דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

לא מחסור בדירות: הגורמים שדחפו את מחירי הדיור למעלה

לפי ניתוח בנק ישראל העלייה במחירי הדיור אינה חריגה ביחס למדינות אחרות, ונגרמה בעיקר בגלל המשקיעים והפסקת מחיר למשתכן

בנייני דירות באשדוד (צילום: נתי שוחט/פלאש 90)
בנייני דירות באשדוד (צילום: נתי שוחט/פלאש 90)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

הסיבה המרכזית לעליית מחירי הדיור היא סיום תכנית מחיר למשתכן והורדת המס למשקיעים, והמחסור בדירות אינו משחק תפקיד מרכזי, כך לפי ניתוח שמפרסם היום (שלישי) בנק ישראל בדו"ח השנתי.

בשנה האחרונה עלו מחירי הדירות ב-13%, שיעור חריג ביחס לשנים האחרונות, אך לפי הדו"ח, לא שונה בהרבה ממדינות אחרות מאז פרוץ משבר הקורונה. שכר הדירה עלה השנה ב-3.3% לאחר ירידה בתחילת המשבר, אבל במונחים ריאליים עולה בקצב הנמוך מזה עשור.

בניתוח, בוחן הבנק את כל הסיבות לעליית מחירי הדיור: עליית מחירי התשומות, הביקוש המוגבר בהייטק, הביקוש לדירות צמודות קרקע בגלל הקורונה, סיום תכנית מחיר למשתכן והורדת מס הרכישה למשקיעים, הריבית הנמוכה והפיכת הדירות למכשיר השקעה, מלאי הדירות אל מול השינויים הדמוגרפיים, וההתייקרות של תשומות הבנייה למגורים.

לפי הדו"ח, שתי הקבוצות בהן עלתה רכישת הדירות במידה הניכרת ביותר הן משקיעים ורוכשי דירה ראשונה. לפי העיתוי בגידול הרכישה של שתי קבוצות, מסיקים בבנק ישראל שהסיבה לכך היא העלאת המס רכישת דירות להשקעה, שגרמה למשקיעים למהר לרכוש דירות, וסיום תכנית מחיר למשתכן והחלפתה בתכנית בה ההטבות אטרקטיביות פחות.

שר האוצר לשעבר משה כחלון מגיע לפרויקט מחיר למשתכן באופקים (צילום: עמר כהן)
שר האוצר לשעבר משה כחלון מגיע לפרויקט מחיר למשתכן באופקים (צילום: עמר כהן)

נתון מפתיע הוא שמגבלת היצע הדירות לא שיחקה תפקיד משמעותי בעליית המחירים. לפי בנק ישראל היצע הדירות עלה מהר יותר מקצב גידול האוכלוסייה, ובהתפלגות גיאוגרפית התואמת את רמת הביקוש באזורים שונים. בבנק ישראל מציינים שבשנים האחרונות היה שיפור בכמות הדירות שנבנו, ומדגישים שלמרות שכרגע אין זו הסיבה לעליית המחירים, יש חשיבות להמשיך לטפל בנושא זה.

לפי הדו"ח למרות העלייה במשכורות בהייטק משקלם בסך רכישת הדירות לא עלה משמעותית, וההשפעה של כך מרוכזת ככל הנראה בעיקר באיזור תל אביב.

לשני גורמים נוספים שנבחנו, רמת התשואות בשוק ההון (מסלול השקעה חלופי לדירות) ולעלייה במחירי התשומות לבנייה, לא הייתה השפעה ניכרת על המחירים.

בבנק ישראל בחנו האם גדל הביקוש לדירות צמודות קרקע, מגמה שנראתה בעולם בגלל משבר הקורונה. לפי הבדיקה מחירי דירות צמודות קרקע אכן עלו יותר מדירות אחרות, אבל לא ברמה שמעידה שהייתה לזה תרומה משמעותית לעליית המחירים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!