דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

נסיעה חינם לקשישים, ו-5.5 ש"ח לנסיעה עירונית: מיכאלי הציגה את הרפורמה במחירי התחבורה הציבורית

רפורמת 'דרך שווה' שתיכנס לתוקף בקיץ הקרוב תכלול הסדרי חופשי חודשי אזוריים וארציים חדשים, עם הנחה לילדים ונוער | ההנחה לאנשים עם מוגבלויות תועלה ל-50%, ותורחב גם לזכאי הבטחת הכנסה | במקביל תבוטל ההנחה ברכישת ערך צבור

נוסעים עולים לאוטובוס בתל אביב (צילום: תומר נויברג / פלאש 90)
שרת התחבורה מרב מיכאלי (צילום: גיל פלוטקין)
דוד טברסקי

נסיעה חינם לקשישים מעל גיל 75, תשלום באוטובוס בכרטיס אשראי, כרטיס חופשי חודשי ארצי והשוואת תעריפי הנסיעה המקומית בכל הארץ – אלו עיקרי הרפורמה בתעריפי התחבורה הציבורית שתיכנס לתוקף בקיץ הקרוב.

המהלך יבטל את העלייה שהיתה מתוכננת במחירי הנסיעה, שהיו אמורים לעלות מ-6 ל-6.5 שקלים לנסיעה מקומית במטרופולינים. במסגרת הרפורמה, ההנחה ברכישת ערך צבור תבוטל, מלבד לאוכלוסיות שזכאיות להנחה כמו ילדים, קשישים ואנשים עם מוגבלויות. האחדת התעריפים ברחבי הארץ תייקר את הנסיעה בחלק מהאזורים בארץ, ותוזיל אותם באחרים.

הרפורמה תחת השם 'דרך שווה', הוצגה היום (ראשון) שרת התחבורה, מרב מיכאלי, ושר האוצר אביגדור ליברמן. היא כוללת בין היתר:

האחדת מחירים בנסיעות העירוניות, והגדלת טווח המרחק של נסיעות המשך: כרטיס נסיעה עירוני יעלה 5.50 ש"ח בכל יישוב בישראל ויאפשר נסיעה של 90 דקות, עם מעברים בלתי מוגבלים למרחק של עד 15 ק"מ. הכרטיס החדש יופעל בכל רחבי הארץ, ולא רק במספר יישובים כפי שהיה עד כה. המרחק המוגדל יכסה במקרים רבים גם ערים שכנות: כך למשל, נסיעה מרחובות לראשון לציון, מיבנה לאשדוד או מעכו לנהריה, ייחשבו בקרוב נסיעה מקומית.

תעריפים אחידים המבוססים על מרחק: 5 תעריפים ברורים ואחידים (4 לאוטובוסים ו-5 לרכבת) המבוססים על מרחק. במשרד הסבירו שהם מתקנים עיוות היסטורי ארוך שנים, שהוביל ליותר מ-80 תעריפים שונים שנקבעו ללא סדר והיגיון, וללא קריטריונים ברורים.

השוואת מחירי כרטיס חופשי חודשי אזורי באזורי הפריפריה ל-99 שקלים: הכרטיס יאפשר נסיעה באוטובוסים ברדיוס של כ-40 ק"מ, ויופעל בנגב, בגליל ובכל היישובים שמחוץ למטרופולינים של ירושלים, גוש דן וחיפה.

חופשי-חודשי ארצי חדש, לאוטובוסים בלבד, ב-225 ש"ח: המנוי החדש יאפשר נסיעה בלתי מוגבלת בכל קווי האוטובוס העירוניים והבין-עירוניים בישראל (למעט קווי אילת), ברכבת הקלה בירושלים, ובחיפה בכרמלית, ברכבלית ובמטרונית. הסדר זה לא כולל נסיעה ברכבות.

