דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
20.6°תל אביב
  • 13.3°ירושלים
  • 20.6°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 16.6°באר שבע
  • 22.5°אילת
  • 20.4°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רוסיה

הבורסה הרוסית נפתחת באופן מוגבל, לראשונה מאז תחילת המלחמה

מדדי הבורסה אמנם עלו, אבל אין לכך משמעות בהתחשב בהגבלות הכבדות שהוטלו על הסחר, בהן איסור על זרים למכור את המניות שלהם | בכיר בממשל ביידן: "זה מצעד ראווה, רוסיה שופכת משאבים כדי ליצור סחר מלאכותי"

אישה במשרד להמרת מטבע בסנט פטרסבורג, רוסיה (צילום: AP Photo/File)
אישה במשרד להמרת מטבע בסנט פטרסבורג, רוסיה (צילום: AP Photo/File)

הבורסה הרוסית נפתחה היום (חמישי) חלקית ותחת הגבלות כבדות, בפעם הראשונה מאז רוסיה פלשה לאוקראינה לפני חודש, מה שהביא לירידה חדה במדדי המניות.

המסחר הוגבל למספר מניות בלבד, כולל בין היתר ענקיות האנרגיה גזפרום ורוסנפט, והתנהל תחת הגבלות שנועדו למנוע מצב של מכירת חיסול של המניות כפי שהתרחשה ב-24 בפברואר, בשעה שהמשקיעים ציפו לסנקציות של המערב על הכלכלה הרוסית.

הסחר המוגבל מדגיש את הבידוד ואת הלחץ שמופעל על הכלכלה הרוסית, למרות מאמצי הבנק המרכזי לבלום את הצניחה בשווקים. משקיעים זרים לא יכולים למכור את המניות שהם מחזיקים, ונאסר על סוחרים למכור בחסר (שורט) מניות, כלומר להמר שירדו. הממשלה אמרה שתשקיע 10 מיליארד דולר במניות בחודשים הקרובים על מנת לשמור על ביקוש ולמנוע ירידות מחירים.

גם לפני המלחמה, המניות בבורסה של רוסיה לא תפסו חלק משמעותי בהשקעה בשווקים מתעוררים, והתאימו רק למי שיש לו סיבולת גבוה לסיכון. זאת בגלל חשבונאות לא שקופה של החברות, והתערבות נרחבת של הממשלה הרוסית. כעת משקיעים זרים איבדו בהם עניין לחלוטין, כשהבורסה של רוסיה כונתה "לא מתאימה להשקעה" שבוא אחרי תחילת המלחמה.

טים אש, אסטרטג בכיר להשקעה בשווקים מתעוררים בחברת בלוביי, אמר שהפתיחה מחדש של המסחר הייתה "מנוהלת בצורה עמוקה", וציין ש"עבור אותם רוסים שיש להם קצת כסף מזומן, אין הרבה מה לקנות כהגנה מאינפלציה ומהתרסקות הרובל".

המדד המרכזי של הבורסה הרוסית, MOEX, עלה ב-4.3% לאחר שמספר חברות החלימו באופן חלקי מהקריסה ביום הפלישה.

גורם רשמי בממשל האמריקני כינה את פתיחת השוק תחת מגבלות נוקשות "מצעד ראווה", ואמר שהעובדה שרק חלק מהחברות נסחרות בבורסה מעידה שרוסיה "שופכת משאבים ממשלתיים על מנת לתמוך באופן מלאכותי במניות החברות שנסחרות".

"זה לא שוק אמיתי ולא מודל בר קיימא, מה שרק מדגיש עוד יותר את הבידוד של רוסיה מהמערכת הפיננסית העולמית" אמר דייל סינג, סגן היועץ לביטחון לאומי וכלכלי של הנשיא ג'ו ביידן.

סגירת הבורסה הייתה צעד מנע בו נקטה רוסיה על מנת להימנע ממצב של קריסה של הכלכלה וצניחה בערך החברות הנסחרות. עם זאת, ההקפאה גם מקטינה את האפשרות להשקיע במשק, ועלולה לפגוע בצמיחת הכלכלה הרוסית.

מחוץ לרוסיה, לפתיחה מחדש של הבורסה במדינה לא הייתה השפעה גדולה. זאת בגלל חלקה הקטן יחסית מתוך הסחר העולמי במניות, ובגלל שבכל מקרה לזרים אסור למכור את המניות שלהם ולעזוב אותה. הערכת השווי הכוללת של הבורסה הרוסית היא כ-773 מיליארד דולר, נכון לסוף שנה שעברה. לצורך השוואה, הבורסה בניו היא בגודל של 28 טריליון דולר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!