דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
24.0°תל אביב
  • 21.9°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.8°אשדוד
  • 27.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 27.0°טבריה
  • 21.4°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה באירופה

בזום ועל מסך ענק בתל אביב: זלנסקי ינאם מול חברי הכנסת

נשיא אוקראינה צפוי לדרוש מישראל להצטרף למשטר הסנקציות נגד רוסיה ועשוי להשוות בין מעשי הרוסים לפשעי הנאצים במלחמת העולם השנייה | מחשש למתקפות האקרים רוסיים יתבצע תהליך זיהוי לחברי הכנסת לפני שיוכנסו לשיחה

נשיא אוקראינה זלנסקי נואם בפני הקונגרס בארה"ב (צילום: Sarah Silbiger, Pool via AP)
נשיא אוקראינה זלנסקי נואם בפני הקונגרס בארה"ב (צילום ארכיון: AP Photo/J. Scott Applewhite, Pool)
אוריאל לוי

נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי יישא הערב (ראשון), בשעה 18:00, נאום היסטורי לחברי הכנסת. הנאום ישודר באופן מקוון לחברי הכנסת, שנמצאים בפגרה בימים אלה, ויוקרן במקביל על צג ענק בכיכר הבימה בתל אביב, שם תיערך עצרת הזדהות עם אוקראינה.

ב-25 הימים מאז תחילת המלחמה באוקראינה הפך זלנסקי לאחד האישים המדוברים ביותר בעולם. הוא שרד לפחות שלושה ניסיונות חיסול של רוסיה (לפי המודיעין הבריטי), פרסם סרטונים שמעידים שלמרות רדיפתו הוא נשאר בקייב, קילומטרים ספורים מהחזית, והספיק לשאת נאומים מקוונים בכמה מהפרלמנטים החשובים ביותר בעולם: בקונגרס האמריקאי בוושינגטון, בפרלמנט האירופי בבריסל, בפרלמנט הבריטי בלונדון, בבונדסטאג הגרמני בברלין ובפרלמנט הקנדי באוטווה.

מה הוא יאמר?
בהתבסס על נאומיו האחרונים, זלנסקי צפוי לדבר על הטרגדיה של האומה האוקראינית, המחיר העצום שאזרחי ארצו נאלצים לשלם עבור חופש ודמוקרטיה. הוא יספר על הפגיעה של הצבא הרוסי באזרחים, והרס הערים, ויזכיר את המראות הקשים ממריופול ומחרקוב.

זלנסקי עשוי להשוות בין מעשי הרוסים לבין פשעי הנאצים במלחמת העולם השנייה. גורמים שמעורים בהכנות לנאום אמרו לאתר ynet שלא היו מגעים מוקדמים עם נשיא אוקראינה לגבי תוכן הנאום, ובירושלים לא ביקשו ממנו להימנע מאמירות חריגות כלשהן או מהשוואות לשואה. "לא אומרים למנהיג מדינה תחת התקפה מה מותר או אסור לו לומר", צוטטו הגורמים. "חופש הביטוי הוא ערך מקודש".

זלנסקי, יהודי בעצמו, ביקש שנאומו יוקרן ביד ושם אך בקשה זו נדחתה. הוא טען לפני כשבועיים שמטרת הפגיעה הרוסית באנדרטת קורבנות טבח באבי יאר היא למחוק את הזיכרון האוקראיני, ולא חזר בו לאחר שהתברר כי האנדרטה לא נפגעה. הוא עשוי לדבר על כך שוב גם היום, ולצד זאת להאשים את רוסיה גם בפגיעה בבתי כנסת ובמרכזים יהודיים.

הוא צפוי להודות לישראל על שלושה דברים: התיווך מול רוסיה, הסיוע ההומניטארי, וקבלת הפליטים.

מה הוא יבקש?
בנאומו בפני הפרלמנט האירופי הוא דרש: "תוכיחו לנו שאתם איתנו. תוכיחו שאתם לצידנו."  מילים אלו הספיקו כדי לרמוז על מה שזלנסקי ואנשיו חוזרים ודורשים מכל מדינות המערב: סיוע, ולא רק באמצעים הומניטריים.

זלנסקי עשוי לקרוא לישראל לבחור צד במלחמה. הוא ידרוש להצטרף למשטר הסנקציות נגד רוסיה, לתת לכל אוקראיני שיגיע אליה מקלט, להמשיך לספק סיוע הומניטרי.

