דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דיור

דיור ונדל"ן / הביקוש לדירות חדשות ירד ב-6% בחודשים ינואר עד אוגוסט

על פי נתוני הלמ"ס, חלה ירידה בכמות הדירות החדשות שנבנו בהתאם לביקוש וגדל מלאי הדירות הלא מכורות. עם זאת, עוד לא ברור אם תשפיע הירידה על מחירי הדיור שבדוחות האחרונים, לא הראו סימני ירידה.

אתר בניה (צילום: יונתן זינדל \ פלאש 90)
אתר בניה (צילום: יונתן זינדל \ פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הביקוש לדירות חדשות בין החודשים ינואר לאוגוסט 2016 היה 32,700 דירות, ירידה של 6% לעומת 2015, כך על פי דוח שפרסמה אתמול (חמישי) הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. חשוב לציין כי נתון זה מייצג את הביקוש בפועל, כלומר מספר הדירות אשר החלה בנייתן מאחר ויש רוכשים המעוניינים ויכולים לקנותם. נתון זה אינו מייצג את כמות האנשים המעוניינים לרכוש דירה אך ידם אינה משגת.

הסקירה כוללת גם נתונים לגבי מלאי הדירות הבלתי מכורות, אשר הגיע לשיא של 28,842 דירות חדשות בלתי מכורות. ב-5 וחצי השנים האחרונות, זינק מלאי הדירות הבלתי מכורות בכ-80%, ואף על פי כן מחירי הדיור זינקו בתקופה זו.

הלמ"ס מדגישה כי שנת 2015 הייתה שנת שיא בביקוש לדירות חדשות, ואילו הנתון הנוכחי גבוה בכ-26% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2014, כך שלמרות הירידה היחסית, עדיין מדובר בהיקף מכירות גבוה בהסתכלות רב-שנתית.

הנתונים לכאורה מציגים מגמות סותרות. מחד, בשנים האחרונות עולים מחירי הדירות בעקביות ומנגד, היצע הדירות נמצא בעלייה מתמדת. ייתכן שההסבר טמון בהגדרה של הלמ"ס לביקושים. בלמ"ס מודדים את הביקוש באמצעות דירות שבנייתן החלה, אך לא מסוגלים למדוד "ביקוש כבוש", שלא מתבטא ברכישת דירות בפועל, למשל ע"י זכאי תכנית "מחיר למשתכן", הממתינים לזכייה בהגרלה, ולא רוכשים דירות כעת, או לרוכשים שהחליטו להמתין עם הרכישה בהשפעת קבוצות מחאה. ביקוש מהסוג הזה, עלול להעלות את המחירים, אם תכנית "מחיר למשתכן" תיפסק, ותיווצר הסתערות על מלאי הדירות הקיימות, או להוריד אותם, אם בסופו של דבר עלויות ההחזקה לאורך זמן בדירות בלתי מכורות יאיים על היציבות הפיננסית של היזמים והקבלנים.

מלאי הדירות אינו מתחלק באופן שוויוני מבחינה גיאוגרפית. על פי נתוני יוני-אוגוסט, בעוד שבמחוז תל אביב דירה חדשה נמכרת בממוצע תוך 9 חדשים, דירה במחוזות ירושלים וצפון נמכרת בממוצע תוך 15 חודשים, ובמחוז דרום תוך 17 חודשים. ככל שמספר חודשי ההיצע – המשך בו דירה נמצאת "על המדף" גבוה יותר, הרווח ליזם קטן יותר, מפני שהוא צריך לממן יותר חודשי אשראי.

לצד האפשרות של ירידת מחירים, ניתן להביא בחשבון גם תרחיש של 'קניבליזציה' בתחום הנדל"ן בישראל. בתרחיש זה החברות היזמיות הגדולות, בעלות "כריות הון" דשנות, יכולות לרכוש את החברות הקטנות והבינוניות, הנמצאות במצוקת אשראי חריפה יותר, ולהמשיך את ההחזקה בקרקעות לא בנויות ובדירות לא מכורות לאורך זמן רב יותר, מבלי להוריד את המחירים באופן משמעותי. כך לדוגמה, הדו"ח של חברת אזורים מעיד על מלאי קרקעות בשווי של בערך 900 מליון ש"ח, אשר חלקן נרכש עוד בשנות ה-60 במאה הקודמת ורובן לאורך העשור האחרון. שני פרויקטים שהובילה החברה, אחד ברחובות ואחד בקריית אונו, הושלמו רק השנה, על בסיס קרקעות שנרכשו בשנת 1996. היכולת של חברת אזורים "למתוח" פרויקטים לאורך עשרות שנים, איננה אפשרית בעבור חלק גדול מחברות הביצוע והיזמים הקטנים בישראל, והצטברות מלאי הדירות הלא מכורות, עלולה לפגוע בהם, כאשר לא ברור באיזו מידה אם בכלל פגיעה בחברות הקטנות תועיל לרוכשי הדירות.

מה שמדינת ישראל לא עשתה עד כה זה להפעיל לחץ על יזמים שקיבלו קרקע ציבורית, באמצעות דרישה להשבת הקרקע, באם לא תחל או תסתיים הבנייה תוך פרק זמן ידוע מראש, באמצעות סעיפים שכבר קיימים בחוזה החכירה של הקרקע, למעט במקרים בהם הבניה מתעכבת בגלל רשלנות המדינה עצמה בתחום פיתוח התשתיות באזור.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!