דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

למרות החשש מגל נוסף: הממשלה תסיים את העסקת ממוני הקורונה בבתי הספר

משרד הביטחון קבע שהעסקת אלפי הממונים, שסייעו למורים ולמנהלים ליישם את נהלי הקורונה, תסתיים בסוף מרץ | הסתדרות המורים מתנגדת בחריפות להעברת הסמכויות שלהם לצוות בית הספר: "נטל בלתי סביר על עובדי ההוראה"

תלמידים בבית ספר, עם תחילת יישום מתווה 'נבדקים ולומדים' (צילום: פלאש 90)
תלמידים בבית ספר יסודי (צילום: פלאש 90)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

אלפי ממוני הקורונה בבתי הספר היסודיים יסיימו את תפקידם בעוד עשרה ימים, בדיוק כאשר בממשלה חוששים מהתהוות גל קורונה חדש. ממוני הקורונה הרשותיים, שאחראיים על נהלי הקורונה בגני הילדים, ימשיכו בתפקידם בשלב זה. משרד החינוך הודיע על העברת חלק מתפקידיהם למורים בבתי הספר, והסתדרות המורים הודיעה שתתנגד לכך בתוקף.

ההחלטה על סיום העסקת ממוני הקורונה התקבלה על ידי הממונה על ההתגוננות במשרד הביטחון, תא"ל (מיל') משה (צ'יקו) אדרי, לפני כחודש (ב-23 בפברואר), אז החלה דעיכת גל האומיקרון. בדיון שבו השתתפו סמנכ"ל ביטחון בטיחות וחירום במשרד החינוך, אריה מור, וסמנכ"לית חינוך רווחה וחברה בשלטון המקומי, מיכל מנקס, הוחלט שהעסקת ממוני הקורונה הבית ספריים תסתיים ב-31 במרץ. באופן אירוני, ההחלטה התקבלה בדיון שכותרתו "היערכות לגל תחלואה נוסף במסגרת תכנית 'בין הגלים'".

אדרי החליט גם שהעסקת ממוני הקורונה הרשותיים תימשך ותיבחן מחדש ברביעי השבוע, אך היום (ראשון) הודיע יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס, שסיכם עם אדרי שהעסקתם תימשך.

משרד החינוך והרשויות המקומיות החלו את העסקת ממוני הקורונה באוקטובר האחרון, בעיצומו של גל הדלתא, עקב עומס על מנהלי בתי הספר והמורים שנאלצו להקדיש זמן רב ליישום הנחיות הקורונה. הממונים היו אחראים יחד עם מנהלי מוסדות החינוך על יישום ההנחיות: ביצוע חקירות אפידמיולוגיות, הפניית תלמידים שנחשפו לחולים מאומתים לבידוד או לביצוע בדיקות, והחלטות על קיום למידה מרחוק. בהמשך נוספו לתפקיד גם חלוקת בדיקות אנטיגן ביתיות וסמכות לבצע בדיקת אנטיגן לתלמידים בבית הספר, שהוכרו כבדיקות מוסדיות.

ממוני הקורונה הוכשרו לתפקידם על ידי משרדי החינוך והבריאות, וכיום מועסקים כ-3,200 ממוני קורונה, רובם בבתי הספר היסודיים, וחלקם הם ממונים רשותיים שכאמור אחראים על הטיפול בגני הילדים. בחטיבות הביניים והתיכונים לא הועסקו נאמני קורונה.

תקופת ההעסקה הראשונית נקבעה לשלושה חודשים, ובדצמבר הוחלט להאריך אותה לשלושה חודשים נוספים, עד סוף מרץ. כעת הוחלט לא להאריך את העסקת ממוני הקורונה בבתי הספר.

במכתב עליו חתומים סמנכ"לי משרד החינוך ומרכז השלטון והמקומי הם מציינים את "הערכתנו הרבה על פועלם של נאמני הקורונה במערכת החינוך במגפת הקורונה, ועל הסיוע המשמעותי שהעניקו למנהלי בתי הספר, למנהלות הגנים ולרשויות המקומיות באתגרים ובהתמודדות עם התחלואה". ולמרות זאת, שלושה חודשים לפני סיום שנת הלימודים ועל רקע חשש שגל התחלואה הגובר באירופה יגיע גם לישראל, הממשלה בוחרת להפסיק להעסיק אותם.

במהלך גל האומיקרון ובסופו החליטה הממשלה על הקלות בהגבלות הקורונה, ביניהן פטור מבידוד לתלמידים שלא התחסנו ונחשפו לחולה מאומת, אך באותה מידה ייתכן שגל קורונה נוסף יוביל להחמרת ההגבלות.

יפה בן דויד: "עובדי הוראה לא יכהנו כנאמני קורונה"

ביטוי נוסף לקושי בהפסקת העסקתם של ממוני הקורונה הוא העובדה שמשרד החינוך הנחה לבתי הספר להעביר את סמכויות ממונה הקורונה לאחד המורים. כלומר, התפקיד לא הסתיים כי אין בו צורך, אלא הפך למטלה נוספת על גבם של המורים בבית הספר.

העברת הסמכויות למורים לא צפויה לעבור בשקט. מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד, ביקרה בחריפות את המהלך והודיעה בשבוע שעבר למנכ"לית משרד החינוך, דלית שטאובר, שהמורים לא ישתפו איתו פעולה. "הסתדרות המורים רואה בחומרה רבה התנהלות זו ומודיעה באופן חד משמעי ושאינו משתמע לשתי פנים שעובדי הוראה לא יכהנו כנאמני קורונה ולא ישמשו כמחזיקי תיק קורונה מוסדי", כתבה בן דויד, "ככל שמשרד החינוך סבור שיש צורך ברכז קורונה, הוא מוזמן להמשיך ולהעסיק את נאמן הקורונה".

בן דוד מחתה על הוספת עומס על צוותי ההוראה. "כידוע לך, על עובדי ההוראה בתקופת השגרה ובמיוחד בתקופת הקורונה, מוטלים עומסים בלתי נסבלים באופן שבו הם קורסים תחת הנטל. בנסיבות אלה, לא ברור כיצד מרשה לעצמו חדר המצב של משרד החינוך "בהינף קולמוס" לפרסם הנחיה המוסיפה נטל בלתי סביר על עובדי ההוראה."

במשרד החינוך סירבו להגיב לפניית 'דבר' בנושא. תגובת משרד הביטחון עדיין לא התקבלה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!