דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
20.3°תל אביב
  • 20.9°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 17.6°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 16.2°באר שבע
  • 23.8°אילת
  • 20.4°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 19.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טרור

"המערכת המשפטית בישראל לא מכירה בדאעש כארגון טרור"

ד"ר רונן זיידל, חוקר עיראק ודאעש בראיון ל'דבר': "רמת המצטרפים הישראלים לדאעש היא מהנמוכות ביותר, זה יותר מותג מארגון שנותן הוראות"

המחבל בזירת פיגוע הדקירה בבאר שבע (משמאל) ואחד המחבלים מהפיגע בחדרה (צילום: מתוך הרשתות החברתיות, שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכות יוצרים)
המחבל בזירת פיגוע הדקירה בבאר שבע (משמאל) ואחד המחבלים מהפיגע בחדרה (צילום: מתוך הרשתות החברתיות, שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכות יוצרים)
אוריאל לוי

"מאז שדאעש נוסד ב-2013 התמיכה לה זכה ברחוב הפלסטיני מהנמוכות ביותר בעולם הערבי" אומר ל'דבר' ד"ר רונן זיידל, חוקר עיראק ודאעש ממרכז משה דיין ללימודי המזרח התיכון באוניברסיטת תל אביב. "מספר המצטרפים או השואפים להצטרף לדאעש מקרב הפלסטינים בישראל, בשטחים ובפזורה תמיד היה זעום".

"בשום מקום בארץ לא ידוע על מקרה בו תומכי דאעש נהנו מגיבוי דתי או מעשי. גם במקומות בהם נחשף 'תא' של דאעש, כמה פעילים שחברו, הם לא זכו לגיבוי מאימאם מקומי, מארגון פשע או כנופייה", אומר זיידל. "נהפוכו, ידוע לנו על מקרים בהם חבריהם הסגירו אותם לרשויות כששמעו על התעניינותם בדאעש או ברכישת נשק".

ד"ר רונן זיידל, חוקר עיראק ודאעש ממרכז משה דיין ללימודי המזרח התיכון באוניברסיטת תל אביב (צילום: אלבום פרטי)
ד"ר רונן זיידל, חוקר עיראק ודאעש ממרכז משה דיין ללימודי המזרח התיכון באוניברסיטת תל אביב (צילום: אלבום פרטי)

זיידל פרסם כמה מאמרים על דאעש בירחונים אקדמאים נחשבים מסביר שרוב המזדהים עם דאעש שידוע עליהם בישראל הגיעו מיישובים בדואים הסמוכים לבאר-שבע, ועל פי רוב כשלו מניסיונותיהם לסייע לארגון. לדבריו, "אף אחד מאזרחי ישראל לא הגיע לדרג פיקודי בדאעש".

אבל זו לא הפעם הראשונה שדאעש תוקפים בישראל?
"עד השבוע היו אירועים בודדים שאפשר לאמר בוודאות שדאעש ארגנו, או שהמפגעים נשבעו אמונים לארגון. היה כוח של דאעש שניסה לירות בסיור צה"לי בגבול בדרום רמת הגולן בשנת 2016. היתה שם מובלעת דאעשית קטנטונת שכמה מאנשיה ניסו לירות לעבר סיור צה"לי , לא פגעו, ואז חוסלו על ידי צה"ל. היה גם פיגוע בירושלים ב-2017 שדאעש לקחו עליו אחריות אך צה"ל שלל את הקשר שלהם לפיגוע".

למה דאעש מיעטו לפעול נגד ישראל?
"כשדאעש חטפה ביקורת על כך שהיא לא תוקפת יהודים וישראלים התשובה של הארגון הייתה שהסיבה היחידה לכך היא שהוא פועל באזור שלא חיים בו יהודים וישראלים, ושהוא תומך בפגיעה ביהודים בדיוק כמו בכל כופרים אחרים. מבחינה תאולוגית היו שטענו שדאעש משאיר את היהודים לסוף של החזון האפוקליפסי שלו. צריך לציין כאן כי השלוחות של דאעש ברצועת עזה ובסיני איימו וירו על ישראל כמה פעמים, אך לא כך הדבר בישראל ובשטחים".

דגלי דאעש בהפגנה (צילום: סוכנות AP)
דגלי דאעש בהפגנה (צילום: סוכנות AP)

דאעש ניסתה לדחוף פיגועים בישראל?
"דאעש זה מותג, זה כבר לא ארגון עם מרכז שנותן הוראות. דאעש זה מותג ששורה של ארגונים ג'יהאדיסטים ברחבי העולם מזוהים איתו, וכל אחד מהם עושה מה שהוא רואה לנכון".

מותג איכותי של טרור ורצח?
"תראה, רמת המצטרפים הישראלים לדאעש הייתה נמוכה ביותר. עד השבוע כל ניסיונותיהם לבצע פיגוע בארץ נכשלו לפני שהגיעו לשלב הביצוע. גם חלק מאלה שיצאו לתורכיה במטרה להצטרף לארגון בסוריה ובעיראק נעצרו לפני שהגיעו לנמל התעופה בן גוריון, או בטורקיה לפני שעברו את הגבול לסוריה. שרותי המודיעין של ישראל וטורקיה קיימו ועדיין מקיימים שיתוף פעולה הדוק בנושא, מה שהוביל למעצרם של הפעילים והסגרתם ארצה".

כיצד קרה שאלה שנעצרו השתחררו כל כך מהר ויצאו לבצע פיגועים?
"המערכת המשפטית בישראל לא מכירה בדאעש כארגון טרור. דאעש היתה תופעה חדשה בזמנו (האירועים בהם היו מעורבים ישראלים התרחשו בין 2015-2017 א.ל) ולמערכת המשפט לוקח זמן להסתגל.  לכן רוב הנשפטים על ניסיון להצטרף לדאעש או על חברות בארגון בסוריה ועיראק, הורשעו על 'קשר עם סוכן זר' או 'נסיון חבירה לארגון עויין' וקבלו עד חמש שנות מאסר בלבד. יש לקוות שהכנסת תפעל לשינוי החקיקה בעניין ובמהרה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!