלר.

לפי התכנית, המרכז בחו"ל יתאם את הפעולה של הממשלה והארגונים השונים שמסייעים כרגע לפליטים שנמלטו מהמלחמה באוקראינה, ואת החילוץ של יהודים, תושבים חוזרים וזכאי חוק השבות לארץ. המרכז יתכלל את כל הפעילות בחו"ל של כלל הארגונים וביניהם: חב"ד, הסוכנות היהודית, הג'וינט, איחוד הצלה ועוד. ארגונים אלו מסייעים למבקשים לצאת מאזור המלחמה – בהסעות, לינה, סיוע רפואי וכיו"ב. שפיגלר הודיע שצוות המשימה הלאומי מבקש לסיים את מירב הבירוקרטיה עוד בחו"ל, כדי לאפשר נחיתה רכה ככל האפשר למגיעים ארצה.

המטה השני יוקם בשדה התעופה בן גוריון, בטרמינל 1, ויכלול קליטה מהירה של העולים בנתב״ג, הנפקת אשרות מעמד, אישורי כניסה לארץ, ריכוז טיסות מאורגנות של זכאי עלייה, הסעות מרוכזות לעולים אל מקום המגורים שלהם ועוד. תפעול המטה יהיה על ידי אגף מיוחד של משרד העלייה והקליטה, בסיוע רשות החירום הלאומית, מפקדת אלון בפיקוד העורף (המפקדה הייעודית להתמודדות עם הקורונה), וחיילי פיקוד העורף דוברי שפות.

המטה השלישי, המרכזי יהיה של משרד הקליטה ומרכז השלטון המקומי, ויעסוק בקליטת העלייה במדינת ישראל. המטה יטפל בנושא המגורים, תעסוקה, החינוך לילדים וסטודנטים, היבטי רווחה, וסיוע נפשי ומרכזי חוסן ברחבי הארץ.

מאיר שפיגלר מונה לתפקידו לפני כשבוע, וגיבש את המתווה הסופי לאחר הגעה לשדה התעופה, שיחות עם שלל הגורמים הרלוונטיים וגיבוש המדיניות שהגדירו ראש הממשלה ושרת הקליטה. לדבריו, "ישנם גורמים רבים שרוצים לסייע, בין אם זה ארגוני מתנדבים, עמותות, ארגונים ממסדיים, אנשים פרטיים ועוד. מדובר במלח הארץ ועשייה מבורכת ומעוררת הערצה. עם זאת, אנחנו מדינה אחת עם חזון אחד ותכלול של כל העשייה תביא למצב שבו נוכל לסייע למי שזקוק לכך בצורה המיטבית ביותר."

שרת העלייה והקליטה, פנינה תמנו-שטה: ״אחרי ימים של עבודה מסביב לשעון, אישרנו היום מתווה פעולה של מרכז השליטה והפרויקטור לעניין העלייה והקליטה מאוקראינה ומדינות חבר העמים. המטרה שלי ושל הצוותים שלי היא לוודא שהקליטה מחו"ל ועד מגורי הקבע בישראל יהיו יעילים, שירותיים, מאורגנים – עם מינימום בירוקרטיה ועם קבלת פנים הטובה ביותר, כפי שראוי שיהיה למען העולים. יש פה מצב משברי שיטופל על הצד הטוב ביותר כדי לתת מענה לכל הסוגיות שעלו ויעלו בעת הזו".

המציאות בשטח: חוסר כוח אדם לטיפול בעלייה ומימון שהות הפליטים בחו"ל

המציאות בשטח מעלה מספר קשיים לפרויקט העלייה. בדיון ראשון של ועדת המשנה לזכאי השבות וקשר עם התפוצות בכנסת, שעוסקת בעלייה מאוקראינה, רוסיה ובלארוס.

הגופים העוסקים בעלייה בחו"ל, הסוכנות היהודית וארגון הממשלתי 'נתיב' להעלאת יהודי חבר העמים טענו שהם נמצאים במחסור בכוח אדם, שגורם לזמן המתנה ארוך לקבלת זכאות וביצוע העלייה. שי פלבר, סמנכ"ל הסוכנות היהודית, אמר שהם קוראים לשליחים בדימוס לסייע. בארגון נתיב גם נוקטים טקטיקה דומה וקוראים לקונסולים לשעבר ב"נתיב" לבוא לסייע. יו"ר הוועדה, ח"כ יום טוב חלפון (ימינה), הציע שמכיוון שלסוכנות היהודית יש יותר עובדים בשטח, נתיב תכשיר את עובדי הסוכנות לביצוע בדיקת זכאות על מנת להקל את העומס.

קושי נוסף שהועלה הוא מימון שהותם של הזכאים לחוק השבות בגבולות: לינה, מזון, וטיפול רפואי, שכרגע יוצאים מכיסם של רבנים מארצות השכנות לאוקראינה. רב הקהילה במולדובה, הרב פנחס זלצמן, שידר בזום את קליטת הפליטים בשטח ואמר: "אנחנו ממנים את הפעולות מכיסנו, לקחתי הלוואות מבתי קזינו. למה זה צריך להיות ככה? אני מממן את זה במקום המדינה". בתגובה אמרה שרת הקליטה, תמנו-שטה: "קיבלנו תקציב למימון השהות במדינות המעבר לרגעים אחרי חילוץ. אנחנו נעשה מיפוי של כלל הרבנים ונעביר להם כספים דרך הסוכנות היהודית. אף אחד לא צריך לממן הצלה מכיסו".

בוועדה הודגשה כמות העולים הנרחבת ויוצאת הדופן עקב כמובן מצב הלחימה. לדברי יו"ר הוועדה כלפון, בשבועיים האחרונים הגיעו 3,000 עולים, כמות עולים של שנה ממוצעת.

בנתיב הודיעו שפיתחו 'מסלול ירוק' מהיר לבירור זכאות לעלייה. במסלול זה נערכת בדיקת זכאות ראשונית בגבולות, ולאחר מכן מגיעים לארץ עם ויזת תיייר וממשיכים את תהליך הבדיקה בארץ באחד משישה מרכזים. התהליך בארץ נמשך כארבעה ימים כולל השלמת תהליך הזכאות וקבלת המסמכים המתאימים, ובסופו הזכאי לחוק השבות מקבל תעודת עולה עם כל הזכויות

לדברי שפיגלר בוועדה, ביטוח בריאות לאומי יינתן לזכאי חוק השבות בהגיעם לארץ גם אם הם לא סיימו את הליך הזכאות. מי שנזקק לטיפול רפואי יוכל לקבלו בשיבא גם אם אינו מבוטח

תמנו שטה אמרה שבימים הקרובים יושק אתר אינטרנט ברוסית, אוקראינית ובעברית המסייע לעולים ומיידע את הציבור על פעולות המשרד. בנוסף היא אמרה יושק בימים הקרובים יוזמה לאימוץ משפחות עולים לחג הפסח הקרוב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!