דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.9°תל אביב
  • 19.2°ירושלים
  • 20.9°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.8°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 21.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קוריאה הצפונית

מאתגרים את ביידן: קוריאה הצפונית שיגרה טיל בין-יבשתי, לראשונה מזה 5 שנים

הטיל עבר כ-1,100 ק"מ והתפוצץ בשטח הימי של יפן, תוך הפרת הסכמות עם הממשל בארה"ב | טל ענבר, חוקר תעשיית הטילים בקוריאה הצפונית: "אלה שהטילו ספק, התבדו. לקוריאה הצפונית יש יכולת תקיפה גלובלית אמיתית ואמינה עם נשק גרעיני"

מסך טלוויזיה בפיונגיאנג מציג שיגור טיל בין יבשתי על ידי קוריאה הצפונית (צילום: AP Photo/Eugene Hoshiko)
מסך טלוויזיה בפיונגיאנג מציג שיגור טיל בין יבשתי על ידי קוריאה הצפונית (צילום: AP Photo/Eugene Hoshiko)
אוריאל לוי

קוריאה הצפונית שיגרה לפנות בוקר (חמישי) טיל בליסטי בין יבשתי, לראשונה מזה חמש שנים, כך מעריכים ביפן ובקוריאה הדרומית.

לפי הנתונים הראשוניים שמסרו משרדי ההגנה של יפן ושל קוריאה הדרומית, הטיל שוגר מאזור שדה התעופה הבינלאומי של פיונגיאנג, עבר 1,100 ק״מ בגובה 6,000 ק״מ, ונפל לאחר 71 דקות טיסה בשטח הימי של יפן, כ-150 ק״מ מערבית לאושימה. בשל המסלול ומשך הטיסה, ההערכות הן שמדובר בטיל הוואסונג-17, הארוך ביותר ששוגר עד כה. לשם השוואה, הטיל הבין יבשתי האחרון ששיגרה קוריאה הצפונית בנובמבר 2017 טס במשך 53 דקות.

״השיגור שביצעה לפנות בוקר צפון קוריאה הוא המשמעותי ביותר שביצעה אי פעם." אומר ל'דבר' טל ענבר, עמית מחקר בכיר בשדולה האמריקאית להגנה מפני טילים. "הנתונים שפורסמו מלמדים כי מדובר בטיל בין-יבשתי, ככל הנראה אותו טיל שנראה לראשונה במצעד הצבעים שנערך בפיונגיאנג בשנת 2020."

נשיא קוריאה הצפונית, קים ג'ונג און (צילום: Agencia Central de Noticias/Korea News Service vía AP, archivo)
נשיא קוריאה הצפונית, קים ג'ונג און (צילום: Agencia Central de Noticias/Korea News Service vía AP, archivo)

לדברי ענבר, שחוקר את נושא הטילים בקוריאה הצפונית מזה שנים, "ניסוי זה הוא חלק מתוכנית העבודה של פיונגיאנג בתחום הטילים הבליסטיים. מטבע הדברים ההכנות עבורו נמשכות זמן רב, ולכן הדיווחים הצפויים של גורמים שונים לפיהם קים חיכה שתשומת הלב האמריקאית תופנה למשבר באוקראינה אינם מבוססים."

ענבר מוסיף שגודלו העצום של הטיל, ונפח הראש הקרבי שלו, "מתאימים להתקנת מספר ראשי קרב, כולל אפשרות להתקנת גופים חודרים (החלק שנפרד מהטיל, חודר לאטמוספירה ובתוכו ראש נפץ שיכול גם להיות גרעיני – א"ל) המנהגים עצמם למטרות שונות. יכולת זו קיימת במספר טילים בליסטיים של ארה"ב, רוסיה וסין."

לפני שבועיים העריך הפנטגון ששני שיגורים קודמים שביצעה לאחרונה קוריאה הצפונית, ב-27 בפברואר וב-5 במרץ, נועדו לבחון מערכות של טיל בין יבשתי, וזאת בניגוד להצהרות מפיונגיאנג כי השיגורים נועדו לבחון לוויין ריגול חדש. לטענת הפנטגון, בשבוע שעבר נכשל ניסוי של הטיל החדש אחרי שהוא התפוצץ זמן קצר לאחר השיגור, אך בצפון קוריאה לא התייחסו לכך. ענבר מעריך שמדובר באותו טיל.

אם אכן יתקבל אישור שמדובר בטיל בין יבשתי, מדובר בביטול ההסכמות שהושגו בין קים לבין טראמפ על הפסקת השיגורים, דבר שיעמיד את ממשל ביידן בפני אתגר חדש, ולא רק אותו: החודש נבחר בקוריאה הדרומית נשיא חדש, יון סוק-יול, שמחזיק בעמדות נוקשות כלפי המשטר הצפון קוריאני.

לדברי ענבר, ״הנתונים מצביעים על הצלחת השיגור, ואם מדובר באותו טיל ענק, אלה שהטילו ספק, התבדו. לקוריאה הצפונית יש יכולת תקיפה גלובלית אמיתית ואמינה עם נשק גרעיני."

טל ענבר, עמית מחקר בשדולה האמריקאית להגנה מפני טילים. "מעריך שנראה שיגור בכורה של משגר לוויינים חדש בעתיד הלא רחוק"
טל ענבר, עמית מחקר בשדולה האמריקאית להגנה מפני טילים. "מעריך שנראה שיגור בכורה של משגר לוויינים חדש בעתיד הלא רחוק"

ענבר מפנה את תשומת הלב גם לעיתוי השיגורים. ״השיגור מגיע לקראת היום החשוב ביותר בלוח השנה של צפון קוריאה – 'יום השמש' שחל ב-15 באפריל. לא מן הנמנע שבקרוב נראה שיגור נוסף, ולא רק של טיל בליסטי. קים ביקר לאחרונה במרכז שיגור החלל של קוריאה הצפונית, וכדאי לזכור שלצד התפתחויות מרשימות בקצב מסחרר בתחום הטילים הבליסטיים בצפון קוריאה, בשיגור לחלל איננו מכירים דבר, מלבד המשגר המיושן בעל טכנולוגיית המנוע החלשה וביצועים מוגבלים.

״אני מעריך שבמקביל לפיתוח הטילים ההתקפיים, צפון קוריאה פיתחה משגר לוויינים חדיש המנצל את המנוע הרקטי החזק שכבר מותקן בטילים הבליסטיים, וכי שיגור בכורה – או לפחות הקדמה של המשגר החדש, צפוי בעתיד הלא רחוק.״

קוריאה הדרומית הגיבה בשעות הצהריים לשיגור הטיל ושיגרה כמה טילים בליסטיים בין-יבשתיים, וטילים טקטיים נוספים בשידור חי. הצבא הדרום-קוריאני הודיע שהוא מסוגל לפגוע באתר ממנו שוגר הטיל הבליסטי החדש של הצפון.
דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!