דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
21.5°תל אביב
  • 16.6°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 28.9°אילת
  • 22.9°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

שרים בממשלה נגד ביטול המכסים של ליברמן: ״שלמות הקואליציה בסכנה״

חברי כנסת מארבע סיעות בקואליציה דורשים לכנס את מליאת הכנסת לדיון דחוף בפגרה: "המשבר העולמי מוכיח את הצורך האסטרטגי לתכנן לטווח הארוך את מדיניות ביטחון המזון" | ליברמן הגיב בפוסט בפייסבוק: "הרפורמה לא נועדה לפגוע באף אחד, אלא להיטיב קודם כל עם הציבור בישראל"

מחאת חקלאי הערבה נגד שרי החקלאות והאוצר (צילום ארכיון: תם אלדר, הערבה התיכונה)
מחאת חקלאי הערבה נגד שרי החקלאות והאוצר (צילום ארכיון: תם אלדר, הערבה התיכונה)
מאיה רונן

חברי כנסת מהקואליציה דרשו אתמול (שלישי) מיו"ר הכנסת מיקי לוי לכנס את המליאה לדיון דחוף בפגרה כדי לבטל את הפטור ממכס.

חברי כנסת מכחול לבן, העבודה, מרצ ויש עתיד שלחו ליו"ר הכנסת מכתב שבו הביעו את זעמם על המהלך החד צדדי של שר האוצר אביגדור ליברמן ושר החקלאות עודד פורר, ואמרו שמדובר בהפרה בוטה של הסיכומים שמהווה איום ממשי על הקואליציה.

הח"כים כינו את המהלך "חציית קווים אדומים של הנהוג בקואליציית השינוי", והוסיפו: "לצערנו, דווקא בזמן משבר עולמי על רקע המלחמה באוקראינה, שמוכיח את הצורך האסטרטגי של מדינת ישראל לתכנן לטווח הארוך את מדיניות ביטחון המזון שלה, בחרו שרי האוצר והחקלאות לרמוס את הסכמות הקואליציה, ולפגוע בייצור המקומי.

"בעקבות חוסר התכנון והמחשבה ארוכת הטווח, אין ברפורמה הנוכחית שום הבטחה אמיתית להורדת יוקר המחייה, אלא פגיעה אנושה בחקלאות הישראלית, בשטחים ששומרים על הגבולות בעוטף עזה, בגליל ובגולן. פתיחת מכסים לייבוא ופתיחה מוסדרת של השוק לתחרות ראויה וחשובה ביותר, אבל רק במקביל לחישוב נכון של כלל המרכיבים ברפורמה".

בקואליציה נשמעו בימים האחרונים התנגדויות לרפורמה. סגן שרת הכלכלה יאיר גולן וסגן שר הביטחון אלון שוסטר והח"כים החתומים על המכתב דרשו שהרפורמה תצא לפועל רק בדיאלוג והסכמה עם החקלאים ונציגיהם בכנסת.

מכתבם מצטרף למכתבה של שרת התחבורה מרב מיכאלי, שפנתה אתמול לראש הממשלה נפתלי בנט בבקשה לדיון דחוף בממשלה למניעת הפגיעה בביטחון התזונתי של ישראל. "המשך המציאות הנוכחית, שבה שרים בממשלה פועלים בשיא משבר עולמי חריף נגד התוצר המקומי החקלאי", כתבה מיכאלי, "היא סכנה אמיתית לביטחון הלאומי והחברתי בישראל".

שר התקשורת יועז הנדל פנה למזכיר הממשלה, שלום שלמה, בבקשה לקיים דיון דחוף בממשלה בנושא הורדת מחירי המים ותמיכות ישירות בחקלאים. הנדל דרש תקציב ייעודי נוסף לתמיכות בחקלאים פעילים בגד״ש, לצד קידום החלטת ממשלה שתתווה מדיניות לרשות המים.

"החקלאות והאחיזה באדמת הארץ הייתה ועודנה ערך ציוני עליון", כתב הנדל. "החלטות משמעותיות כמו ביטול מכסי הייבוא על פירות וירקות מחייבות הורדה מיידית של מחירי המים והגדלה משמעותית של התמיכות הישירות".

גם באופוזיציה נשמעו קולות דומים. ח״כ יואב גלנט (הליכוד) צייץ בטוויטר אתמול: "ביטול המכס על פירות וירקות הוא חיסול החקלאות בישראל, ובעקבותיו עלולה ליפול האחיזה הציונית באדמות הלאום. ללא חקלאות אין התיישבות וללא התיישבות לא יתקיים הביטחון".

גלנט כינה את המהלך "הצעד הדרקוני והפופוליסטי של שרים שמעולם לא חרשו אדמה ולא שתלו עץ" שיגרום לנטישת הקרקעות על ידי החקלאים. הוא העלה חשש שאל השטחים הנטושים יחדרו גורמים עוינים וקרא לכל הסיעות הציוניות בממשלה למנוע את המהלך הכוחני והמסוכן.

ליברמן הגיב בפוסט בפייסבוק: "יוקר המחיה בישראל מחייב אותנו ליישם צעדים אמיצים. יוקר המחייה בישראל בעשור האחרון שבר שיאים, והמצב הנוכחי שולח זרקור חזק יותר על המהלכים שהאזרחים מצפים שננקוט.

"הרפורמה לא נועדה לפגוע באף אחד, אלא להיטיב קודם כל עם הציבור בישראל. הרפורמה היא מיידית והדרגתית, תחילה מבטלים מכסים על פירות וירקות שלא מגדלים בארץ, משקיעים מאות מיליוני שקלים במחקר, פיתוח וחדשנות ושומרים על החקלאות הישראלית, הן בעוטף עזה והן בגליל.

"מי שמתנגד לרפורמה הזאת, הם אותם אנשים שמטרפדים את החקיקה בכנסת שאמורה להוריד נקודות זיכוי למשפחות עובדות, שמטרפדים את מתן התוספת המשמעותית במענק העבודה, שמסרבים לכנס כעת את הכנסת כדי להעביר את מתן הסיוע לעצמאים שנפגעו בגל האומיקרון. זה לא הזמן לפוליטיקה, זה הזמן לעשייה".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!