דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה באירופה

רשות האוכלוסין: 1,500 מכסות לקליטת פליטים מאוקראינה עדיין לא נוצלו

המתווה הזמני של שרת הפנים יפוג ביום ראשון, והיא צפויה להחליט מה תהיה מדיניות הקליטה של ישראל בהמשך | שופטי בג"ץ ביקרו את ההחלטה להגביל את כניסתם של פליטים, אבל דחו את העתירה בעניין והודיעו שימתינו להחלטתה בשבוע הבא

(צילום: דוד טברסקי)
פליטים אוקראינים במלון בירושלים. שופטי בג"ץ: "זה מעל לכוחה של ישראל לבדוק 170 אנשים ביום?" (צילום: דוד טברסקי)
אוריאל לוי

1,500 מכסות לקליטת פליטים מאוקראינה עדיין לא נוצלו, לפי רשות האוכלוסין וההגירה. ביום ממוצע נכנסים לישראל כ-170 אזרחים שהם לא זכאי חוק השבות או קרובי משפחה. אם הקצב יישמר, המכסה לא תסתיים עד יום ראשון הבא, אז אמורה שרת הפנים איילת שקד לבחון מחדש את המתווה.

בג"ץ דן אתמול (ראשון) בעתירה נגד הגבלת הכניסה לפליטים מאוקראינה, והחליט לא להתערב בשלב זה, ולהמתין להחלטתה של שקד.

רשות ההגירה והאוכלוסין הודיעה שמאז פרוץ המלחמה ב-24 בפברואר הגיעו לישראל 14,419 אזרחים מאוקראינה, לרבות כ-4,000 זכאי שבות. כניסתם של 288 סורבה, ו-1,213 אוקראינים לא ישראלים יצאו מישראל.

כ-30 אלף אוקראינים שהם לא זכאי חוק השבות נמצאים כעת בישראל, אבל רק כ-4,500 מהם נכנסו מתחילת המלחמה ואין להם קרובים ישראלים. לצורך השוואה, לפני הקורונה היו מגיעים לישראל כ-11 אלף תיירים אוקראינים מדי חודש.

בדיון שנערך אתמול בבג"ץ השופטים מתחו ביקורת על החלטת המדינה להגביל את כניסתם של פליטים אוקראינים: "אדוני מדבר על 800 אנשים ביום (כולל זכאי חוק השבות, קרובי משפחה של אזרחים, ואלה שנכנסו בזכות המכסה). זה מעל לכוחה של ישראל לבדוק 170 אנשים ביום?"

השופטים אסתר חיות ועוזי פוגלמן הבהירו שעמדתם היא שההסכם עם אוקראינה למתן פטור מוויזות לא מתייחס רק לכניסת אזרחים אוקראינים שמגיעים למטרת תיירות, כפי שטוענת המדינה, אלא לכל ביקור, ככל שהוא מוגבל בזמן קצר.

"אשרת הביקור היא למי שמבקש להיכנס לישראל לשם ביקור או לכל מטרה אחרת, למעט למטרת עבודה", אמרה השופטת חיות, "כלומר, זה לא בהכרח לביקור, אלא למטרה אחרת. הדגש הוא לתקופה קצרה בלבד עד שלושה חודשים. זה לא חייב להיות תיירות במובן של נופש וטיול".

השופט פוגלמן העיר שהנושא יוכרע על פי פרשנות של ההסכם: "נכון שלא חזו מה שקורה באוקראינה. זה צו של שרת הפנים. מבחינת תכליתו, מדובר בכניסה למעט למטרות עבודה".

נציג המדינה טען בדיון שאין אדם שנפגע מהמתווה שנקבע, נוכח העובדה שהמכסה של 5,000 הפליטים עדיין לא הושלמה. פוגלמן התייחס לדרישה של המדינה שהאזרחים האוקראינים יקבלו אישור לפני העלייה למטוס. הוא העיר שתנאי זו עלול להוות פגיעה.

ביטוח בריאות לפליטים

משרדי האוצר והרווחה הודיעו היום שהמדינה תעניק ביטוח בריאות לפליטים מאוקראינה בני יותר מ-60 ולפליטים עם מוגבלויות. פליטים אחרים יהיו זכאים לקבל טיפול רפואי ראשוני וטיפול חירום במרפאות פרטיות במימון המדינה.

לפי הסיכום בין המשרדים, הפליטים שיקבלו ביטוח בריאות מלא יבוטחו על ידי חברת ביטוח פרטית שתתקשר עם קופת חולים לאומית, וזו תספק להם את שירותי הבריאות. שאר הפליטים יקבלו טיפול רפואי ראשוני וטיפול חירום במרפאות רשת הרפואה הדחופה "טרם", שפזורות ברחבי הארץ, ללא תשלום. בשירותי החירום כלולים ייעוץ עם רופא משפחה וילדים, טיפול בחבלות קלות כמו תפרים, חבישה וגיבוס, קבלת תרופות, עירוי, בדיקות דם, בדיקות באמצעות מכשירי רנטגן ואולטרסאונד ועוד.

בכמה אזורים בארץ מרפאות "טרם" יספקו שירותים נרחבים נוספים שכוללים גם ייעוץ של רופא מומחה. נוסף על כך, הרשת תפעיל מוקד לייעוץ רפואי טלפוני באוקראינית, רוסית ואנגלית, ותסייע לפליטים בתיאום טיפולים רפואיים בבתי החולים במקרה הצורך.

פליטים רבים עדיין ממתינים לאשרות עבודה

לדברי סבין חדד, דוברת רשות האוכלוסין וההגירה, בשלב זה לא יינתנו אשרות עבודה לאף פליט, אבל המדיניות הנוכחית היא זמנית, ותקפה רק לשבוע או לשבועיים הקרובים, ובהמשך יתקבלו החלטות על מדיניות קבועה.

"הסירובים הם מועטים", היא אומרת ל'דבר', "וכשכבר מסרבים, זה על חשש מובהק להשתקעות. כאלה ששהו כאן בעבר באופן לא חוקי או שמבקשים להצטרף לבני משפחה שהם חסרי מעמד, או כאלה שסורבה כניסתם בעבר ועכשיו עושים שימוש ציני במצב".

שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי פנתה הבוקר לשרת הפנים איילת שקד בקריאה לאפשר פליטים אוקראינים שמגיעים לישראל תחת אשרת תייר להיות מועסקים כחוק כעובדים עם היתר שהייה זמני. ברביבאי אמרה שצעד כזה יהווה "מתן מענה אנושי כלפי הפליטים שחיוני להם ויאפשר לישראל גם לתת מענה לצורכי המשק על כל גווניו".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!