דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

הסוף לניצול בבירת האופנה האמריקאית? ברית הדוגמניות מקדמת חקיקה להבטחת זכויות העובדים בענף

יופי של חוק: ברית הדוגמניות מקדמת עם סנאטור במדינת ניו יורק הצעה שתעגן את זכויות העובדות והעובדים בענף ותדאג לבטיחותם | הדוגמנית קארן אלסון, מיוזמות ההצעה: "היעדר השקיפות הכלכלית דוחף עובדים רבים בתעשייה לחובות"

מייסדת ברית הדוגמניות שרה זיף נואמת במעמד הגשת 'החוק עובדות תעשיית האופנה'  (מימין לשמאל: קארן אולסן, שרה זיף, הסאנטור בראד הלוימן) (צילום: דוברות הסאנטור בראד הולימן)
מייסדת ברית הדוגמניות שרה זיף נואמת במעמד הגשת החוק. "החוק יסגור את הפרצה שבאמצעותה סוכנויות הדוגמנות מתחמקות מהאחריות על כל המתרחש במקום העבודה" (צילום: דוברות הסנאטור בראד הולימן)
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

שוטף פלוס 45, עותק של החוזה וניכוי בהסכמה בלבד: הצעת חוק חדשה שתגן על עובדות תעשיית האופנה הוגשה להצעת הקונגרס במדינת ניו יורק. הצעת החוק שהוכנה על ידי ארגון 'ברית הדוגמניות' בשיתוף חבר הסאנט של מדינת ניו יורק בארד הולימן, נועדה לשמור על זכויות העובדות, ולדאוג לבטיחותן בזמן עבודתן, ותכלול בתוכה גם מקצועות נוספים כמו מעצבי שיער, מאפרות, סטייליסטים ועוד מקצועות בתעשייה, שמעסיקה כ-5.5% מכוח העבודה בעיר ניו יורק.

"כוח העבודה מאחורי ההצלחה של תעשיית האופנה בניו יורק חשוף לחלוטין לניצול", אמרה הדוגמנית שרה זיף, מייסדת הברית, במעמד הגשת החוק, והוסיפה ששבוע האופנה בניו יורק לבדו מוערך ביותר מ-600 מיליון דולר. "החוק הזה יסגור את הפרצה שבאמצעותה סוכנויות הדוגמנות מתחמקות מהאחריות על כל המתרחש במקום העבודה של הדוגמניות". זיף סיפרה שברוב הפעמים נאלצה לחכות יותר מחצי שנה לתשלום עבור עבודות דוגמנות שביצעה.

לפי הצעת החוק, הסוכנויות יחויבו לשלם לדוגמניות ולשאר העובדים תוך 45 מביצוע העבודה, ולספק לעובדות עותק של חוזה העבודה. נוסף על כך, יימנע מהם לנכות תשלומים משכר הדוגמניות ללא ידיעתן והסכמתן. החוק יעסוק גם במה שמכונה "דירות דוגמניות", ויכניס רגולציה לתופעה שבה הסוכנויות משכנות יותר מ-10 דוגמניות בדירה אחת וגובות מהן שכר דירה מופקע על כך.

"זה משפיל ופוגע שאנחנו נאלצות להתחנן לקבל שכר", אמרה דוגמנית העל קארן אלסון. "פעמים רבות הלכתי לעבוד בלי שנאמר לי כמה ארוויח בכלל. צעירים רבים מגיעים לתעשייה וחושבים שהם נכנסים לתעשייה נוצצת ורווחית, אבל המציאות היא שזו תעשייה שקשה מאוד לפרוץ בה, והיעדר השקיפות הכלכלית דוחף עובדים רבים לחובות".

הדוגמנית טדי קווינלוין נואמת במעמד הגשת החוק. "חשיפה לא משלמת לנו על שכר הדירה" (צילום: דוברות הסנאטור בראד הולימן)
הדוגמנית טדי קווינלוין נואמת במעמד הגשת החוק. "חשיפה לא משלמת לנו על שכר הדירה" (צילום: דוברות הסנאטור בראד הולימן)

הדוגמנית טדי קווינלוין הוסיפה: "המחסור ברגולציה בתעשיית האופנה מוביל לסחרור רעיל של חובות ושעבוד לסוכנויות הדוגמנות. החוק נועד להתמודד עם התנהגויות נצלניות אלה ועם הניצול ופערי הכוחות בתעשייה במלוא המרץ". קווינלון ביקרה את התופעה של אי-תשלום לדוגמניות ועבודה עבור 'חשיפה'. "חשיפה לא משלמת לנו על שכר הדירה", אמרה, "ולא תדאג לנו כשאנחנו חולות בלי ביטוח רפואי".

הולימן אמר: "אופנה היא אחת התעשיות החשובות והרווחיות בניו יורק, עם משכורות בשווי 11 מיליארד דולר ומסים בשווי 2 מיליארד בשנה, ועדיין לדוגמניות יש הכי מעט כוח במקום העבודה. אני גאה להגיש את החוק שיבטיח לדוגמניות ולשאר עובדי התעשייה הגנה במקום העבודה שלהם כמו לכל עובד אחד, ויילחם בבריחה מאחריות של הסוכנויות".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!