דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
23.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 23.8°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 23.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 34.3°אילת
  • 27.2°טבריה
  • 22.8°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

סין שוקלת הפסקת מדיניות "אפס הדבקה", אבל זה לא יהיה פשוט

עם מעט מחלימים בגלל הצלחת המדיניות, והיעילות הנמוכה של החיסון הסיני, הקלות יכולות לגרום לגל תחלואה משמעותי | השינוי, אם יקרה, צפוי להיות הדרגתי ואיטי

התפרצות נגיף הקורונה בבייג'ין, סין  (צילום: AP Photo/Ng Han Guan)
התפרצות נגיף הקורונה בבייג'ין, סין (צילום: AP Photo/Ng Han Guan)

במקביל לכך שהרשויות בסין הטילו סגר בעקבות התפרצות הקורונה החמורה ביותר בשנתיים האחרונות, הן מחפשות דרך החוצה מאסטרטגיית 'אפס הדבקה' המוצלחת אך מכבידה להתמודדות עם נגיף הקורונה.

מדיניות 'אפס הדבקה' בה נקטה סין היא ניסיון לבודד ולעצור לחלוטין כל התפרצות של קורונה, תוך שימוש באמצעים דראסטיים כמו סגרים, בידודים ובדיקות המוניות תכופות על מנת למגר את התחלואה במהירות. תכנית זו הפכה את סין, שבה התפרצה המגיפה לראשונה, לאחת המדינות הנקיות ביותר מקורונה, עם חודשים בהם כמעט לא היו מקרים חדשים. עם זאת, התכנית גורמת לשיתוק הכלכלה, ומעכבת פיתוח חסינות עדר למגיפה.

מחקר שפורסם לאחרונה, ראיונות עם צוותי הבריאות הסינים והודעות פומביות אחרונות של מומחים הקשורים לממשלה מצביעים על כך שסין שוקלת להקל באיטיות על גישת האפס סובלנות שלה, אך התהליך צפוי להיות איטי.

הסימן האחרון היה ביום שני האחרון, במאמר שנכתב על ידי זאנג וונהוג, מומחה למלחמות מדבקות וחלק מצוות התגובה של שנגחאי לנגיף, הידוע בתור "ד"ר פאוצ'י" הסיני, על שם האחראי על הקורונה בארה"ב.

זאנג כתב בעיתון העסקים סיקסין שהציבור צריך לדעת שהווירוס נהיה קטלני פחות אם אנשים מתחסנים והמצב הבריאותי שלהם אינו פגיע. "אנחנו צריכים לעצב דרך מאד ברורה ולא לבזבז את הזמן בדיונים האם עלנו להמשיך במדיניות של אפס הדבקה או לחיות לצד הנגיף" זאנג כתב.

נשיא סין צ'י ג'ינפינג. (צילום: AP Photo/Vincent Yu)
נשיא סין צ'י ג'ינפינג. (צילום: AP Photo/Vincent Yu)

השינוי לא נראה קרוב, עם יותר מ-15 אלף מקרי קורונה חודשים החודש, בהתפרצויות מרובות ברחבי המדינה, בשעה שגל גדול יותר שוטף גם את הונג קונג. לעת עתה הממשלה ממשיכה במדיניות הבדוקה של סגרים, בדיקות המוניות ובידוד של שבועיים או יותר לחוזרים מחו"ל.

כשיגיע השינוי, הוא ללא ספק יהיה הדרגתי וזהיר. פתיחת המשק בסין טומנת בחובה סיכונים, מכיוון שבגלל הצלחת מדיניות אפס הדבקה, לאנשים רבים בסין אין נוגדנים שיכולים להתמודד עם המגיפה. בנוסף, סין משתמשת בחיסונים מקומיים יעילים פחות מאלו של פייזר ומחיסונים אחרים.

"שיעור ההדבקה הנמוך יחסית, היעדר החסינות הטבעית וחוסר היעילות של החיסונים המקומיים למנוע הדבקה, מבטיח גל משמעותי של הדבקה" אומר יאנונג הואנג, מומחה לבריאות הציבור במועצת יחסי החוץ של ארה"ב.

עם זאת, גורמים רשמיים בסין מקדישים תשומת לב רבה לכך שמדינות אחרות מורידות את חובת המסכות ומגבלות נוספות, ומנסים להבין מתי ואיך לעשות תא השינוי המסובך.

ביום חמישי, נשיא סין שי ג'פינג הכיר במחיר של האמצעים הנוקשים, ואמר שסין צריכה לחפש "אפקט מקסימלי" ב"עלות מינימלית" בניסיון לשלוט בנגיף, כך לפי סוכנות חדשות סינית.

