דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

המדינה ביקשה מבג"ץ לדחות את קיצור תורנויות המתמחים, מנכ"ל משרד רה"מ יכנס דיון במחלוקות

המדינה הודיעה על הסכמתה לדחייה של 11 יום, במהלכם ידון יאיר פינס עם משרדי הבריאות והאוצר וההסתדרות הרפואית, שעד כה לא הצליחו להסכים על יישום מתווה הקיצור | למרות שהמתווה נכנס לתוקף היום, אף משמרת לא קוצרה

רופאים מתמחים מפגינים בתל אביב בדרישה ליישום מלא של מתווה קיצור התורנויות (צילום ארכיון: אלעד גוטמן)
רופאים מתמחים מפגינים בתל אביב בדרישה ליישום מלא של מתווה קיצור התורנויות (צילום ארכיון: אלעד גוטמן)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

המדינה הודיעה היום (חמישי) לבג"ץ שהיא מסכימה למתן צו מניעה שידחה את יישום קיצור תורנויות הרופאים המתמחים ב-11 יום, במהלכן ייערכו דיונים בהובלת מנכ"ל משרד ראש הממשלה, יאיר פינס, כדי להגיע למתווה מוסכם.

ההודעה ניתנה בתגובה לעתירת שירותי בריאות כללית שדרשה מבג"ץ להורות על דחייה של חודש ביישום הקיצור, מכיוון שהמדינה ערוכה ליישומו: למעשה גורמי הממשלה הרלבנטיים לא הסכימו על אופן היישום, וגם ההסתדרות הרפואית המייצגת את הרופאים והמתמחים מתנגדת בחריפות למתווה שגיבש משרד הבריאות.

מנכ"ל משרד רה"מ, יאיר פינס (צילום ארכיון: משרד הבינוי והשיכון)
מנכ"ל משרד רה"מ, יאיר פינס (צילום ארכיון: משרד הבינוי והשיכון)

למרות שברור לכל הנוגעים בדבר שאין שום יכולת לעמוד בדרישות ההיתר שקבעה שרת הכלכלה לקיצור התורנויות מ-26 ל-18 שעות, שר הבריאות ניצן הורוביץ ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי לא טרחו לעדכן את ההיתר שנכנס לתוקף החל מהיום (חמישי). המשמעות בפועל היא שהחל מהיום עשרה בתי חולים בישראל עומדים לעבור על חוק שעות עבודה ומנוחה. למרות זאת, הורוביץ וברביבאי מעדיפים שהסוגיה תיפתר בבית המשפט, כלומר, שבית המשפט יחליט במקומם שלא ניתן ליישם את המתווה. במקביל הם מקווים להתערבות של ראש הממשלה נפתלי בנט, שבינתיים שלח את מנכ"ל משרדו כנציג מטעמו.

בפועל, המתווה לא מיושם באף אחד מבתי החולים שבהם הוא אמור לחול, והמחלוקת לגבי יישומו רחוקה מלהסתיים. אלו רק חלק מהחסמים ליישום המתווה: משרד הבריאות מעוניין לפרוש את יישום המתווה בטווח מאוחר יותר ממה שנקבע בחוק; משרד האוצר מסרב לתקצב את תוספת התקנים הנדרשת ליישום המתווה שקבע משרד הבריאות; ההסתדרות הרפואית מזהירה מקריסת בתי החולים ומאיימת שלא תאפשר את המתווה.

בכללית עתרו כנגד המצב האנומלי הזה, שבו הממשלה דורשת מהם לעבור על החוק שהיא עצמה קבעה, וכאמור דרשו לדחות בחודש את יישום המתווה. מנגד, ארגון מרשם, שמייצג מאות רופאים מתמחים, עתר אף הוא לבג"ץ בדרישה ליישם את המתווה כפי שמשרד הבריאות קבע אותו. השופטת ענת ברון קבעה שיש לצרף את מרשם לעתירה ושעמדתו תוגש עד ראשון הקרוב בשעה 14:00.

