דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי ט' באייר תשפ"ד 17.05.24
24.0°תל אביב
  • 22.4°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 22.2°באר שבע
  • 26.5°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

נורת אזהרה: מגמת עלייה במאושפזי קורונה חדשים במצב קשה

מגמת הדעיכה של גל האומיקרון התהפכה גם בנתוני האשפוז, ובשבוע החולף עלה מספר המאושפזים החדשים במצב קשה ב-20% | העלייה במאושפזים היא סימן 'קשיח' יותר להתפשטות התחלואה, מאחר שאינה תלויה בבחירה להיבדק

אנשי צוות רפואי עם חולה קורונה (צילום אילוסטרציה: דוד כהן/פלאש 90)
אנשי צוות רפואי עם חולה קורונה, גל האומיקרון (צילום ארכיון: דוד כהן/פלאש 90)
אסף צבי

מספר החולים המאושפזים החדשים במצב קשה במגמת עלייה – כך עולה מנתוני משרד הבריאות, שמהווים נורת אזהרה מדאיגה ביחס להתפשטות מחודשת של נגיף הקורונה וחשש מגל תחלואה משמעותי נוסף.

לפי נתוני המשרד, מקדם ההדבקה (R) בחישוב לפי מאושפזים חדשים בתי החולים (ולא לפי נדבקים חדשים, כפי שהוא מוצג בדרך כלל) עמד בחמישי האחרון על 1.11, ומקדם ההדבקה לפי מאושפזים חדשים במצב קשה עמד על 1.03. נתונים אלו מצטרפים לעלייה במקדם ההדבקה לפי נדבקים חדשים, שעלה במהלך השבוע האחרון ועומד על 1.4.

ערך מקדם המאושפזים החדשים משקלל את נתוני 14 הימים האחרונים, וערך מקדם המאושפזים החדשים במצב קשה משקלל נתונים מה-18 ימים האחרונים. ערך מקדם ההדבקה לפי נדבקים חדשים מחושב לפי נתוני המאומתים 10 ימים לאחור. בכל אחד מהחישובים, ערכים גדולים מ-1 מעידים על מגפה במגמת התפשטות, כאשר ככל שהערך גבוה יותר מ-1, קצב ההתפשטות גבוה יותר.

מקדם ההדבקה (R) לפי מאושפזים, 24 במרץ 2022 (נתונים: משרד הבריאות)
מקדם ההדבקה (R) לפי מאושפזים, 24 במרץ 2022 (נתונים: משרד הבריאות)

מספר המאושפזים החדשים במצב קשה בשבוע החולף (מראשון עד שבת) עמד על 183, לעומת 150 בשבוע שלפניו, עלייה של 22%, לאחר מגמת ירידה רציפה בנתון זה בשבועות שלפני כן שהעידו על דעיכת גל האומיקרון. גם במספר המאושפזים הכולל נרשמה עלייה בשיעור דומה (לאחר מגמת ירידה רציפה) – מ-677 מאושפזים חדשים בשבוע שעבר, ל-832 השבוע, עלייה של 22.8%.

מספר המאושפזים הכולל בבתי החולים במצב קשה נמצא עדיין במגמת ירידה, מכיוון שרבים ממאושפזי גל האומיקרון מחלימים ומשתחררים. אתמול (שבת) היו בבתי החולים בסך הכול 283 מאושפזים במצב קשה (נתון לא סופי), לעומת 329 בשבת שעברה (19.3) ו-369 בשבת שלפניה (12.3). אך אם המגמה שמתבטאת בנתונים תימשך, גם מספר המאושפזים הכולל צפוי לעלות.

נתונים אלו מצטרפים למגמת עלייה במספר הנדבקים החדשים. בשבוע החולף הממוצע היומי של נדבקים חדשים עלה כמעט פי 2 ביחס לשבוע שלפניו – 13,139 נדבקים חדשים ביום, לעומת 6,827 בשבוע שלפניו – עלייה של 92%, לאחר חודשיים של מגמת ירידה משיא גל האומיקרון. לפני כשבוע ערך מקדם ההדבקה (R) בחישוב לפי נדבקים (מאומתים) חדשים היה לראשונה מעל 1, אחרי עלייה רציפה של חודש. אתמול (שבת) הוא עמד על 1.4.

מדדי מקדם ההדבקה לפי מאושפזים מהווים מדד משלים למקדם ההדבקה לפי מאומתים, מכיוון שנתון המאומתים יכול להיות מוטה על ידי התנהגות, כמו הגעה או אי-הגעה להיבדק, ומדיניות הבדיקות. נוסף על כך, נדבקים רבים אינם חווים תסמינים או חווים תסמינים קלים ולכן אינם חשים צורך להיבדק. מדדי ההדבקה לפי מאושפזים נחשבים 'קשיחים' יותר, מכיוון שהסיכוי שאדם עם קורונה שזקוק לטיפול רפואי יגיע לבית החולים הוא גבוה, וכך פחות חולים 'יפוספסו'. עם זאת נתונים אלו מחושבים זמן רב יותר לאחור, ואף הם יכולים להיות מוטים במידה מסוימת מכיוון שמדובר במספרים קטנים יותר מאשר נדבקים.

גם פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמאן זרקא, התייחס לעלייה ב-R בתדריך לתקשורת בחמישי האחרון, וציין שהעלייה במספר הנדבקים החדשים נתמכת גם בעלייה במספר המאושפזים החדשים. "R עומד על 1.4, ומספר המאומתים הכפיל את עצמו תוך שבוע ימים. נתוני התחלואה שלנו מושפעים ממספר האנשים שבאים להיבדק, ולכן יש איזושהי הטיה בחישוב ה-R. אנחנו מניחים שהתחלואה הנבדקת לא משקפת לחלוטין את התחלואה במדינה. עם זאת התחלנו לראות עליה בכמות החולים הקשים, ואנחנו מצפים להמשיך לראות עלייה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!