דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הרב הראשי לישראל

בין ישראל והעמים / הרב הראשי מבטא את הקול היהודי והמוסרי ביחס לזוועות בסוריה

בכינוס אנשי דת יהודים ומוסלמים מישראל ומהרשות הפלסטינית בבית הנשיא, התבטא הרב הראשי בחדות ובבהירות. חוקר השואה, יהודה באואר מפציר במנהיגים הישראלים והפלסטינים ליטול חלק ביוזמות בינלאומיות להפסקת הטבח בסוריה.

הרב יצחק יוסף (צילום: יעקב נחומי / פלאש 90).
הרב יצחק יוסף (צילום: יעקב נחומי / פלאש 90).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

"לא רחוק מכאן בסוריה השכנה נהרגים בכל יום אלפים אלפים. כשיש רצח עם אסור לנו לשתוק. אסור לנו לחזור אל מה שקרה בשואה אז נרצחו מיליוני יהודים והעולם שתק. גם בין יהודים והמוסלמים צריכה להיפסק האלימות."

כך אמר אמש (חמישי) הרב הראשי הספרדי, הראשון לציון, יצחק יוסף, בעת כינוס מנהיגים דתיים פלסטינים וישראלים בבית הנשיא.

״המפגש הזה מטרתו היא בראש ובראשונה, קריאה לכולנו להיזהר זהירות יתרה, בכל פגיעה שעלולה לעלות בחיי אדם. זוהי קריאה שכולנו, בני אברהם, שותפים לה. כולנו כאן היום על מנת להבהיר כי יש לנו מחויבות לשלום ולכבוד, והיא נגזרת מתוך עולם האמונות שלנו, כאנשים שומרי מצוות ומסורת." אמר הנשיא ריבלין, "אנו מחויבים לשלום ולכבוד, דווקא בשל אמונותינו הדתיות, ולא, חלילה, למרות האמונות הללו. לצערנו, האמת הפשוטה הזאת, איננה טריוויאלית. מסביבנו, יש לא מעט אנשים, שמשוכנעים ורוצים לשכנע אחרים, ואולי לשכנע את הציבור כולו, שמלחמה ואלימות, הן מצוות האל. האנשים הללו, הגורמים הללו, הם מיעוט בכל דת שלה הם שייכים, אבל הקול שלהם היה, לדאבוננו, הוא הקול הרועם ביותר, בשנים האחרונות.״

״כולנו יודעים, שהמתחים בין יהודים למוסלמים, הם קשים ולא פשוטים, ודווקא בגלל זה, אנו מתעקשים להיפגש כאן יחד. אסור לתת לאדמה הזו להיות שוב קרבן של דמים, שנשפכים לשווא״ המשיך הנשיא.

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90
נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90

לֹא-יִשָּׂא גוֹי אֶל-גּוֹי חֶרֶב

במפגש בבית הנשיא השתתפו מנהיגים דתיים פלסטינים – השופט העליון בבית הדין השרעי של הרשות הפלסטינית והיועץ לעניינים אסלאמיים של נשיא הרשות הפלסטינית השייח' מחמוד הבאש, שעמד בראש המשלחת הפלסטינית. הרב שלמה ברין, ראש ישיבת הר עציון לתלמידים בשנה הראשונה, הרב משה ליכטנשטיין, ראש ישיבת הר עציון שבגוש עציון והרב דניאל טרופר, מייסד והנשיא אמירטוס של ארגון גשר. המפגש חסר התקדים, כלל רגישות מיוחדת מבחינת הפלסטינים אשר דרשו שלא לתעד אותו ושלא לצוטט את אמירותיהם בתקשורת.

הראשון לציון, הרב הראשי לישראל, אשר ברך על המפגש ביקש בתחינה כי בימים אלה של חשבון נפש תיפסק השתיקה באשר לרצח העם כהגדרתו, המתרחש בחלאב שבסוריה. ״חביב אדם שנברא בצלם,״ אמר הראשון לציון. ״כשיש רצח עם אסור לנו לשתוק. אסור לנו לחזור אל מה שקרה בשואה אז נרצחו מיליוני יהודים והעולם שתק. גם בין יהודים והמוסלמים צריכה להיפסק האלימות. אבי, היה הרב הראשי במצרים, הוא היה הולך אל מלך מצרים פארוק יחד עם כל ראשי הדתות, בכל חג. הוא ישב לצידו ושוחח איתו בידידות על התנ״ך. חיינו בשלום לפני שבעים שנה, לפני מאה שנה, זה כל כך חשוב. עלינו לשוב לחיות בשלום יהודים לצד מוסלמים. אבי היה הראשון שנתן פסק הלכה שמותר להשיב שטחים בשביל שיהיה שלום. אבל דוד המלך אמר ״אני שלום אדבר והמה למלחמה״. אותו מיעוט העוצר את השלום צריך להעצר על ידינו. עלינו לגנות טרור מכל סוג שהוא ואחרי שהמיעוט הזה יעצור, יש סיכוי לשלום בנינו לבין המוסלמים.״