המחלוקת: האם יש מספיק מתמחים ליישום המתווה, ובכמה יעלה השכר

ההיתר של שרת הכלכלה ברביבאי שניתן באוקטובר קבע שהחל מהיום (חמישי), ה-31 במרץ, משמרות הרופאים ב-10 בתי חולים בפריפריה הדרומית והצפונית של ישראל יקוצרו מ-26 ל-18 שעות – יוספטל באילת, סורוקה בבאר שבע, ברזילי באשקלון, העמק בעפולה, פוריה בטבריה, זיו בצפת, לגליל בנהריה ו-3 בתי החולים בנצרת. נקבע שהקיצור בבתי חולים אלו יחול בכל המקצועות מלבד כירורגיה, טיפול נמרץ והרדמה, ושבשני המקצועות האחרונים יקוצרו המשמרות החל מעוד שנה, ב-31 במרץ 2023. בנוסף נקבעה בו אמירה כללית לפיה משרד הבריאות יפעל לקיצור המשמרות "בהיקף רחב" בכלל בתי החולים ובכלל המקצועות, עד סוף שנת 2027. המתווה גם הגביל את מספר התורנויות שכל מתמחה יכול לבצע בחודש.

אבל, כאמור, גם משרד הבריאות אינו מתכוון ליישם את ההיתר כלשונו. בדו"ח צוות היישום למתווה שהוגש בשבוע שעבר על ידי המשנה למנכ"ל המשרד, ספי מנדלוביץ', הוצע לדרג את יישום קיצור התורנויות בבתי החולים בפריפריה לפי מקצועות, כשחלקם יידחו גם בשנה. שינוי מנוסף שבמשרד מעוניינים לקדם הוא מתן בחירה למתמחה האם לקצר את התורנויות בסופי השבוע, שעלול להביא לנוכחות בבתי החולים כמעט בכל סוף שבוע עקב חוסר במתמחים. אך האפשרות הזו לא כלולה כלל בהוראות המתווה.

זו לא התסבוכת היחידה. משרד האוצר נמנע מלהעביר למשרד הבריאות 66 מיליון שקלים הנחוצים ליישום המתווה, בטענה שהוא אינו ישים. לפיכך לא ברור גם החלק במתווה שמשרד הבריאות מתכוון ליישם באופן מיידי לא יכול לצאת לפועל.

ההסתדרות הרפואית הודיעה שלא תאפשר את יישום המתווה מכיוון שאין הסכמות עם האוצר על שינוי בשכר המתמחים שהמתווה יחול עליהם. המשמעות היא פגיעה קשה ביותר בשכר המתמחים בפריפריה, שעומדת על אלפי שקלים בחודש.

בהסתדרות הרפואית וגם באוצר מתנגדים בחריפות למתווה בטענה שאין מספיק רופאים בישראל כדי ליישם אותו. זאת מכיוון שבמודל שמציע משרד הבריאות נוסף בפועל יום מנוחה למתמחים במקום המשמרת שמתקצרת. מסקרים שהציג הארגון, המתמחים בפריפריה שעליהם הוא אמור לחול מתנגדים לו.

בהר"י מסבירים שהמחסור העתידי ברופאים התגלה תוך כדי עבודת צוות היישום בראשות ד"ר מנדלוביץ'. כתוצאה מכך נציגי ההסתדרות הרפואית והאוצר בצוות לא חתמו על הדו"ח והציגו מסמכי הסתייגויות משלהם.

סמוך לסיום עבודת הוועדה העלו בהסתדרות הרפואית ובאוצר מודל נוסף לקיצור התורנויות – קיצור המשמרות מ-26 ל-20 שעות עם ארבע שעות מנוחה בתוך בית החולים בהן המתמחה יוחלף על ידי רופא מומחה. לדבריהם מודל זה לא ידרוש תוספת גדולה של כוח אדם, ואף לא יפגע בשכר המתמחים לפי הסכמי השכר הקיימים.

בארגון מרשם, שנאבק לקיצור התורנויות, דורשים ליישם את המתווה כפי שמציע משרד הבריאות, למרות ה'חורים' הרבים בו. הארגון עתר יחד עם רופאים מתמחים לבתי הדין לעבודה בדרישה ליישום המתווה (למרות שאינו הארגון היציג של הרופאים המתמחים אלא ההסתדרות הרפואית), והיום, כאמור, עתר לבג"ץ וצורף גם כמשיב לעתירה של שירותי בריאות כללית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!