דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

קבוצת חג'ג' הציעה לקנות את השליטה בבזן ב-600 מיליון שקלים

העניין שמגלה חברת הנדל"ן ברכישה מרמזת על השלמה עם התכנית העתידית של הממשלה לסגירת התעשיות הפטרוכימיות במפרץ חיפה ופיתוח מואץ של הקרקע

בתי הזיקוק במפרץ חיפה (צילום ארכיון: חן ליאופולד / פלאש 90)
בתי הזיקוק במפרץ חיפה (צילום ארכיון: חן ליאופולד / פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

ה'חברה לישראל', בשליטת עידן עופר, הודיעה היום (ראשון) לבורסה על מזכר הבנות לא מחייב למכירת מניות החברה בבתי הזיקוק (בזן) לחברת הנדל"ן קבוצת חגג'.

לפי ההודעה, 16.7% ממניות בז"ן יימכרו ב-600 מיליון שקלים, במחיר של 1.1 שקלים למניה, מחיר דומה לערך הנוכחי שלה בבורסה. ישנם משקיעים מוסדיים בעלי אופציה לרכוש את שארית המניות של החברה לישראל בבזן (7.3%) עד ספטמבר 2023. אם האופציה לא תמומש, קבוצת חג'ג' תוכל לקנות אותן במחיר נמוך יותר. גרעין השליטה בבזן כולל גם את חברת 'מפעלים פטרוכימיים', יחד עם ה'חברה לישראל'.

לקבוצת חג'ג' ישנם 4 חודשים לזכות בהיתר שליטה בבזן מרשות החברות הממשלתיות, וכן 45 יום לביצוע בדיקת נאותות. תוצאותיה הכספיות של בזן נמצאות בתנודות חריפות ובמהלך משבר הקורונה, נקלעה להפסדים משמעותיים. אך לאחרונה, בשל העלייה הדרמטית במחיר הנפט, זינקו רווחיה של החברה ומניותיה ב-24% והגדילו, בהתאמה, את התמורה שמשלמת קבוצת חג'ג' על החברה.

העניין שמגלה חברת נדל"ן ברכישת בזן מרמזת כאמור, על השלמה עם התכנית העתידית של הממשלה לסגירת התעשיות הפטרוכימיות במפרץ חיפה וליצירת פיתוח מואץ של הקרקע לטובת מוקדי תעסוקה, מגורים ובילוי.

מכיוון שלבזן יש הסכם חכירה על הקרקע מהעשור הקודם ל-49 שנים, סביר להניח שבמשא ומתן עם המדינה תתקבל החלטה להשאיר את הקרקע בידיה, במקום להפקיע אותה ולייצר לחברה עילה לתביעה כספית גדולה נגד המדינה.

מכירת המניות של עופר, בצירוף הודעתו לתקשורת כי הוא תומך בפינוי התעשייה הפטרוכימית מהמפרץ, משקפות את האינטרס שלו כבעל הון פרטי. אך לחברה ולהנהלה שלה יש כוונות שונות. לקראת הירידה הצפויה בביקוש לדלקים פוסיליים, מתכננת 'החברה לישראל' להגביר את פעילותה בתחום מוצרי הפלסטיק ולפתח ייצור דלק מימן נקי המופק מגז מחצבים.

בשלב ראשון, החברה תעסוק בהפקת מימן. זהו תהליך מזהם שפולט גזי חממה ונחשב לבלתי סביבתי. החברה תשתמש בשלב זה כ'גשר זמין מידי' אל פיתוח משק של "מימן ירוק" המופק מאנרגיות מתחדשות, ושאינו מזהם כלל.

החלטת הממשלה העדכנית עשויה ליצור מצב בו המדינה תוסיף והשתמש במתחם בזן לאחסון דלקים מיובאים לתקופה ממושכת כחלופה לזיקוק דלקים, מה שלא עולה בקנה אחד עם כוונותיה לפתח את הקרקע לשימושים לא מזהמים. בשלב זה, המכירה האפשרית לקבוצת חג'ג' רק מסמנת את העניין של בעלי השליטה הנוכחיים והפוטנציאליים במימוש תכניות הפינוי תמורת פיצוי כלכלי.

יכולת הפסקת השימוש הפטרוכימי בשטח, תלויה בחלופות לבזן שיקדם משרד האנרגיה. לחלופות אלו עדיין לא נקבעו תאריכי יעד ולכן העסקה אינה מעידה על תאריך אפשרי להפסקת פעילות הזיקוק, או להמרתה בפעילות אחסון בלבד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!