https://soundcloud.com/reshet-bet/wgvbsuzjbcbn#t=0:50

הרב סיים את דבריו בדברי הנביא ישעיהו: ״וְהָיָה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים, נָכוֹן יִהְיֶה הַר בֵּית-יְהוָה בְּרֹאשׁ הֶהָרִים, וְנִשָּׂא, מִגְּבָעוֹת; וְנָהֲרוּ אֵלָיו, כָּל-הַגּוֹיִם. ג וְהָלְכוּ עַמִּים רַבִּים, וְאָמְרוּ לְכוּ וְנַעֲלֶה אֶל-הַר-יְהוָה אֶל-בֵּית אֱלֹהֵי יַעֲקֹב, וְיֹרֵנוּ מִדְּרָכָיו, וְנֵלְכָה בְּאֹרְחֹתָיו: כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה, וּדְבַר-יְהוָה מִירוּשָׁלִָם.  ד וְשָׁפַט בֵּין הַגּוֹיִם, וְהוֹכִיחַ לְעַמִּים רַבִּים; וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים, וַחֲנִיתוֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת–לֹא-יִשָּׂא גוֹי אֶל-גּוֹי חֶרֶב, וְלֹא-יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה.״

חלק מהפתרון ולא חלק מהבעיה

מפגש זה היה תוצאה של מאמץ שנמשך כמעט שנה של שני חוקרים ממכון וושינגטון –  דיוויד מקובסקי ששימש בין היתר חבר בצוות המשא ומתן של שר החוץ קרי בשנים 2014-2013; ודיוויד פולוק, גם הוא בכיר לשעבר במשרד החוץ האמריקני, שהקדישו עשרות שעות של שיחות פרטיות בחודשים האחרונים לכינוסו של מפגש זה, כדי לחבר בין מנהיגים דתיים פלסטינים וישראלים על מנת לגבש הסכמות דווקא מתוך המקום הדתי, הנחשב לעיתים כבלתי ניתן לגישור.

מקובסקי מסר לאתר 'וואלה!' "אף אחד לא חושב שפגישה אחת תהפוך עולמות, אבל היא יכולה לספק בסיס חשוב לבנות עליו בהמשך. עם כזו תהום בין ההנהגות הפוליטיות של הישראלים והפלסטינים למנהיגים דתיים יכולה להיות הרבה השפעה. התזמון הוא חשוב – אנו מציינים שנה לתחילת גל הטרור והסכינאות וחשוב שמנהיגים דתיים יגידו שהם חלק מהפתרון ולא חלק מהבעיה".

פרופ' יהודה באואר: "מבין המשתתפים במלחמת האזרחים ברור כי משטר אסד והמדינה האיסלמית (ISIS) מבצעים רצח-עם." (צילום: יהודה באואר, מתוך ויקיפדיה)
פרופ' יהודה באואר: "מבין המשתתפים במלחמת האזרחים ברור כי משטר אסד והמדינה האיסלמית (ISIS) מבצעים רצח-עם." (צילום: יהודה באואר, מתוך ויקיפדיה)

המחויבות להגן

"ישראל היא אחת משורה של מדינות שבדרך כלל עסוקות בעצמן ולא שותפות ביוזמות בינלאומיות שלא נוגעות להן באופן ישיר." אומר פרופ' יהודה באואר, חוקר השואה ורציחות עמים מיד-ושם, "אמנם לנו וגם לפלסטינים אין כלים להתערב באופן ישיר בסוריה, אבל אנחנו חלק מעולם שבתוכו יש משמעות ליוזמות משותפות של ממשלות כדי להשפיע על הנעשה שם".

על פי האתר MERCYCORPS, במזרח התיכון בלבד ישנם 4.7 מליון פליטים, ועוד 6.6 מליון סורים שנעקרו מבתיהם ונמצאים עדיין בתוך שטח המדינה. הערכת המינימום למספר ההרוגים היא 250,000, ולפי הערכות אחרות מדובר במספר כפול. אין ספק כי המלחמה בסוריה היא האסון האנושי הכבד ביותר על פני כדור הארץ המתרחש בימים אלו, אך מבחינה רשמית לא מכיר בו האו"ם כ"רצח עם", הגדרה המחייבת את האו"ם למעורבות משמעותית נוכח העיקרון של "המחוייבות להגן". באואר טוען כי אי ההכרה הרשמית מתעלמת מהמציאות.

"אני, כחלק מחוקרים ופוליטיקאים העוסקים בנושא הזה, סבורים כי ההגדרה של רצח-עם כוללת בתוכה השמדת אוכלוסיה על רקע פוליטי. מבין המשתתפים במלחמת האזרחים ברור כי משטר אסד והמדינה האיסלמית (ISIS) מבצעים רצח-עם. לגבי שאר הקבוצות, צריך לבדוק. ייתכן שגם הן".

חילוץ ילד מתוך ההריסות אחרי הפצצה. 11/10/2016 (צילום: סוכנות AP).
חילוץ ילד מתוך ההריסות אחרי הפצצה. 11/10/2016 (צילום: סוכנות AP).

כאשר בכירים במערכת הביטחון הישראלית מתייחסים למלחמה בסוריה בעיקר מההיבט של מדידת יחסי הכוחות, לאור המצב בו אויבינו נאבקים ונשחקים במאבק זה בזה, בולטת קריאתו של הרב יוסף כקריאת המציאות בסוריה לפי קריטריון מוסרי, ולא לפי אינטרסים פוליטיים וצבאיים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!