דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.0°תל אביב
  • 14.1°ירושלים
  • 20.0°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 19.3°אשדוד
  • 17.7°באר שבע
  • 20.4°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

לא שעות עבודה, לא שכר ולא תקנים: 9 ימים לכניסת קיצור תורנויות המתמחים לתוקף, אין הסכמה באף סוגיה

מתווה משרד הבריאות לקיצור התורנויות מ-26 ל-18 שעות נתקל בקשיים: דרישת האוצר לקיצוץ בשכר המתמחים, וחשש ממחסור ברופאים | בהסתדרות הרפואית מציעים חלופה: 20 שעות משמרת ובתוכה 4 שעות הפסקה | ארגון מרשם עתר לביה"ד לעבודה

הפגנת רופאים מתמחים בהובלת ארגון 'מרשם' במחאה על מתווה קיצור התורנויות בסינמטק בתל אביב (צילום: אלעד גוטמן)
הפגנת רופאים מתמחים בהובלת ארגון 'מרשם' במחאה על מתווה קיצור התורנויות בסינמטק בתל אביב, אוקטובר 2021 (צילום ארכיון: אלעד גוטמן)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

מחלוקת חריפה בין משרד הבריאות, משרד האוצר וההסתדרות הרפואית על יישום השלב הראשון בקיצור תורנויות הרופאים המתמחים. 9 ימים לפני כניסתו לתוקף חוקי של השלב הראשון במתווה, אין עדיין מתווה מוסכם לקיצור התורנויות, הצוות המשותף ליישום המתווה התפזר ללא הסכמה ובפועל מתגבשים שני מתווים שונים. במקביל, ארגון 'מרשם' המייצג מאות רופאים מתמחים עתר לבית הדין לעבודה נגד כוונת האוצר לפגוע בשכר המתמחים.

היתר העבודה שפרסמה שרת הכלכלה אורנה ברביבאי באוקטובר קובע שב-1 באפריל יקוצרו תורנויות הרופאים המתמחים ב-10 בתי חולים בפריפריה מ-26 ל-18 שעות, בכל המקצועות מלבד כירורגיה, הרדמה וטיפול נמרץ, וב-1 באפריל 2023 יקוצרו גם התורנויות בהרדמה וטיפול נמרץ בבתי חולים אלו. היתר העבודה קובע גם שהתורנויות בכלל המקצועות בכל בתי החולים יקוצרו "בהיקף רחב" בתוך 5 שנים, עד סוף שנת 2026, בתכנית שתגובש במשותף על ידי משרדי הבריאות והאוצר.

לפי המתווה שמקדם משרד הבריאות, תורנות של רופא מתמחה תתחיל בשעה 16:00 ותסתיים בשעה 8:00 בבוקר שלמחרת, כאשר הוא יהיה זכאי למנוחה בבוקר שלפני התורנות ובבוקר שלאחריה. המתווה הזה מעורר מספר קשיים: האחד, הוא דורש תוספת גדולה של רופאים, ובהסתדרות הרפואית חוששים שלא יימצאו מספיק רופאים לאיוש התקנים החסרים. התוצאה עלולה להיות פגיעה בחולים, בתוספת עומס בסופי השבוע, שידרוש מהמתמחים להיות בית החולים כמעט בכל סוף שבוע.

הקושי הנוסף הוא התנגדות האוצר להעלות את שכר הרופאים שיעבדו במתווה החדש. סגן הממונה על השכר באוצר, אפי מלכין, הודיע למנהלי בתי החולים בשבוע שעבר שאם המתווה ייושם, המתמחים לא יקבלו תשלום על יום המנוחה שלפני המשמרת. המשמעות בפועל היא קיצוץ של אלפי שקלים בשכר של אותם מתמחים. מלכין ציין במכתבו שמתקיימים מגעים בין האוצר להסתדרות הרפואית בסוגיית השכר, אך כל עוד לא הושגה הסכמה, בפועל השכר ייפגע.

בפורום המתמחים בהסתדרות הרפואית, וגם בארגון מרשם, מתנגדים בחריפות לפגיעה בשכר. בהסתדרות הרפואית הבהירו שלא יהססו להשבית את מערכת הבריאות אם השכר ייפגע.

פורום המתמחים בהסתדרות הרפואית גיבש מתווה חלופי, שלטענתם לא יפגע בשכר המתמחים, ניתן ליישום בהיקף רחב ואינו דורש תוספת תקנים, ועומד בדרישות החוק. לפי המתווה שמציע הפורום, 8 שעות המנוחה שלפני התורנות יפוצלו כך ש-4 מהן יהיו לפני המשמרת ו-4 מהן יהיו במהלך המשמרת. כלומר, התורנות תתחיל בשעה 12:00 בצהריים ותימשך עד 8:00 בבוקר שלמחרת, כאשר בין השעות 16:00 ל-20:00 המתמחה יהיה במנוחה ויוחלף על ידי רופא תורן אחר שיהיה רופא בכיר בבית החולים. גם באוצר תומכים במתווה הזה.

המתווה של הר"י מעורר קשיים מכיוון שהוא ידרוש 'ערובות' לכך שההפסקה באמצע המשמרת אכן תתקיים כסדרה. כיום קובעים ההסכמים שבמהלך תורנות של 26 שעות הרופא זכאי לשעתיים של מנוחה, אך בפועל, במקרים רבים המנוחה לא מתקיימת. בהר"י מציינים שבניגוד למצב כיום, המתווה שלהם כולל רופא אחר שמחליף את התורן.

ארגון מרשם ועשרות רופאים מתמחים עתרו אתמול (שני) לבתי הדין לעבודה בנצרת ובאר שבע, נגד הפגיעה הצפויה בשכר המתמחים אם המתווה של משרד הבריאות ייושם. במרשם מציעים להחיל באופן זמני את ההסכם הקיבוצי מתחילת הקורונה, במסגרתה קוצרו תורנויות הרופאים, וסוכם שכל רופא יקבל שכר ששווה לממוצע השכר שקיבל בשלושת החודשים שקדמו לקורונה. למרות שמרשם אינו ארגון יציג, ייתכן שבית הדין ידון בעתירה ויהפוך לזירה נוספת שבה הצדדים השונים יידרשו להסביר את עמדותיהם.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!