דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה באירופה

״בורחים שוב מההפגזות״: ניצולי השואה שנמלטו מאוקראינה ונקלטים מחדש בגרמניה

טטיאנה ז'ורבליובה, ניצולת שואה אוקראינית בת 83, הוברחה בתחילת השבוע לפרנקפורט במבצע מיוחד מאוקראינה, יחד עם עשרות ניצולים נוספים | לריסה דז׳ונקו, שיצאה גם היא מהמדינה: ״כל ילדותי ברחתי מהגרמנים, עכשיו הם הראשונים לסייע לנו״

טטיאנה ז'ורבליובה, לריסה דז׳ונקו וגלינה אוליאנובה, ניצולות שואה אוקראיניות שהוברחו מקייב לפרנקפורט (צילום: AP Photo/Michael Probst)
טטיאנה ז'ורבליובה, לריסה דז׳ונקו וגלינה אוליאנובה, ניצולות שואה אוקראיניות שהוברחו מקייב לפרנקפורט (צילום: AP Photo/Michael Probst)

כשהפצצות החלו ליפול על בירת אוקראינה, קייב, בחודש שעבר, טטיאנה ז'ורבליובה, יהודייה אוקראינית בת 83, חשה את אותה פאניקה ממנה סבלה כילדה קטנה, כשהנאצים תקפו מהאוויר את עיר הולדתה אודסה. "כל הגוף שלי רעד, והפחדים האלה התגנבו שוב דרך כל הגוף שלי – פחדים שאפילו לא ידעתי שהם עדיין חבויים בתוכי", אמרה ז'ורבליובה.

עיניה התמלאו דמעות כשנזכרה כיצד התחבאה מתחת לשולחן במהלך מלחמת העולם השנייה, ולבסוף ברחה עם אמה לקזחסטן לפני שהנאצים ועוזריהם החלו לטבוח בעשרות אלפי יהודים באודסה.

"עכשיו אני מבוגרת מדי בשביל לרוץ לבונקר. אז פשוט נשארתי בדירה שלי והתפללתי שהפצצות לא יהרגו אותי", מספרת ז'ורבליובה, רופאה לשעבר. אלא שהתקיפות הצבאיות של רוסיה על אוקראינה, שהופכות אכזריות מיום ליום, גרמו לה להבין שהיא חייבת לברוח שוב אם היא לא רוצה למות. במקביל, ז'ורבליובה קיבלה הצעה מארגון יהודי להוציא אותה מאוקראינה למקום מבטחים.

ביום שישי, ז'ורבליובה ושתי שורדות נוספות בנות 83 מקייב – לריסה דז׳ונקו וגלינה אוליאנובה, הגיעו לפרנקפורט שבגרמניה לאחר מסע של 26 שעות, לבית אבות בעיר.

אוליאנובה, שלא עזבה את דירתה בקומה השמינית במשך שבע שנים עקב מחלה, נזקקה לפינוי מיוחד מדירתה. דז׳ונקו, סובלת מסוכרת קשה ונאלצה לעירוי במהלך הנסיעה הארוכה באמבולנס. שתיהן עברו טראומה בילדותם כשהם נאלצו להימלט עם הוריהם מהנאצים. אוליאנובה נמלטה לקירגיזסטן, ודזונקו לאוזבקיסטן.

"כולם מתייחסים אלינו כל כך יפה כאן. האוכל טוב, אנחנו בטוחים והצוות כל כך מסביר פנים", אמרה אוליאנובה, אחות לשעבר במקצועה. "כשהייתי ילדה קטנה, נאלצתי לברוח מהגרמנים עם אמא שלי לאוזבקיסטן, שם לא היה לנו מה לאכול וכל כך פחדתי", נזכרה דזונקו בחיוך מרוגש. "כל חיי חשבתי שהגרמנים מרושעים, אבל עכשיו הם היו הראשונים שהגיעו אלינו והצילו אותנו".

ז'ורבליובה אמרה שהיא מאושרת להיות בגרמניה כעת, למרות היחס האכזרי של המדינה ליהודים בעבר. "המדינה הזו למדה מהעבר ומנסה לעשות משהו טוב עבורנו עכשיו", אמרה.

בסיפור בלתי צפוי שרק ההיסטוריה יכולה לייצר, חלק מ-10,000 ניצולי השואה שחיו באוקראינה נלקחו כעת למקום מבטחים בגרמניה – המדינה שהחלה את מלחמת העולם השנייה, ואחראית לרצח של 6 מיליון יהודים ומיליונים נוספים ברחבי אירופה.

ארגון הג׳ויינט היהודי: ״לא ידוע כמה ניצולים נפגעו במלחמה אוקראינה״

ז'ורבליובה הייתה חלק מהקבוצה הראשונה של ארבעה ניצולי שואה יהודים שפונו מאוקראינה על ידי הוועידה לתביעות חומריות יהודיות נגד גרמניה, שבסיסה בניו יורק, המכונה גם ועדת התביעות. הקבוצה מייצגת את יהודי העולם במשא ומתן על פיצויים והשבה לקורבנות רדיפות הנאצים ויורשיהם, ומספקת עזרה ברווחה לניצולי שואה ברחבי העולם.

קבוצה נוספת של 14 ניצולים, מהם רבים חולים ומרותקים למיטה, הוצאו מאוקראינה גם כן בתחילת השבוע. ועידת התביעות פועלת עם שותפיה, ביניהם ה״ג׳ויינט היהודי אמריקאי״, כדי להוציא כמה שיותר ניצולי שואה מאוקראינה, ונערכת לפינוי כ-500 ניצולי שואה שעדיין נמצאים באוקראינה וזקוקים במיוחד לעזרה בגלל בריאותם הרעועה.

״לא ידוע אם ניצולים נוספים נהרגו במלחמה באוקראינה, אבל מספר משמעותי מהם נפגעו בהפגזות״, סיפר עמוס לב-רן מהג'וינט היהודי.

"אף אחד לא יכול לדמיין את הסיוט שחוו הניצולים במהלך השואה", אמר רודיגר מהלו, שעובד בוועידת התביעות בגרמניה. "עכשיו הם צריכים להתפנות שוב. להתנתק מכל הדברים המוכרים ולחזור שוב לחיים של אי ודאות ופחד. להביא אותם למקום בטוח ונוח ולספק את כל מה שאנחנו יכולים, זה בראש סדר העדיפויות שלנו", אמר מהלו והוסיף כי הוא חש הקלה לאחר שהקבוצה הראשונה יצאה. "כולם עבדו כמו משוגעים מסביב לשעון, ובכל זאת זה נס שיצאנו משם בהצלחה".

נכון לשבוע שעבר, הגיעו לגרמניה כ-3,500 יהודים אוקראינים – ואף זכו למסלול מיוחד לקבלת אזרחות גרמנית מהממשלה. בסך הכל, השלטונות הגרמניים קלטו יותר מ-250,000 פליטים מאוקראינה, על אף שהמספרים האמיתיים צפויים להיות גבוהים בהרבה מכיוון שרבים מהעוברים את הגבול אינם זקוקים לאשרת כניסה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!