דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

סקר: 1 מכל 5 ישראלים ויתר השנה על תרופות או מזון בגלל מחיריהם

ארגון ׳פעמונים׳ מפרסם סקר לפיו שליש מהישראלים לא מצליחים לחסוך כסף, 70% אמרו שיתקשו לעמוד בהוצאה חריגה במצב ההכנסה הנוכחי שלהם ו-34% מבעלי ההכנסה הנמוכה נאלצו לוותר על צריכת מוצרים בסיסיים

שר האוצר בסופרמרקט בירושלים (צילום ארכיון: ללא קרדיט)
שר האוצר בסופרמרקט בירושלים (צילום ארכיון: ללא קרדיט)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

חמישית מהציבור בישראל נמנע לפחות פעם אחת, בשנה האחרונה, מצריכת מוצרים בסיסיים בשל מצב כלכלי קשה, כמו תרופות או מזון בסיסי. כך עולה מסקר שהתפרסם אתמול (שני) על ידי ארגון ״פעמונים״, ונעשה באמצעות חברת גיאוקרטוגרפיה בקרב 709 בתי אב בישראל.

34% מבעלי ההכנסות הנמוכות אמרו בסקר שהם נמנעו מצריכת מוצרי צריכה בסיסיים, לעומת 5% בעלי הכנסה גבוהה. 4% העידו שאין להם שליטה על המצב הכלכלי שלהם כיום.

70% דיווחו שיתקשו לעמוד בהוצאה חריגה בגובה ההכנסה הנוכחי שלהם. במקרה של אובדן מקור פרנסה, 22% אמרו שיוכלו לכסות את הוצאותיהם למשך חודש אחד בלבד, ו-35% השיבו שהם אינם חוסכים כלל.

1 מכל 8 ישראלים נמצא במינוס כרוני במהלך השנה האחרונה, וקרוב למחצית מהנשאלים היו במינוס לפחות פעם אחת בשנה החולפת. 28.8% דיווחו על הוצאות גבוהות מהכנסות.

מצב האוכלוסיה הערבית חמור פי 3 מהאוכלוסיה הכללית

42% מהציבור הערבי הצהירו כי נמנעו מצריכת מוצרי צריכה בסיסיים לעומת 17% בקרב הציבור היהודי.

בציבור הערבי מורגשת גם החרדה הכלכלית יותר מבאוכלוסיה הכללית – 49% ממשקי הבית הערביים העידו כי המצב הכלכלי משפיע לרעה על מערכות היחסים במשפחה, כמעט כפול מהנתון שעלה אצל כלל הנשאלים.

בנוסף, 15% מהנשאלים בציבור הערבי השיבו שאין להם שליטה על מצבם הכלכלי, יותר מפי 3 בציבור הכללי.

מנכ״ל ״פעמונים״: ״הכלים לא מצויים בידי מי שהכי זקוקים להם״

הסקר של ארגון ״פעמונים״ מבוסס על שישה מרכיבים, בהם יכולת משק הבית לספוג זעזועים; איזון בין הוצאות והכנסות; והימנעות מצריכה של מזון חיוני ותרופות. הציון הממוצע של הציבור בישראל במדד החוסן הוא 66.

בשנה האחרונה 5,024 משפחות עברו ליווי של אלפי מתנדבות ומתנדבי הארגון. 73% מהמשפחות סיפרו לאחר הסיוע כי שיפרו את מאזן ההוצאות-הכנסות שלהן, 84% העידו על שיפור תחושת הביטחון ביכולת העצמאית ו-89% בהתנהלות לפי תקציב.

״לפי נתוני הסקר״, אומר צביקה גולדברג, מנכ"ל פעמונים, ״לא רק שבחברה הישראלית מתאפשר עוני, אלא שהעוני גם גורר אחריו אוריינות פיננסית נמוכה. במילים אחרות, אלה הזקוקים יותר מכל לכלים הדרושים כדי לחולל שינוי במצבם, הם גם אלה שהכלים אינם מצויים בידיהם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!