דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה באירופה

"רוסיה שברה את כללי המשחק, היא איימה בנשק גרעיני וזה עבד לה"

לדברי שרון דולב, מנכ"לית ארגון METO שמקדם התפרקות מנשק להשמדה המונית במזרח התיכון, האיום הרוסי באוקראינה מחזק את הקמפיין נגד הגרעין אבל יכול גם לדחוף מדינות נוספות להשיג נשק כזה להגנה על עצמן | "האנושות צריכה להתאחד מאחורי המסר שאנחנו לא מוכנים לחיות תחת האיום הזה"

שרון דולב: "ישראל קטנה מדי פיזית כדי ליצור מתקפה גרעינית ולשרוד" (צילום: שי ניר)
שרון דולב: "אם יש משהו שהמלחמה באוקראינה הזכירה לנו זה שהאיום הגרעיני חי וקיים" (צילום: שי ניר)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

"רוסיה שברה את כללי המשחק. היא איימה בנשק גרעיני כדי לשתק את העזרה של נאט"ו לאוקראינה וזה עבד להם", אומרת ל'דבר פעילת הפירוז הגרעיני שרון דולב.

דולב היא מנכ"לית The Middle East Treaty Organization) METO), ארגון אזורי ובינלאומי שעוסק ביצירת פתרונות להתפרקות מנשק להשמדה המונית, ומקדם פרויקטים של אנרגיה מתחדשת כמבצע אזורי. הארגון הוא אחד הבודדים בעולם שרשאי להשתתף בשיחות השנתיות של מדינות המזרח התיכון לגבי נשק להשמדה המונית.

"ב-2018 מדינות ערב הסכימו להצעה שהן ישבו פעם בשנה וינסו להגיע למסמך שמחייב אותן, ואם ישראל תצטרף אז גם אותה, למזרח תיכון ללא נשק להשמדה המונית", מסבירה דולב. "הכללת הנשק הביולוגי והכימי לצד הגרעין נועדה בדיוק לכך כדי שישראל לא תהיה המדינה היחידה שצריכה להתפרק מנשק בעקבות השיחות".

תשע מדינות מחזיקות בנשק גרעיני, חמש מהן מנהלות את מועצת הביטחון

לפי דולב, למדינות בעלות נשק גרעיני יש עוצמה יוצאת דופן במישור הבינלאומי. חמש מדינות כאלה (סין, צרפת, רוסיה, בריטניה וארה"ב) הן חברות קבועות במועצת הביטחון של האו"ם, גוף שכל החלטה שלו הופכת מיד לחוק בינלאומי. המדינות האחרות שיש להן נשק גרעיני, ולא חתומות על משטר הסדרה כלשהו הן פקיסטן, הודו, קוריאה הצפונית ולפי פרסומים זרים גם ישראל.

לטענת דולב, המצב הזה רע מיסודו. "גם החברות הקבועות במועצת הביטחון לא עומדות בסעיף 6 של האמנה למניעת הפצה של נשק גרעיני, שאומר שגם הן צריכות בסופו של דבר להתפרק מהנשק הזה".

המלחמה באוקראינה פגעה במאמץ להוריד את מספר ראשי הנפץ בעולם? 
"המשטר של צמצום הגרעין נפגע כבר בתקופת הנשיא האמריקאי הקודם דונלד טראמפ. הייתה תקווה שביידן יחזיר תוקף להסכמים קודמים שהפסיקו לכבד, אבל גם אם הוא התכוון לעשות את זה, הוא לא הספיק. מה שעומד על הפרק זה ההסכם עם איראן. הייתה ציפיה לחזרה להסכמי START (הסכם שחתמו ארה"ב ורוסיה ב-2010, א.ר) לצמצום נוסף של הארסנל. בעיני, זה לא מספיק.

"כארגון חברה אזרחית, שרוב עבודתו היא מול המדינות באו"ם, לטענתנו המדינות הגרעיניות כולן צריכות להתחייב בלוח זמנים לפירוק מלא, ומה הצעדים שצריך לעשות עד אז כדי להוריד את האיום למלחמה גרעינית. יש הרבה צעדים קטנים כאלה, שלא מסכנים אף אחד ומורידים סיכון".

מה למשל? 
צעד אחד זה להוריד את ראשי הגרעין מהטילים, למנוע מצב שבכל רגע נתון יהיו ראשים מותקנים לשיגור מיידי. צעד נוסף זה שהטילים יכוונו לים, וצעד שלישי זו אמנה לפיה אף מדינה לא תתקוף בנשק גרעיני אלא אם הותקפה בנשק כזה".

