דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בוב דילן

פרס נובל / בוב דילן הוא הזוכה בפרס נובל לספרות 2016

כך הודיעה האקדמיה השוודית המלכותית בהודעה שהיממה רבים. "בוב דילן כותב שירה לאוזניים" אמרה מזכירת האקדמיה, "אבל זה בסדר גמור לקרוא את גוף היצירה שלו כשירה"

בוב דילן, ארכיון (צילום: Alberto Cabello, מתוך Flickr).
בוב דילן, ארכיון (צילום: Alberto Cabello, מתוך Flickr).

הזמר והיוצר האמריקני בוב דילן הוא הזוכה בפרס נובל לספרות לשנת 2016, כך מסרה היום (חמישי) האקדמיה השוודית המלכותית בהודעה שהיממה רבים. תהיה זו הפעם הראשונה בה מוענק הפרס היוקרתי למוזיקאי על כך ש"יצר דרכי ביטוי פואטיות חדשות בתוך מסורת כתיבת השירים האמריקנית".

כתבים ואורחים נוספים שהתקבצו במטה האקדמיה בעיר העתיקה בשטוקהולם, הגיבו להכרזה בשמו של דילן בקריאות שמחה.

דילן, בן 75, הוא ככל הנראה המשורר-מוזיקאי האייקוני ביותר בדורו. שירים כמו "Blowin' in the Wind" ו-"The Times They Are A-Changin" הפכו להמנונים של מתנגדי המלחמה והלוחמים לשוויון זכויות בארה"ב בשנות השישים. השפעתו על התרבות הפופולרית הייתה עצומה.

למרות ששמו הועלה כמועמד לפרס במשך שנים, מומחים רבים פסלו את הרעיון על הסף, מתוך ההנחה שהאקדמיה לא תעניק את הפרס הוותיק ליוצר מעולם המוזיקה.

מסתבר שהמומחים טעו. המזכירה הקבועה של האקדמיה, שרה דניוס, אמרה כי למרות שדילן מבצע את השירה שלו בצורת פזמונים, אין הבדל בינו לבין המשוררים של יוון העתיקה שעבודותיהם בוצעו לעתים קרובות בליווי מוזיקה. "בוב דילן כותב שירה לאוזניים" אמרה דניוס, "אבל זה בסדר גמור לקרוא את גוף היצירה שלו כשירה".

דילן הוא האמריקני הראשון שזוכה בפרס נובל לספרות מאז טוני מוריסון ב-1993.

דילן נולד ב-1941 וגדל במשפחה יהודית מהמעמד הבינוני בעיר דולות' שבמינסוטה. בתחילת שנות העשרים לחייו כבש דילן את עולם מוזיקת הפולק בסערה. מאז והלאה, לא הפסיק להמציא את עצמו מחדש – לעתים קרובות לא לשביעות רצונם של מעריציו, אך בסופו של דבר תמיד כבש מחדש את לבם והוסיף לעצמו אוהדים חדשים. הקריירה שלו היא אוסף מורכב כל כך של חמקמקות סגנונית שמשתנה ללא הרף, שהיה צורך בשישה שחקנים שיגלמו את דמותו בסרט המבוסס על חייו "אני לא שם" מ-2007.

למרות שנהוג להתייחס אליו כמוזיקאי רוק, דילן הושפע ממגוון של סגנונות מוזיקליים, ביניהם קאנטרי, גוספל, בלוז, פולק, פופ ורית'ם אנד בלוז. כשהוא יוצר בשלל סגנונות אלו, לעתים בנפרד ולעתים בו זמנית, נשאר דילן מקור השפעה המיתמר מעל למוזיקה ולתרבות הפופולרית.

הוא זכה בפרס האקדמיה (האוסקר) בשנת 2001 עבור שירו "Things Have Changed" וקיבל את פרס הגראמי על מפעל חיים ב-1991. בשנת 2008 זכה דילן בפרס פוליצר על תרומתו למוזיקה ולתרבות האמריקנית.

דילן הוא הזוכה בפרס לספרות הוא האחרון עליו הכריזו השנה. ששת הפרסים יוענקו ב-10 בדצמבר, יום השנה למותו של אלפרד נובל ב-1896.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!