דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הפדרל ריזרב

פרשנות / ילן מסמנת לכחלון שהוא צריך להחזיק מעמד עד הקיץ

פרוטוקולים מדיוני ועדת הפדרל ריזרב שאחראית על קביעת שיעור הריבית בארה"ב מראים על התחלה של שינוי מגמה ביחס לריבית האפסית. מיעוט בוועדה כבר קורא להעלאת הריבית.

ג׳נט ילן נגידת הפדרל ריזרב (צילום: סוכנות AP).
ג׳נט ילן נגידת הפדרל ריזרב (צילום: סוכנות AP).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

אתמול (רביעי) פורסמו בארצות הברית הפרוטוקולים של ועדת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב (הפד) מהדיונים שהתקיימו בסוף אוגוסט בהם נקבעת הריבית לספטמבר. על אף ההחלטה שפורסמה לפני שלושה שבועות להשאיר את הריבית האפסית, הפרוטוקולים חושפים איתות של הפד על שינוי כיוון.

ועדת השוק הפתוח היא המקבילה האמריקאית לוועדת המוניטרית של בנק ישראל שקובעת את גובה הריבית של בנק ישראל. כמו בנק ישראל, הפד מנהיג כבר תקופה ארוכה ריבית אפסית שנועדה להתמודד עם ההאטה בכלכלה האמריקאית ועם סכנת המיתון. בכל חודש מופיעה הנגידה האמריקאית, ג'נט ילן ומסבירה כי יש התקדמות חיובית בתחום התעסוקה ואם ההתקדמות תימשך ייתכן ובעתיד נראה העלאה של הריבית.

בישראל, הנגידה פלוג דווקא מקפידה לשדר מסר יותר שמרני ואומרת כי סביבת הריבית האפסית צפויה להישאר איתנו עוד תקופה ממושכת. המדד החשוב ביותר לאנשי הפד בקביעת גובה הריבית הוא מצב שוק העבודה האמריקאי וקצב ייצור המשרות שלו. בישראל שוק העבודה נמצא במצב טוב יחסית, אנשי בנק ישראל מביטים על נתוני הייצוא, צמיחת התוצר ובעיקר חוזקו העיקש של השקל. כל הנסיונות של בנק ישראל "לקרר" את השקל ע"י רכישת מטבע חוץ מהווים קרב בלימה כל עוד שהריביות בארצות הברית ובאירופה הן אפסיות ובחלק מהמקרים גם שליליות.

הפרוטוקולים של דיוני הפד מפורסמים באופן שגרתי מספר שבועות לאחר פרסום ההחלטה על הריבית החודשית. הפעם כללו הפרוטוקולים פרט חשוב. שלושה מעשרת החברים בוועדה הצביעו בעד העלאת ריבית מיידית. ולא רק זו, פרוטוקול ההחלטה מציין כי נימוקי קבוצת המיעוט (שהצביעו בעד העלאת הריבית) נשענו על טיעונים הגיוניים. עם זאת בגלל החשש מגלישה למיתון החליטו רוב חברי הועדה כי שוק העבודה האמריקאי צריך להמשיך ולהראות התאוששות לפני שמאפשרים את העלאת הריבית.
מומחי כלכלה אמריקנים מתייחסים לפרוטוקולים שפורסמו בעניין רב מאחר שבדרך כלל ההצבעות בפד מסתיימות בהחלטה פה אחד או ברוב גדול. הצבעת מיעוט של שלושה מעשרת החברים היא עניין נדיר למדי. זו הסיבה שבארצות הברית עולות ההערכות כי בזמן הקרוב, כנראה עד סוף השנה, יש סיכוי כי הפד יחליט סוף סוף על שינוי כיוון והעלאת ריבית.

אם נחזור לארץ הקודש, בבנק ישראל רואים בבלימה של השקל כעניין החשוב ביותר על מנת לתמוך בייצוא ובייצרנים המקומיים. את המחיר משלמים רוכשי הדירות שנפגעים מהריבית הנמוכה שדוחפת את המשקיעים לשוק הדיור ומעלה את המחירים. העלאת ריבית על ידי הפד תאפשר לבנק ישראל להחליט על העלאת הריבית בישראל. אם הפד אכן יעלה את הריבית בדצמבר, בנק ישראל עשוי להתחיל במגמה דומה גם כן בחודשים הראשונים של 2017. יקח עוד מספר חודשים עד שהשינוי יתחיל גם להשפיע על שוק הדיור ויאפשר לכחלון, אם יבצע את הצעדים המשלימים הנדרשים, להראות שינוי במגמה של מחירי הדיור. עתידו הפוליטי של כחלון תלוי במידה רבה בהצלחתו לעמוד בהבטחה להוריד את מחירי הדיור. הפרוטוקולים מסמנים לו שאם יחזיק מעמד עד הקיץ הוא עוד עלול להצליח.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!