פוטין איים להשתמש בגרעין בלי התקפה גרעינית נגד רוסיה
"נכון. רוסיה שברה את כללי המשחק. היא איימה בנשק גרעיני כדי לשתק את העזרה של נאט"ו לאוקראינה וזה עבד לה".

אבל הוא לא איים ישירות על מדינות נאט"ו 
"נאט"ו וביידן הבינו טוב מאוד מה זה אומר. הוא לא היה צריך אפילו לציין במפורש נגד מי הנשק יופעל. איום גרעיני זה איום גלובאלי, זה גרם לנאט"ו לרסן את עצמה. זה מנע אזור אסור בטיסה באוקראינה. הוא גם תקף מתקנים גרעיניים לייצור חשמל ללא תגובה מהמערב והם לא מגיבים מולו בנשק קונבנציונלי. נשק גרעיני משתק אפילו את נאט"ו שכוללת את ארה"ב".

ומה המסקנה? 
"כל מדינה שנשענת על מטריה הגנתית של ארה"ב או נאט"ו, צריכה לחשוב פעמיים אם לסמוך על הכוח הזה. ברגע שיש שוב איום גרעיני באוויר זה מחזק את הקמפיין נגד גרעין, זו תזכורת טובה. מצד שני, זה יכול לדחוף מדינות נוספות להשיג נשק גרעיני".

מי יכולה לעשות את זה? 
"מדינות סף גרעיניות עלולות לשאוף לחצות את הסף. איראן קרובה להיות מדינת סף. זה לא מדובר כל כך הרבה, אבל סעודיה קרובה אפילו יותר מאיראן, דרך השקעות בתכנית הגרעין הפקיסטנית".

תכנית הגרעין הסעודית היא נרחבת ביותר, ובין יעדיה בניית 16 כורים אזרחיים להפקת 22 ג'יגה-ואט חשמל עד 2030. במקביל, יורש העצר מוחמד בן סלמאן הכריז ב-2018 שסעודיה תפתח נשק גרעיני אם איראן תבצע ניסוי של פיצוץ גרעיני.

למרות שסעודיה חתומה על אמנות שונות למניעת חימוש גרעיני, היא פעלה גם בעבר לפיתוח תכנית גרעין צבאית, לפני הפלישה האמריקאית בשיתוף עם עיראק ל ולאחר מכן עם פקיסטן. למדינה עשרות טילים בליסטיים שנרכשו מסין, שיכולים לשאת ראשי נפץ גרעיניים.

הארסנל העולמי להצטמצם, אבל האיום לא פחת

כמה נשק גרעיני יש היום בעולם ? 
"בזכות הסכמים כמו START ירדנו מכמעט 90 אלף פצצות גרעין ל-15 אלף. זה טוב בפני עצמו, אבל צריך לזכור שפצצות כאלו הן מתכלות, או שאיחדו חומרים מכמה פצצות כדי לבנות פצצה חזקה יותר.

"כיום אין הסכמים יעילים לצמצום המספר. מספיק שישתמשו ב-50 מהפצצות הקיימות, ומעבר למוות הישיר מהן ההשלכות יהיו של חורף גרעיני גלובלי, רעב, שינוי אקלים וקרינה רדיואקטיבית מאסיבית". 

חוץ מרוסיה כעת, יש עוד מדינה שאיימה בשימוש בגרעין? 
"ישראל איימה להשתמש בנשק גרעיני נגד איראן, בזמן שהיה ביקור של נתניהו בדימונה. כל מי שקצת מבין, רואה שזה איום גרעיני. כך זה התפרש בעולם. בישראל זה פחות דווח כך, כי הנושא פחות מסוקר. זו גם הייתה הדרך של נתניהו להשפיע על הסכם הגרעין עם איראן, מן הסתם.

"דבר אחד בטוח, יש חמש מדינות שמחויבות למשטר אחד של אי הפצה, וארבע מדינות שלא מחויבות לשום משטר. אם יש משהו שהמלחמה באוקראינה הזכירה לנו זה שהאיום הזה חי וקיים".

מה לדעתך צריך לעשות ? 
"האנושות צריכה להתאחד מאחורי המסר שאנחנו לא מוכנים לחיות תחת האיום הזה, אנחנו צריכים להיות מאוד לא חכמים כדי להסכים לחיות תחתיו. יום אחד ביידן או פוטין יחליט שלפי תפיסת הביטחון שלו מותר להשתמש בזה וכתוצאה מכך האנושות תושמד. איך אנחנו מסכימים לזה ? קמפיין אזרחי אפקטיבי חזק יזכיר שיש מה לעשות בקשר לזה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!