דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה באירופה

מאיר שפיגלר, ראש צוות קליטת העלייה מאוקראינה ורוסיה ל׳דבר׳: ״50 אלף עולים זה לא תרחיש רחוק, הפקנו לקחים משנות ה-90״

״אנחנו מחפשים עכשיו מקומות למגורים ברחבי הארץ״, אומר שפיגלר, ״לא רק בפריפריה, גם במרכז הארץ, חבל מודיעין ולב השרון״ | ״יש דיונים עם אגף התקציבים בנוגע לסכומים הנדרשים, אנחנו בעיצומו של התהליך״

מאיר שפיגלר (צילום: אוליבר פיטוסי / פלאש 90)
מאיר שפיגלר (צילום: אוליבר פיטוסי / פלאש 90)
אורן דגן

כמעט 17 אלף אוקראינים נכנסו למדינת ישראל מאז פרוץ המלחמה (7,880 עולים, 8,978 עם אשרת תייר). "אנחנו אחראים על מסלול הקליטה של העולים החדשים מנקודת המוצא באירופה ועד לקליטתם המוצלחת בארץ״, אומר ל׳דבר׳ מאיר שפיגלר, ראש צוות המשימה הלאומית לקליטת עולים מאוקראינה ומנכ״ל הביטוח הלאומי, ״קליטה מוצלחת כוללת מגורי הקבע, ובבוא העת גם בתחומי התעסוקה והחינוך".

שפיגלר מונה לראש הצוות לפני שבועיים, והוא פועל לצד שרת הקליטה פנינה תמנו שטה. "אנחנו חייבים שהיהודים שבורחים ממקומות הסכנה יתקבלו במדינת ישראל בצורה הטובה ביותר״, אמר ראש הממשלה בנט לפני מינוי שפיגלר, ״שירגישו דלת פתוחה ובית חם. זו משימה היסטורית".

שפיגלר מספר שאחת המשימות הראשונות היא למצוא היכן לארח את פליטי המלחמה. ״אנחנו תרים עכשיו ברחבי הארץ כולה אחר מקומות שיכולים להכיל מגורים לעולים החדשים״, הוא אומר, ״מדובר באתרים שאותם ניתן לשפץ ובאתרים שיכולים להוות תשתית מתאימה להנחת מבנים יבילים״.

כלומר, קרוונים…

״מדובר במגורים ראויים, עם תקן אירופאי, בבנייה שעמידה לזמן ממושך, ובתקן של בנייה ירוקה״.

פורסם שיהיו שלושה מוקדים לשיכון העולים, כולם בפריפריה.
״אנחנו לא מחפשים מקומות רק בפריפריה, אלא גם במרכז הארץ: בחבל מודיעין, בלב השרון. כל אתר שיכול להתאים, נבחן ונבדק. כאמור, אנחנו בודקים גם אתרים להנחת מבנים יבילים וגם שיפוץ מבנים והשבחתם״.

תהליכי תכנון ואישור תכניות בנייה לוקחים שנים בישראל, איך זה יעבוד?
״למפעל הזה שותפים רבים החל במשרד השיכון, מנהל התכנון, רשות מקרקעי ישראל ומשרד הקליטה. את פרויקט השיכון אני מרכז יחד עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה. המערכת כולה עובדת במשותף למתן פתרונות״.

באיזה אופן משרד האוצר שותף לתוכניות, הרי בסוף הוא יצטרך לאשר את המימון.
״נכון, אני יכול לומר שכבר היום ישנם אומדנים ודיונים במסגרת אגף התקציבים בנוגע לסכומים הנדרשים. כחלק מתהליך האיתור ישנה הערכת מקרקעין. אנחנו נמצאים בעיצומו של ההליך״.

העולים כבר בארץ וצריך לשכן אותם , מה הערכת הזמנים של הפרויקט?
״אנחנו מתכוונים לממש את האופציות כמה שיותר מהר, אנחנו מבינים את נסיבות האירוע ומבינים שהוא חריג ונממש כל אופציה חוקית לקצר את התהליכים. אני חייב לציין שאנחנו עובדים בהרמוניה מלאה ובמדיניות ארוכת טווח״.

לכמה עולים עוד מצפים בעקבות המלחמה?
״אנחנו לא מצפים רק לעולים מאוקראינה, אנחנו נערכים גם לגל עלייה מרוסיה. יש מספר תרחישים שמדברים על מספרים של 15 אלף, 30 אלף ו-50 אלף עולים. כרגע אנחנו נערכים למספר הנמוך אבל בהחלט מבינים שהתרחישים הבאים לא רחוקים מאתנו״.

אנשים שהיו מעורבים בשיכון העולים מאתיופיה באתרי הקרוונים, מעורבים במבצע שמתנהל עכשיו?
״לא יושבים אתנו אנשים שהיו אחראים לשיכון גלי העלייה הקודמים, אבל אני כן יכול לומר שהתובנות והפקת הלקחים משנות ה-90 נמצאים אתנו ומונחים לפתחנו. אנחנו מתייחסים אליהם בכל שלב ועושים את הכול על מנת שלא לחזור על טעויות העבר״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!