דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יוקר המחיה

האוצר חושף: הטבת המס בתכנית ליברמן ובנט תזרים מיליארד שקלים לשני העשירונים העליונים

כשליש מהתוספת בנקודות הזיכוי, תגיע ישירות למשקי הבית שמרוויחים מעל ל-55 אלף שקלים בחודש | ח"כ שלמה קרעי: "חילקתם קצבאות ילדים לעשירונים העליונים שלא צריכים אותן"

גבעת עמל ומגדלי תל אביב (צילום ארכיון: תומר ניוברגפלאש90)
גבעת עמל ומגדלי תל אביב (צילום ארכיון: תומר ניוברגפלאש90)
ארז רביב
טל כספין
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

תוספת נקודת הזיכוי במס הכנסה, שהוצגה בתכנית ליברמן ובנט למאבק ביוקר המחייה, תיטיב בעיקר עם מרוויחי השכר הגבוה ביותר. כך לפי נתונים שחשף אתמול (רביעי) משרד האוצר בדיון בוועדת הכספים. לפי הנתונים, כשליש מההטבה (31%) תגיע לעשירון השכר העליון, משקי בית בהם ההכנסה היא מעל 55 אלף שקל.

תוספת נקודת הזיכוי היא הנחה במס הכנסה להורים לגילאי 12-6. שוויי כל נקודת זיכוי הוא 2,796 שקלים בחישוב שנתי, והיא נוגעת ל-610 אלף הורים עובדים שמרוויחים מעל לשכר הממוצע במשק. העלות הכוללת של ההטבה היא 2.1 מיליארד שקלים.

לדרישת חברי הכנסת, נציג משרד האוצר, נתנאל אשרי, הציג איך מתחלקת ההטבה בין העשירונים: עשירונים 1-3 שיהיו זכאים למענק העבודה לא ייהנו מההטבה בכלל, עשירון 4 יקבל – 1% מעלות הצעד, עשירון 5 – 3%, עשירון 6 – 5%, עשירון 7 – 12%, עשירון 8 – 21%, עשירון 9 – 28% ועשירון 10 – 31% מעלות הצעד.

תוספת נקודת זיכוי להורים לגילאי 6-12 (גרפיקה: אידאה)
תוספת נקודת זיכוי להורים לגילאי 6-12 (גרפיקה: אידאה)

"פעם אחת אתם קוראים לזה מאבק ביוקר המחייה, פעם אחרת עידוד עבודה. יריתם את החץ, החלטתם לסייע לעשירונים העליונים בעיקר, ועכשיו אתם מסדרים את המטרה, שזה יתאים לכם לאג'נדה" אמר ח"כ שלמה קרעי (הליכוד). "למעלה ממיליארד שקלים הולכים לעשירונים הגבוהים ביותר, 8-10 שלא צריכים את הכסף הזה.  ומדברים על הגדלת התעסוקה. למעלה מפי 3 מקבלים אלה שלא צריכים. אתם מגדילים קצבאות ילדים, למי שלא צריך, לעשירונים העליונים".

אשרי השיב לביקורת: "רף המס בישראל הוא גבוה, עד לסכומים מסוימים לא משלמים מס, לכן ההשפעה היא רק מהעשירון הרביעי, לכן גם הצד השני של מענק העבודה, הוגדל והוכפל לבקשת הוועדה. מצד ההטבה, ככל שהעשירון גבוה יותר, ההשפעה גדלה".

ח"כ ענבר בזק (יש עתיד) עיכבה את ההצבעה על החוק בדרישה שיורחב גם לגילאי 12 ומעלה: "יש פה צעד חשוב, ונעשה פה שימוש בכלים, בואו נזכור שהמיסים שמשלמים העשירונים 6 עד 10 ממנים את תשלומי מענקי העבודה, אבל התוכנית לא מספיק טובה, שילדים עולים להורים גם אחרי גיל 12, לפי הנתונים והחוק כמו שהוא עכשיו, אתקשה לתמוך בו".

חלקו השני של החוק נוגע למענק עבודה למקבלי שכר נמוך. בעקבות דרישת חברי ועדת הכספים, הודיע שר האוצר בימים האחרונים על הכפלת התוספת למענק ביחס לתכנון. המענק לשנת 2022 יגדל ב-40% סך הכל, במקום 20% בתכנית המקורית, כך תעמוד התוספת על 1,600 שקלים בממוצע לזכאי, במקום 800 שקלים במתווה הקודם. עלות המהלך היא כ-500 מיליון שקלים.

יו"ר הוועדה סיכם את הדיון: "בעקבות דרישת הוועדה הכפלנו את מענק העבודה, הנושא השני הוא הקדמת הפעימות, אני מבקש כאמור להוסיף פעימה נוספת למקדמה על 25%, בכל מה שקשור להוראות קיזוז ותשלום ביתר, אני שואל למה פתאום החלטתם להכניס את זה פה, למרות שבפעמים קודמות לא הכנסתם את זה, עניין נוסף: לגבי מועד הבקשה לקבלת המקדמה, אנחנו מבקשים להאריך את זה, אנחנו מבינים שיש קושי תפעולי, אבל אני מבקש לבדוק כמה זה חסם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!