מי יצפה ומי יחרים?
ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד הודיעו שהם מתכוונים לצפות בנאומו של זלנסקי. יו"ר הכנסת מיקי לוי יפתח את האירוע, והוא צפוי להיות היחיד שידבר מלבד הנשיא האוקראיני. יו"ר האופוזיציה ח"כ בנימין נתניהו (הליכוד) הודיע גם הוא שיצפה בנאום. נציגים של כל מפלגות הקואליציה צפויים להשתתף.

חברי הכנסת מטעם חד"ש בסיעת הרשימה המשותפת עופר כסיף ועאידה תומא סלימאן הודיעו שיחרימו את הנאום בשל חוסר נכונותם "לקחת צד" במלחמה. יו"ר רע"ם, ח"כ  מנסור עבאס, גינה את השניים ואמר ל'כאן': "הם שכחו שהמחויבות הראשונה שלהם, גם כקומוניסטים וגם כערבים וכפלסטינים, היא עם המוחלשים והמותקפים ולא עם התוקפים".

גם יו"ר בל"ד ויו"ר סיעת הרשימה המשותפת ח"כ סמי אבו שחאדה הודיע שלא יצפה בנאום, משום שהוא נמצא בסיור הרצאות בחו"ל.

הצופה הרחוקה ביותר בנאום תהיה חברת הכנסת נירה שפק (יש עתיד) שמשתתפת במשלחת פרלמנטרית של הכנסת באי באלי, באינדונזיה. שפק הגיעה לשם יחד עם ח"כ אבי דיכטר (בליכוד).

נשיא המדינה יצחק הרצוג לא יוכל לצפות בו בשידור חי, שכן באותו הזמן הוא ישתתף בטקס אזכרה במלאת עשור לפיגוע בבית הספר היהודי בטולוז שבצרפת, ביחד עם נשיא צרפת עמנואל מקרון.

איך זה יעבוד?
בקשתו של זלנסקי לנאום במשכן הכנסת נענתה בהתחלה בגמגום, שכן הכנסת יצאה לפגרה ואולם המליאה עובר כעת שיפוצים. בסופו של דבר הוסכם שהנאום ייערך בפני חברי הכנסת בזום.

לרובם לא אמור להיות תירוץ להימנע מהשתתפות, הם יוכלו להתחבר לנאום המקוון מכל מקום בעולם. גם לוויית הרב חיים קנייבסקי לא אמורה למנוע מחברי הכנסת החרדים לצפות כי היא צפויה להסתיים שעות אחדות לפני הנאום.

חברי הכנסת יושתקו במהלך הזום, וכדי לאפשר שידור ללא תקלות הוקם מערך טכני שלם ב"אולם ירושלים" במשכן הכנסת, שהוסב לחדר מצב. האולם יאויש בעשרות אנשי טכנולוגיה ושירות, שיהיו אחראים לוודא את מהלכו התקין של האירוע ויסייעו לחברות וחברי הכנסת להתחבר לשיחה.

בגלל חשש שהאקרים רוסים יפגעו בשידור, ייעשה מאמץ לוודא שרק חברי כנסת יתחברו לשיחת הווידאו. גם מנהלות הסיעות יסייעו בזיהויים של יברי הכנסת לצורך אישור כניסתם הווירטואלית לשיחה.

בשעה 18:00 יישא יו"ר הכנסת דברי פתיחה. בשל השיפוצים הנערכים במשכן, ישהה יו"ר הכנסת באולם הוועדה לפניות הציבור, שצמוד לחדר המצב שהוקם. בתום דבריו של הנשיא זלנסקי, ייפרד ממנו יו"ר הכנסת והאירוע יסתיים.

הנאום יועבר בשידור חי על ידי ערוץ כנסת ויופץ לכלי תקשורת בארץ וברחבי העולם באמצעות סיבים אופטיים, שידור לווייני ושידור חי ביוטיוב, עם אפשרות לתרגום סימולטני בשפות עברית ואוקראינית, וגם כשידור "נקי" ללא תרגום. במקביל, נאומו של זלנסקי ישודר בשידור חי בכיכר הבימה בתל אביב, ואלפים צפויים להגיע למקום כדי להביע תמיכה באוקראינה. בעצרת יישאו דברים, לפני נאום זלנסקי, ראש עירית תל אביב-יפו רון חולדאי, שגריר אוקראינה בישראל יבגן קורניצ'וק ונציגת הארגון "חברים ישראלים של אוקראינה" אנה זרובה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!