צעד ראשון יכול להיות להתיר יותר טיסות בינלאומית, שנחתכו בצורה חדה מאז תחילת המגיפה, ולהקטין את תקופת הבידוד לתיירים נכנסים לשבוע אחד במקום21 יום בערים כמו בייג'ין.

נייר עמדה שפרסם השבוע המרכז למניעת מחלות בסין מציע דרכים להקל על מדיניות אפס ההדבקה. הנייר מציע להקטין את הבידוד לנכנסים למדינה לשבעה ימים, בטענה שזה עדיין יסנן את רוב מקרה ההדבקות בווירוס, ושמערכת הבריאות חזקה מספיק כדי להתמודד עם מי שיעבור מתחת לראדר.

עובד פותח חבילה של החיסון של חברת סינופארם הסינית נגד קורונה. (צילום: AP/Mark Schiefelbein)
עובד פותח חבילה של החיסון של חברת סינופארם הסינית נגד קורונה. (צילום: AP/Mark Schiefelbein)

כותבי הדו"ח מציינים כי הפסקת הבידוד לכל המגיעים לחלוטין איננה על השולחן. המודל שלהם מראה כי הסרת המגבלות לחלוטין תגרום ליותר מ-10 מיליון הדבקות בדרום מזרח מחוז גואנדונג בלבד, וזאת על בסיס וריאנט הדלתא המדבק פחות מהאומיקרון.

מומחי בריאות הציבור מזהירים כי הדיון בהקלה על מדיניות "אפס הדבקה" היה ספורדי וראשוני, ולא נקבע ציר זמן ברור לצעדים. "זה נייר רעיוני, לא תכנית מפורטת" אמר בן קוולינג, אפידימולוג באוניברסיטת הונג קונג. הוא הוסיף כי עד לא שמע על מהלך ממשלתי מתואם להקלה במגבלות, "רק מומחים בודדים שמעלים את הרעיון מידי פעם".

הואנג, חבר במועצה ליחסים בינלאומיים, אמר שהוא שמע דיון על "יציאה מדורגת" ממדינות אפס הדבקה לפני מספר חודשים, אבל גל התחלואה בהונג קונג לאחרונה הוביל את קובעי המדיניות לחכות "עד שהאבק ישקע".

יותר מ-5,000 אנשים מתו השנה בהונג קונג בהתפרצות שהציפה את בתי החולים וחדרי המתים, וסגרה הרבה חנויות ומסעדות. ביבשת סין, הרשויות סגרו את הכניסה והיציאה מהמחוז שנפגע באופן הקשה ביותר, ג'ילין בצפון מזרח סין. יותר מ-1,800 מקרים דווחו באיזור ביום שישי, מתוך 2,388 מקרים בכל המדינה.

בגלל שהאומיקרון יותר מדבק, "אנחנו צריכים לפעול מהר יותר, ולעשות צעדים מהירים, נוקשים וקונקרטיים יותר" אמר בכיר במרכז המחקר לחקר מחלות לי זנגלונג לטלוויזה הממלכתית ביום שני.

הרבה סינים תומכים במדיניות אפס ההדבקה וגאים בכך שהממשלה הצליחה לשלוט בנגיף שהרג מילוני אנשים במקומות אחרים, בעיקר במערב. מספר המתים הרשמי בסין עומד על 4,636 אנשים בלבד, רובם מתו בראשית המגיפה ב-2020.

אבל אחרי שנתיים של סגרים, יש סימנים שחלק מהציבור התעייף מהשיבושים שהם מביאים. "זה השפיע עלי" אמרה לי ג'ינג, מוכרת תה בביג'ין. "אם אני עובדת מהבית, אני לא עושה אותה כמות כסף כמו שאני הולך לעבודה".

גורמים רשמיים בסין חוששים מאחוזי התחסנות נמוכים יחסים באוכלוסייה המבוגרת, למרות שלא פרסמו מספרים לאחרונה. המבוגרים היו חלק גדול מהמתים בהונג קונג, ורבים מהם לא היו מחוסנים לגמרי.

מחקרים לגבי החיסונים הסינים מעידים שההגנה שלהם פחות טובה משמעותית מול אומיקרון, גם אחרי שלוש מנות, בהשוואה לבוסטר מחיסון מערבי עם טכנולוגיות mRNA. ניסוי סיני מקביל עדיין נמצא בפיתוח.

מומחי בריאות ציבור אומרים שאומות יכולות לחיות עם הנגיף, כל עוד המבוגרים ואנשים עם מחלות רקע מוגנים. "זה לא אותו נגיף כמו לפני שנתיים בווהאן ובכל מקום" אמר ג'ין דונג יאן, וירולוג באוניברסיטת הונג קונג. "זה המסר המרכזי שאנחנו צריכים להעביר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!