דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

"בגל האומיקרון התפשרנו על איכות הטיפול בחולים. צריך לקלוט עובדים עכשיו, לא לחכות לגל הבא"

ד"ר מיקי הלברטל, מנכ"ל בית החולים רמב"ם בחיפה, קורא בראיון ל'דבר' לפתוח מיידית 1,600 תקנים שהובטחו לבתי החולים: "הצוותים הקיימים נשחקים. הממשלה הביאה את המערכת למצב קיצוני"

מנכ"ל רמב"ם, ד"ר מיקי הלברטל, במחאה שקטה של מנהלי בתי חולים מול משרד האוצר, דצמבר 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
מנכ"ל רמב"ם, ד"ר מיקי הלברטל, במחאה שקטה של מנהלי בתי חולים מול משרד האוצר, דצמבר 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

ד"ר מיקי הלברטל, מנכ"ל בית החולים רמב"ם בחיפה, קורא למשרדי הבריאות והאוצר לפתוח מיידית תקנים ל-1,600 עובדים במקצועות הרפואה השונים בבתי החולים, כדי לאפשר את קליטתם והכשרתם לגלי הקורונה הבאים. התקנים הללו הובטחו בתחילת גל הדלתא בקיץ, אך לא ניתנו לבתי החולים עד היום. לדברי ד"ר הלברטל, אי קליטת העובדים לקראת גל האומיקרון פגעה ביכולת של בתי החולים להתמודד איתו, ומי ששילם את המחיר היו החולים.

רמב"ם, בית החולים הגדול ביותר באזור חיפה והצפון, שבר את שיאי המאושפזים בגל האומיקרון. "הגענו למספרים הכי גבוהים מכל הגלים – 180 חולים מאושפזים באותו זמן, 40 חולים מונשמים באותו זמן", אומר הלברטל, "בגל הנוכחי ראינו כמות גדולה מאוד של נדבקים באותו פרק זמן. זה נכון שמרבית הנדבקים היו עם מחלה קלה יחסית, אבל כשיש כמות מסיבית של חולים, האחוז הקטן של חולים קשים מתוכם מוביל למספר לא קטן של חולים קשים שנזקקים לאשפוז בבתי החולים."

"המצב הזה יצר אתגר מאוד גדול, כי בית החולים היה עמוס גם בחולים 'רגילים', חולים שהגיעו לחדר המיון ואי אפשר היה לא לקבל אותם לאשפוז".

אבל עומס החולים הגבוה הוא רק צד אחד במשוואה. "במקביל לעומס האדיר, היו קבוצות גדולות של עובדים שחלו בעצמם והיו מבודדים. בשיא הגל היו קרוב ל-800 עובדים בבידוד. מבחינת התשתיות הסתדרנו בכל הגלים, הבעיה הייתה בכוח האדם."

הלברטל, שעומד בראש פורום מנהלי בתי החולים הממשלתיים בהסתדרות הרפואית, מפרט את התוצאות הקשות של המחסור בכוח האדם, אלו שאינן נשמעות בדרך כלל בהצהרות של ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הבריאות ניצן הורוביץ שמכתירים את ההתמודדות עם גל האומיקרון כ'הצלחה'. "השילוב של מספר גדול של חולי קורונה שנזקקו לאשפוז, בית חולים עמוס, וצוותים מבודדים, גרמו לעומס מאוד ניכר על המערכת, והתפשרות על איכות הטיפול. הייתה פגיעה מאוד קשה באיכות הטיפול בחולים שלא 'זכו' שתהיה להם קורונה."

"במקום שני מטופלים לאחות טיפול נמרץ, היו שלושה או ארבעה"

מה הביטוי בפועל של 'פגיעה באיכות הטיפול'?
"נאלצנו לדחות פרוצדורות רפואיות. ביחידות טיפול נמרץ, היחס של אחות למטופל הוא שני מטופלים על כל אחות, אבל בשיא הגל היחס ירד לאחות על כל שלושה מטופלים ואפילו אחת על ארבעה. זאת ירידה משמעותית ביותר באיכות הטיפול. נאלצנו לעשות מיון מאוד קיצוני בין מטופלים, ולתעדף מטופלים מסוימים על מטופלים אחרים. היו ימים בהם אם חולה היה זקוק לטיפול לב-ריאה מלאכותי (אקמו), היה צריך להרים טלפון לכל בתי החולים בארץ כדי למצוא לו מיטה. זאת פגיעה קשה במטופלים, ואני חושב שאת אמירה נוראית."

"אנחנו מכירים שני מקרים של אנשים שאיבדו את חייהם כי הצוות פספס מצב נתון (באיכילוב בתל אביב בשיא גל התחלואה השלישי בינואר 2021, חולה נותק ממכונת ההנשמה והצוות לא שם לב לכך; בלניאדו נפטרה מאושפזת קורונה ממקרה דומה בפברואר האחרון – ד.א.). זה היה יכול לקרות באותה המידה גם ברמב"ם. זה קורה כי הביאו את המערכת למצב קיצוני."

מה היה צריך לעשות אחרת כדי שזה לא יקרה?
"היה ניתן למנוע את ההתפשרות על איכות הטיפול אם היינו מקבלים את כוח האדם שהובטח לנו על ידי ראש הממשלה בגל הרביעי. ביוני הובטחו 2,400 תקנים של אנשי צוות בתקציב של 2.5 מיליארד שקלים בשלוש פעימות. לצערנו קיבלנו רק פעימה אחת, של 800 תקנים, גם היא תוקצבה באופן חלקי בלבד. אני חושב שזה היה די משנה אם היה לנו את כוח האדם הזה בדצמבר, זה היה בפירוש עוזר לנו עם גל האומיקרון."

