דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

הראפר שהפך למנהיג עובדים: הדרך הארוכה של כריסטיאן סמולס, מוביל האיגוד באמזון

הוא פוטר מהרשת בתחילת הקורונה, יועץ של אמזון כינה אותו "לא חכם", והשיטות בהן פעל לא תואמות את האסטרטגיה המקובלת של איגוד מקצועי | אחרי מאבק של שנתיים, סמולס והאיגוד שהקים שברו את מדיניות כיסוח האיגודים של רשת הענק

מארגן איגוד העובדים באמזון כריסטיאן סמולס מגיב לניצחון בבחירות, מחוץ למשרדי הוועדה הארצית ליחסי עבודה בברוקלין ניו יורק, ה-1 באפריל 2022 (צילום REUTERS/Brendan McDermid)
מארגן איגוד העובדים באמזון כריסטיאן סמולס מגיב לניצחון בבחירות, מחוץ למשרדי הוועדה הארצית ליחסי עבודה בברוקלין ניו יורק, ה-1 באפריל 2022 (צילום REUTERS/Brendan McDermid)

הדרך להובלת התאגדות העובדים הראשונה של אמזון בארה"ב הייתה ארוכה בעבור כריסטיאן סמאלס, מנהיג ההתארגנות.

"אנחנו רוצים להודות לג'ף בזוס על כך שהוא טס לחלל, בגלל שבזמן שהוא היה שם למעלה, אנחנו החתמנו אנשים פה למטה", אמר סמולס לאחר קבלת התוצאות.

בגיל 33, הוא כבר עבד בוולמארט, טרגט והום דיפו. בראשית דרכו החל כראפר, אבל ויתר על המוזיקה כדי לתמוך בשני התאומים שלו. בשנת 2015 החל לעבוד במחסן של אמזון במדינת ניו ג'רזי, ומאוחר יותר עבר לניו יורק.

רק סביב התפרצות נגיף הקורונה, סמולס מצא ייעוד לא שגרתי ולא צפוי: לאגד את העובדים בחברה, שבמשך עשרות שנים התנגדה להתאגדות עובדים, תוך כתי כתיבה מחדש של 'ספר המהלכים' של העבודה המאורגנת.

במרץ 2020, התפרצות מגפת הקורונה הבהילה את העובדים במחסן JFK8 בסטייטן איילנד, שהאמינו שאמזון לא מתייחסת ברצינות לאיום. סמולס החליט לארגן יציאה מחאתית בדרישה להגן על בריאות העובדים, ולסגור את מקום העבודה במידת הצורך. אחרי שהגיע לעבודה למרות שהיה בבידוד בגלל מגע עם חולה קורונה, אמזון פיטרה אותו והזניקה אותו לתהילה.

התובע הכללי של ניו יורק החל לבחון את הפיטורים שלו באותו יום, מה שהתחיל חודשים של מאבקים משפטיים בין המדינה לרשת הענק.

בפתקים שהודלפו עליהם הביע חרטה מאוחר יותר, דיוויד זפולסקי, היועץ הכללי של אמזון, כינה את סמולס "לא חכם, או רהוט", והציע לחברה "להפוך אותו לפנים של כל האיגוד או התנועה המארגנת".

וזה בדיוק מה שקרה.

ההתקפה של היועץ הפכה בעבורו למוטיבציה להילחם חזק יותר, אמר סמולס בראיון ביום חמישי. בשישי השבוע הצביעו עובדי מחסן JFK8 בעד ההתאגדות, והוא הצליח להוביל להישג בלתי נתפס.

"זה בזכות הדרך בה התארגנו", הוא אמר, "הדרך בה ביליתי כל יום בדיבור עם עובדים, שמש או גשם".

לאחר פיטוריו, הוא חצה את המדינה בניסיון לארגן עובדים חיוניים, וקרא לחרם על ה"פריים דיי", יום שיא של מכירות החברה. הוא אפילו בנה עץ מקופסאות אמזון פגומות מחוץ לביתו של המייסד המיליארדר ג'ף בזוס בחג המולד. אנשים שטענו שהם מקורבים אליו אמרו שלא פעל כראוי עם הכספים שגייס. סמולס אמר בתגובה שהוא אינו מכיר אותם.

הוא עורר תמיהה אפילו מצד האיגודים המקצועיים, בני הברית המתבקשים ביותר, כשאמר שאת המאמץ לאיגוד עובדי אמזון יובילו העובדים עצמם, בלי מטען של קבוצות ותיקות יותר. בחמישי השבוע הוא הבהיר שאין לו שום בעיה עם איגודים מסורתיים.

רבים פקפקו בסמולס כשהכריז על התכנית שלו לאגד את מחסן JFK8 בשנה שעברה, אבל הוא בנה אוהל מחוץ למחסן, בעוד תומכי האיגוד בפנים הסבירו איך איגוד יכול לדרוש שכר גבוה יותר, תנאים בטוחים יותר וביטחון תעסוקתי. הצוות שלו גייס תרומות במימון המונים באתר GoFundMe. במשך חודשים הוא השאיר מזון מחוץ למחסן, כדי שהקבוצה הצעירה יותר, הידועה בתור איגוד העובדים של אמזון (ALU), תוכל להחליף רשמים ומידע בארוחות הצהריים.

הוא אפילו נעצר. אמזון טענה שהוא הסיג גבול שוב ושוב למרות אזהרות, בעוד סמולס התייחס לאירועים כניסיון של אמזון לאיים על עובדים. המשטרה החליטה בעצמה איך לפעול, אמרו באמזון.

"איגוד העובדים באמזון הראה שזה הזמן לזרוק את ספר ההוראות הישן לגבי איך להתאגד", אומר ג'ון לוגן, פרופסור לעבודה באוניברסיטת סן פרנסיסקו. הקבוצה אמנם נאלצה למשוך את בקשתה ולהגיש אותה מחדש לאחר מכן כדי לוודא שיש להם 30% מהחתימות הנדרשות כדי לקיים הצבעה, אבל האינסטינקטים של סמולס היו נכונים.

"הם הגישו קצת יותר מ-30%, בלי מארגנים מנוסים או עורכי דין, הריצו קמפיין שרבים כינו כאוטי ולא מקצועי, אבל הייתה להם הצלחה גדולה בתקשורת ובמדיה החברתית", אמר לוגן. "כמעט כל מה שהם עשו מנוגד לעקרונות הקונבנציונליים של האיגוד המקצועי".

לאחר שזכה סוף סוף לשבחים מארגוני העובדים, סמולס מכוון עכשיו להתאגדות גם במחסן השני של אמזון בסטייטן איילנד, בהצבעה שתתקיים החודש ולדבריו תהיה קלה יותר בהשוואה לנוכחית. יש לו גם תכניות גדולות עבור מחסן JFK8.

"אנחנו הולכים לנסות חוזה קיבוצי. זה הדבר הראשון בסדר העדיפויות", אמר סמולס, "המאבק האמיתי הוא החוזה. בזה אנחנו הולכים להתמקד בשלב הבא".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!