דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

איגוד ערים כנרת מחפש מצילים ללא ניסיון או הכשרה מתאימה, בשביל למנוע העסקה ישירה

יו״ר הסתדרות המעו״ף, גיל בר-טל, מתריע בפני שרת הפנים איילת שקד על כוונתו של איגוד הערים להנמיך את דרישות הסף לצורך גיוס מצילים חדשים לחופים: ״הפעולות האלה מסכנות את חיי המתרחצים, העסקת מצילים כשירים ומוסמכים היא אינטרס ציבורי ראשון במעלה, והיא כדאית ומשתלמת״ | משרד הפנים: ״ניתן לתגבר את תחנות ההצלה עם כל גורם הצלה אחר מעבר למצילי החוף״

מצילים בחוף בכנרת. למצולמים אין קשר לכתבה. ״עלות ההסכם עם הקבלנים מוערכת במיליוני שקלים בשנה. העסקה ישירה של המצילים היא זולה יותר ותנאי עבודתם ושכרם לא ייפגעו אלא אף ייטיבו עמם״ (צילום ארכיון: מיכאל גלעדי/פלאש 90)
מצילים בחוף בכנרת. למצולמים אין קשר לכתבה. ״עלות ההסכם עם הקבלנים מוערכת במיליוני שקלים בשנה. העסקה ישירה של המצילים היא זולה יותר ותנאי עבודתם ושכרם לא ייפגעו אלא אף ייטיבו עמם״ (צילום ארכיון: מיכאל גלעדי/פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

יו״ר הסתדרות המעו״ף, גיל בר-טל, מתריע בפני שרת הפנים, איילת שקד, על כוונת איגוד ערים כנרת להנמיך את דרישות הסף לצורך גיוס מצילים בחופים. בר-טל אומר שהדבר נעשה על רקע התארגנותם ומאבקם של המצילים הנוכחיים, שדורשים לקלוט אוצם להעסקה ישירה.

לדברי בר-טל, כ-50 מצילים שעובדים בחופי הכנרת, מועסקים מדי שנה על ידי איגוד ערים כנרת באמצעות קבלנים מתחלפים, ומפוטרים בתם כל עונת רחצה. כעת, לדבריו, מוכנים המצילים לפתוח את עונת הרחצה הקרובה ולשמש כמצילים מיומנים כפי שנעשה עד כה, ״ובלבד שהאיגוד (ערים כנרת) יתקשר עמם בהסכם קיבוצי להעסקתם בתנאי עבודה ראויים למצילים כפי שנעשה ברוב חופי מדינת ישראל״.

גיל בר-טל, יו״ר הסתדרות המעו״ף: ״פעולות מסכנות חיים״ (צילום: יונתן בלום)
גיל בר-טל, יו״ר הסתדרות המעו״ף: ״פעולות מסכנות חיים״ (צילום: יונתן בלום)

ההסתדרות פנתה בנושא הזה לראש איגוד ערים כנרת, עידן גרינבאום, כבר בפברואר, והתריעה על פגיעה אנושה במצילים בשיטת ההעסקה הנהוגה כיום, לפיה אין הפרשות כספיות לזכויות הסוציאליות של העובדים; מפטרים אותם כל שנה; ומשלמים להם בחסר.

איגוד הערים, לדבריו של בר-טל, גרר רגליים ומשך את הזמן תוך זלזול בטענותיו. בתגובה למאבק העובדים, נקט איגוד הערים בשני צעדים חד צדדיים, שיבוץ מצילים שפרשו לגמלאות ואינם עומדים במשטר האימונים וההכשרות הדרושים; ופנייה למשרד הפנים בבקשה להעסיק מצילים נוספים שלא עברו הכשרה מתאימה להצלה בחופי ים, במקום המצילים המאורגנים.

״אנחנו מתריעים שפעולות איגוד ערים כנרת מסכנות את חיי המתרחצים״ מבהיר בר-טל, ״מלחמת איגוד הערים במצילים היא על גבם של המתרחצים, מסכנת את שלומם ועלולה לגבות קורבנות בנפש חס וחלילה״. הבעיה מתחדדת לנוכח העומסים הצפויים בחופים בעונת האביב ובחג הפסח.

שרת הפנים איילת שקד (צילום: נועם ריבקין פנטון/פלאש90)
שרת הפנים איילת שקד (צילום: נועם ריבקין פנטון/פלאש90)

הדרך הנכונה והראויה, לפי בר-טל, היא להורות לאיגוד הערים להעסיק את המצילים בהתאם להסכם הקיבוצי החל על המצילים ברחבי הארץ, ולהורות לו לנהל משא ומתן עם נציגות המצילים וההסתדרות, להסדרת כל הנושאים השנויים במחלוקת – בהסכמה.

בר-טל מדגיש שאין מניעה שאיגוד הערים יעסיק את המצילים באופן ישיר, והדבר טעון רק את אישורם של שרת הפנים ושר האוצר. ״העסקת מצילים כשירים ומוסמכים היא אינטרס ציבורי ראשון במעלה והיא תהיה כדאית ומשתלמת יותר בכל קנה מידה״, אומר בר-טל, ״עלות ההסכם עם הקבלנים מוערכת במיליוני שקלים בשנה. העסקה ישירה של המצילים היא זולה יותר ותנאי עבודתם ושכרם לא ייפגעו אלא אף ייטיבו עמם. העלויות יפחתו ויוותרו עודפים להכשרות ולאימונים״

במשרד הפנים אמרו ל׳דבר׳ בתגובה שבהתאם לתקנות ולהנחיות בחוק, רשאים ראשי רשויות מקומיות להקטין את מספר המצילים בחופים או לשנות את סיווג דרגתם הנדרש לאחר התייעצות עם מנהל החופים, וזאת לתקופה שלא תעלה על 14 ימים ברצף, ולא יותר מ-21 ימים בתקופת הרחצה. ״ניתן לתגבר את תחנות ההצלה עם כל גורם הצלה אחר מעבר למצילי החוף״, אומרים במשרד.

יעל שביט, דוברת איגוד ערים כנרת, אומרת שהאיגוד פועל על פי החוק, הנחיות משרד הפנים והממונה על החופים בישראל. ״האיגוד יפתח את עונת הרחצה בהתאם לחוק ויפעל בהתאם לתקנות וההנחיות. בכל מקרה, יש לציין ,שאין האיגוד אחראי על חוקי העסקת עובדים ולכן לא ברור מדוע נעשית פנייה בנושא זה לאיגוד״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!