הלברטל מדגיש שקליטת עובדים חדשים אינה רק עניין פונקציונלי, אלא דרך להתמודד עם השחיקה הגוברת בקרב אנשי הצוות הקיימים, שעלולים להישבר ולפרוש. "צריך להבין שמדובר לא בגלים נפרדים אחד מהשני, אלא באירוע אחד ארוך של שנתיים, ועייפות הצוות גוברת מגל לגל. היינו צריכים להחזיק את הצוות עם האצבעות ואי אפשר לא להעריץ את הצוות, שעדיין מחזיק מעמד ועושה את העבודה.

"בעולם רואים שצוותי רפואה פורשים. אבל בישראל הצוותים עדיין מחויבים לעבודתם ולמטופליהם ומגיעים, והמדינה מנצלת את זה עד תום. אני עדיין לא רואה התפטרויות בבתי החולים הממשלתיים, אבל אני חושש שעמידות הצוותים תישחק. כשמנצלים עוד ועוד, בשלב מסוים מגיעים לגבול. ואני חושב שניתן למנוע את זה."

אפשרתם לרופאים חיוביים לקורונה לעבוד?
"עשינו את זה במקרים מאוד מעטים, שאנשי צוות מאוד חיוניים המשיכו לטפל, בהסכמתם. אנשי צוות שנדבקו ואין להם תסמינים בפירוש יכולים לטפל בחולי קורונה. לא מדובר בצוותים חולים. אני לא חושב שזה ה-פתרון, אבל כל פתרון שנותן לנו תוספת כוח אדם יתקבל. בסוף מישהו צריך לטפל בחולים – צריך אחות ורופא, עובד סוציאלי ופסיכולוג, דיאטנית ופיזיותרפיסט, עובדי מטבח ומשנעים, והם לא יכולים לעבוד דרך הזום."

"להוסיף תקנים היום, לא לחכות עד תחילת הגל הבא"

מה נדרש עכשיו, כשמקדם ההדבקה עולה וייתכן שישראל ניצבת בפני גל תחלואה נוסף?
"צריך לתת עכשיו את שתי הפעימות לתגבור הצוותים, של עוד 1,600 תקנים בסקטורים שונים, כדי שיהיה אפשר להכשיר אותם. בתחילת כל גל אומרים שכבר אי אפשר לתת תקנים לצוותים, כי לא נספיק להכשיר אותם בשביל הגל הנוכחי. אנחנו כרגע לפני הגל השישי והשביעי, והטענות האלה לא רציניות. צריך להוסיף תקנים היום, לא לחכות עד תחילת הגל הבא, כי יהיה צריך להכשיר אותם כבר מעכשיו".

אם יינתנו תקנים, תצליחו לאייש אותם? באוצר טוענים למשל שאין מספיק רופאים שיכולים או רוצים לעבוד.
"ברמב"ם אין תקן אחד שקיבלנו ולא מילאנו, ואם אקבל את התקנים שהובטחו, אמלא גם אותם. וזה לא יהיה על חשבון בתי החולים החלשים יותר. אני מאוד מקפיד לא לגייס עובדים מבתי חולים אחרים, אלא אם המשפחה מתכננת בכל מקרה לעבור לאזורנו מאזור אחר."

בממשלה טוענים שתוקפם של הסיכומים על תוספות התקנים פג עם דעיכת גל הדלתא באוקטובר, ואינם רלבנטיים כיום. בפועל, הלברטל ועמיתיו נאלצים להישאר עם החוסר.

"צריך 360 מיטות טיפול נמרץ נוספות, סוכם שיוסיפו 45, וגם הן לא הגיעו"

מהלך נוסף שיכול לסייע לבתי החולים הוא תקצוב תוספת של מיטות טיפול נמרץ לבתי החולים, ואנשי צוות שיפעילו אותן. משרד הבריאות התחייב להוסיף עשרות מיטות בתחילת גל האומיקרון. לדברי הלברטל, בפועל, גם המיטות שסוכמו עדיין לא נוספו, והצורך בשטח הוא תוספת של מאות מיטות ולא עשרות.

"עדיין לא קיבלנו אף מיטה", הוא אומר, "בעבודה שנעשתה באיגוד מנהלי בתי החולים הממשלתיים מצאנו שצריך 360 מיטות טיפול נמרץ. משרד הבריאות פנה בבקשה למשרד האוצר בבקשה ל-104 מיטות טיפול נמרץ, וקיבל בתחילת האומיקרון 45 מיטות, שעדיין לא ניתנו.

"אם היינו מקבלים 360 מיטות, זה לגמרי היה משנה את המצב. אבל בסוף, רמב"ם היה אמור לקבל שלוש מיטות, וזה לא גיים-צ'יינג'ר. זה כיוון נכון ואני מעריך את זה מאוד, אבל הצורך הוא משמעותית גדול יותר."

 "הדרך היחידה להתמודד עם מציאות הקורונה היא חיזוק מערכת הבריאות"

גל האומיקרון עבר עם מעט הגבלות באופן יחסי לגלים קודמים. האם לדעתך היה צריך לצמצם את ההדבקה על ידי הגבלת התקהלויות למשל, ובכך להוריד את מספרי הנדבקים והמאושפזים?
"זה לא רלוונטי. היענות הציבור להגבלות הולכת ויורדת, כי האזרחים מותשים מהאירוע הזה. לכן אני לא חושב שהיה אפשר לעשות משהו אחר. צריך להבין שהדרך היחידה להתמודד עם מציאות הקורונה היא חיזוק מערכת הבריאות בכלל, ומערכת האשפוז בפרט."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!