דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
20.8°תל אביב
  • 15.5°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.3°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 22.5°טבריה
  • 15.5°צפת
  • 20.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

מדלן אולברייט, האישה הראשונה שכיהנה כשרת החוץ של ארה"ב, מתה בגיל 84

אולברייט כיהנה כמזכירת המדינה בין 1997 ל-2001 בממשל קלינטון | היא פעלה בין היתר לקידום הסכמי שלום במזרח התיכון, בהם השיחות בין ישראל לפלסטינים שהובילו להסכם וואי

מדלן אולברייט, שרת החוץ לשעבר של ארה״ב (צילום: AP Photo/Sait Serkan Gurbuz, File)
מדלן אולברייט, שרת החוץ לשעבר של ארה״ב (צילום: AP Photo/Sait Serkan Gurbuz, File)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

מדלן אולברייט, שרת החוץ הראשונה של ארה"ב, מתה אתמול (רביעי) מסרטן בגיל 84. "היא היתה מוקפת במשפחתה ובחבריה", נכתב בהודעה מטעם משפחתה. אולברייט כיהנה בתפקיד בין 1997 ל-2001 בממשל קלינטון.

אולברייט נולדה בפראג ב-1937, להורים יהודים שלימים המירו דתם לנצרות במהלך מלחמת העולם השנייה והיא גדלה כקתולית. אולברייט קיבלה משנה תוקף לחשד הארוך שקינן בה על מוצאה היהודי רק לאחר שהיא החלה לכהן כשרת החוץ. היא גילתה כי היא מגיעה ממשפחה יהודית וכי הוריה המירו את דתם במהלך מלחמת העולם השנייה, מבלי לומר לילדיהם על כך. כמו כן, היא גילתה כי 26 מבני משפחתה נרצחו בשואה.

את הקריירה הציבורית-דיפלומטית שלה החלה כשגרירת ארה"ב באו"ם ב-1993. ארבע שנים אחר כך מונתה לשרת החוץ. בין היתר, עסקה בקשרים עם יוגוסלביה ובקידום הסכמי שלום במזרח התיכון, ובהם שיחות השלום בין ישראל לפלסטינים שהובילו להסכם וואי והשיחות בין ישראל לסוריה בוועידת שפרדסטאון.

אולברייט היתה ידועה כדיפלומטית קשוחה בממשל שהיה הססן להתערב במשברי מדיניות החוץ הגדולים ביותר של שנות התשעים — רצח העם ברואנדה ורצח העם בבוסניה והרצגובינה. כשהיתה הדיפלומטית הבכירה של ארה"ב באו"ם, היא לחצה לנקוט גישה נוקשה יותר נגד הסרבים בבוסניה לאחר שכוחות הצבא הסרבי-בוסני (VRS) כיתרו את הבירה סרייבו.

כשרת חוץ היא קידמה את התרחבותה של ברית נאט"ו והצטרפותן של מדינות סובייטיות לשעבר, וכן סנקציות נגד עיראק. אולברייט היתה ניגוד גמור לקודמיה הגברים בתפקיד, וכן לעמיתיה במדים, והשתמשה בבגדים ובתכשיטים שענדה כדי לשגר מסרים פוליטיים. באחת ההזדמנויות, היא ענדה סיכת נוי בצורת נחש, רמז למנהיג עיראק סדאם חוסיין שכינה אותה "נחש שאין דומה לו".

אולברייט תמכה בהפצצות נאט"ו בקוסובו, שעצרו את המתקפות על האלבנים האתניים בידי הכוחות היוגוסלביים ב-1999. במסגרת המאמצים לשכנע את צפון קוריאה לגנוז את תוכנית הגרעין שלה הגיעה אולברייט ב-2000 לפיונגיאנג, שם נפגשה עם המנהיג קים ג'ונג-איל — האמריקאית הבכירה ביותר הראשונה לעשות זאת באותה העת.

ב-2018 תקפה בחריפות את נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, והזהירה מהידרדרות למשטר פשיסטי. "עבורי, גדולתה של אמריקה היא הרבה מעבר לעושר ועוצמה צבאית. אמריקה במיטבה היא מקום שבו אנשים מרקעים שונים עובדים ביחד לשמור על זכויותיהם ולהעשיר את חיי כולנו. אף פוליטיקאי, כולל זה בחדר הסגלגל, לא צריך לקבל את הרשות לזהם את החלום הזה", כתבה אז. אולברייט פרסמה באותה השנה ספר בשם "פשיזם: אזהרה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!