דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
22.5°תל אביב
  • 16.9°ירושלים
  • 22.5°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 20.9°אשדוד
  • 19.3°באר שבע
  • 24.3°אילת
  • 22.5°טבריה
  • 15.9°צפת
  • 21.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

בעקבות גל ההתייקרויות: 55% מהישראלים משווים מחירים יותר מבעבר

לפי סקר של רשות ההסתדרות לצרכנות לרגל יום הצרכן הבינלאומי, 90% מהישראלים מחשיבים את עצמם לצרכנים נבונים אבל רק 40% מודעים לרוב הזכויות שמגיעות להם | 75% מהצרכנים לא מסכימים עם טענת יצרניות המזון שההתייקרויות בלתי נמנעות

תור לכניסה לחנות בזמן הקורונה (צילום: אוליביה פיטוסי / פלאש 90)
תור בכניסה לחנות בגדים. 63% מהישראלים טוענים שההתנהלות של בתי העסק כלפי הצרכנים לא הוגנת. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום ארכיון: אוליביה פיטוסי / פלאש 90)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

90% מהישראלים מחשיבים את עצמם לצרכנים נבונים, אבל רק 40% מודעים לרוב הזכויות שמגיעות להם, כך מצא סקר של רשות ההסתדרות לצרכנות לרגל יום הצרכן הבינלאומי שמצוין היום (שלישי).

לפי ממצאי הסקר, 68% מהצרכנים בודקים, תמיד או לעיתים קרובות, את חשבוניות הקנייה ברשתות השיווק תמיד או לעתים קרובות. עם זאת, 14% בלבד קוראים במלואם הסכמים בעסקאות כמו רכישת ביטוח, לקיחת הלוואה או הצטרפות לשירותי סלולר.

מתוך אלה שלא קוראים את ההסכמים, 56% ציינו שהם ארוכים מדי וקריאתם לוקחת זמן רב. 51% אמרו שההסכמים מנוסחים בצורה משפטית מסובכת וקשה להבנה. 28% אמרו כי בכל מקרה לא ניתן לשנות דבר מההסכם ו-27% הודו שהם מתעצלים לקרוא.

גל ההתייקרויות במשק השפיע על אופני הצריכה בישראל. לפי הסקר, 55% מהישראלים משווים מחירים יותר מבעבר, ו-22% מתמקחים יותר מול נותני שירות או מוכרים בחנויות לפני רכישה.

מהנתונים עלה גם שהעלאת המחירים נתפסת כלא הכרחית: 75% מהישראלים לא מסכימים עם טענת יצרניות המזון שההתייקרויות בלתי נמנעות. 63% טענו שההתנהלות של בתי העסק בישראל כלפי הצרכנים לא הוגנת באופן כללי.

שינויים נוספים בצריכה ניתן לראות בעקבות העלאת המס על משקאות ממותקים, שנכנסה לתוקף בתחילת השנה. 48% מהישראלים להפסיק לחלוטין לרכוש משקאות כאלה, או הפחיתו את היקף רכישתם. בעקבות העליות האחרונות במחירי הדלק, כ-16% מהישראלים הפחיתו את הנסיעה שלהם ברכב פרטי לטובת תחבורה ציבורית.

יוקר המחיה הוביל גם לעלייה בשימוש במועדוני הלקוחות. על פי הסקר, 32% מהצרכנים משתמשים יותר בהטבות שמעניקים המועדונים כדי לחסוך בתקופה של עליות מחירים.

הסקר בחן גם את תוצאות החלת חוק הפיקדון גם על בקבוקי שתייה גדולים. 29% אמרו שהחזירו בקבוקים לחנויות, 54% לא החזירו או ניסו ולא הצליחו לעשות זאת. מתוך אלה שלא החזירו בקבוקים, 15% אמרו שלא הייתה מכונה אוטומטית לקבלת הבקבוקים, ו-10% נתקלו בקשיים כמו סירוב מצד גורמים בחנות או בעיות טכניות שונות. 51% אמרו שאינם מחזירים בקבוקים.

מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות, עו"ד ירון לוינסון: "במיוחד בתקופות של עליית מחירים, על הצרכן הישראלי לנהוג באופן מושכל  ונבון כדי לצמצם את הוצאותיו. בין היתר אפשר להשוות מחירים בטרם הרכישה, לרכוש תחליפים יותר זולים, לבדוק את 'האותיות הקטנות' בכל עסקה ומבצע, לוותר על רכישת מוצרים יקרים ולא חיוניים במיוחד, לבדוק את אפשרויות הביטול בטרם הרכישה ולקרוא כל הסכם בטרם חתימה. אנו גם מצפים מהעסקים כי ישפרו את התנהלותם מול הצרכנים. כך נוכל ליצור אקלים של סחר הוגן שיאפשר לצרכנים לבצע קניות מושכלות יותר שיביאו להורדת יוקר המחיה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!