דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה באירופה

רוסיה מנסה להימנע מחדלות פירעון, אבל הלחץ הכלכלי גובר

המדינה שילמה ריבית של 117 מיליון דולר על החוב שלה, אבל לא ברור האם הכסף יגיע למשקיעים בגלל הסנקציות | עם עוד מועדי תשלום בחודש הקרוב, רבים מתכוננים ליום בו רוסיה תפשוט רגל

שליח מזון ליד מסך שמראה את שערי המטבע של דולר אמריקאי ואירו לרובל רוסי  (צילום: P Photo/Alexander Zemlianichenko Jr.,File)
שליח מזון ליד מסך שמראה את שערי המטבע של דולר אמריקאי ואירו לרובל רוסי (צילום: P Photo/Alexander Zemlianichenko Jr.,File)

שר האוצר של רוסיה אמר אתמול (חמישי) שהעביר תשלום ריבית של 117 מיליון דולר על אגרות חוב שהמדינה מחזיקה, בכדי להימנע מפשיטת רגל של הממשלה. אם זאת, לא ברור האם הכסף אכן הגיע למשקיעים זרים עד למועד האחרון לתשלום.

בהצהרה של שר האוצר ששודרה בערוצי התקשורת הממלכתיים ברוסיה נאמר שהכסף הועבר לחשבון בסיטיבנק בלונדון. הבנק הלונדוני לא הגיב בנושא. התשלום, שהיה אמור להתבצע עד יום רביעי, הוא הפעם הראשונה בה רוסיה משלמת חוב חיצוני במטבע זר מאז הפלישה לאוקראינה ב-24 בפברואר.

רוסיה עומדת בפני בידוד כלכלי גובר, לאחר שהסנצקיות של מדינות המערב הקפיאו חלק גדול מיתרות המטבע הזר שהחזיקה המדינה מחוץ למדינה, ואסרה על מסחר עם כמה מהבנקים הרוסים הגדולים.

ראש קרן המטבע העולמית אמרה שפשיטת רגל של המדינה "כבר איננה אירוע לא סביר", וסוכניות הדירוג חתכו את הדירוג של רוסיה מתחת לדירוג ההשקעה, או הגדירו את אגרות החוב של כ"אגרות זבל".

שר האוצר הרוסי אנטון סילונוב אמר שאם כתוצאה מהסנקציות רוסיה לא תוכל לשלם את חובותיה בדולרים, היא תשלם אותם ברובלים, מצב אותו הגדירו בסוכנות הדירוג פיץ' כחדלות פרעון.

לרוסיה יש תקופת 'גרייס' (אפשרות לדחות את ההלוואה) של 30 יום, עד ה-15 באפריל, אם המחזיקים באגרות חוב דולריות לא יקבלו את הכסף שלהן. אבל רוסיה יכולה להגיע לחדלות פרעון עוד לפני. תשלום על איגרות חוב הנקובות ברובל שמחזיקים משקיעים זרים התבצע ב-2 במרץ לקרן הפיקדון של המדינה, אבל לא נשלח למשקיעים בגלל מגבלות הבנק המרכזי הרוסי.

סוכנות הדירוג פיטצ' אמרה שזה יחשב לחדלות פרעון אחרי 30 ימים, בתחילת חודש אפריל. בנוסף, מועדי תשלום נוספים של אגרות חוב צפויים בשבועות ובחודשים הקרובים.

גורם נוסף שמקשה על רוסיה כלכלית הוא שחברות רבות חוששות מכל עסקה עם מוסקבה, אפילו כאלו שאפשריות במסגרת הסנקציות, מתוך חשש לעבור על הוראות הסנקציות המורכבות או חוסר רצון להיות קשורים במלחמה.

לרוסיה יש חוב של 40 מיליארד דולר במטבע זר, בערך מחצית ממנו למשקיעים זרים.

מה יקרה עם רוסיה תפשוט רגל?

פשיטת רגל היא למעשה הורדת דירוג האשראי של רוסיה לרמה של חדלות פרעון על ידי סוכנות הדירוג, גופים פרטיים, או בהחלטת בית משפט. מצב זה יקרה ברגע שעל פי הערכות, רוסיה לא תוכל יותר לעמוד בתשלום אגרות החוב שלה.

במקרה של פשיטת רגל נכנסת מדינה למשא ומתן עם מחזיקי האגרות שלה, בניסיון לקבוע פיצוי הולם או הסדר חוב חדש. רוסיה תתקשה לגייס חוב חיצוני חדש, והבידוד שלה יגבר. מלבד הפגיעה במשקיעים שמחזיקים בחוב הרוסי ההשפעות העולמיות של פשיטת רגל של רוסיה אינן ברורות לחלוטין, אך על פי הערכות לא יובילו למשבר עולמי בגלל החשיפה הנמוכה יחסית של מדינות המערב לרוסיה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!