חופשי חודשי לילדים ונוער, לראשונה ב-50% הנחה: ילדים מגיל 5-18 יוכלו לרכוש כרטיס חופשי-ארצי שיאפשר נסיעה בכל האוטובוסים בכל המדינה, בעלות של 112.5 שקלים בחודש. באזור הנגב והגליל ומחוץ למטרופולינים, יוכלו ילדים בגילים אלו לרכוש כרטיס חופשי חודשי אזורי בעלות של 49.5 שקלים לחודש. ההנחה בסך 50% על רכישת ערך צבור לילדים ונוער תימשך, ילדים עד גיל 5 ימשיכו לנסוע ללא תשלום. תלמידים בחינוך המיוחד יהיו זכאים להנחות עד גיל 21.

פטור מתשלום על נסיעה לקשישים מעל גיל 75: הפטור ייצא לפועל מתחילת הרפורמה, ובמשרדי האוצר והתחבורה מתכננים להרחיב אותו לגיל 67 ומעלה החל מ-2023.

ההנחות לזכאי הביטוח הלאומי יוגדלו, ויורחבו גם לזכאי הבטחת הכנסה: מקבלי קצבת הבטחת הכנסה יהיו זכאים להנחות זהות לאנשים עם מוגבלויות. ההנחה בערך הצבור תגדל מ-33% ל-50%. ההנחות לאנשים עם עיוורון יישמרו והם ימשיכו לנסוע ללא תשלום, ומלווה של אדם עם עיוורון יזכה בהנחה של 50%.

אפשרות תשלום באשראי באוטובוס: עם השקת הרפורמה יופעל ניסוי בקווי חברת 'דן' לתשלום ישיר בהצמדת כרטיס האשראי למכשיר התיקוף, וכן לתשלום באפליקציות גוגל פיי ואפל פיי. בשלב הראשון יתאפשר תשלום על נסיעה בודדת בלבד במחיר מלא, וללא כרטיסי מעבר. בהמשך יתאפשר תשלום מתקדם בכל התחבורה הציבורית.

ביטול הפער במחיר בין אמצעי תשלום שונים: הרפורמה תבטל את פערי המחירים הקיימים כיום בין אמצעי תשלום שונים – רב קו, ואפליקציות תשלום שונות. כמו כן, תיבנה תשתית לתשלום עתידי מסונכרן על שירות במגוון אמצעי תחבורה נוספים (MAAS).

שילוב עם הנסיעות ברכבת: במקום מערך מסובך ומבלבל של מנויים אזוריים, ברכבת נקבעו 5 תעריפים מבוססי מרחק לנסיעה בודדת ו-3 מנויי חופשי-חודשי משולבים בכרטיס "חופשי ארצי" החדש.

במסיבת עיתונאים בה הוצגה הרפורמה אמרה השרה מיכאלי: "הייתה צריכה להיות עלייה מאוד דרמטית במחירי התחבורה הציבורית ברקע עליות המחירים. אמרתי לשר האוצר שאנחנו חייבים למנוע את העלייה הזו. ויש לנו תכנית איך למנוע ולהביא חלופה טובה בהרבה. משבר האנרגיה קורה בכל העולם ולא פוסח עלינו.

"אנחנו גאים להציג את דרך שווה, מהפכה בתחבורה הציבורית. מודל צודק שווה הוגן משתלם שמתקן עיוותים היסטוריים וביטול קומבינות פוליטיות, מודל חדש ומשתלם. אחת המרגשות בהם היא נסיעה חינם לבני 75 ומעלה בכל אמצעי התחבורה ציבורית."

לדברי מיכאלי, "אם באתם בתחבורה ציבורית הייתם מגלגלים ששילמתם תעריף אחר לגמרי על אותה נסיעה. למה? עיוות של שנים על גבי שנים. נוסע מבני ברק משלם פי 2 מנוסע בבית שמש. נוסע בעכו משלם פי 2 מתושב בטבריה. זו לא הנחה, הנחה ימשיכו לקבל כל זכאי הביטוח הלאומי, ילדים נוער, סטודנטים וכו'."

מיכאלי הדגישה את הצורך בשיפור התנאים והשכר של נהגי האוטובוסים בתחבורה הציבורית: "יש להעלות על נס את עבודת נהגי האוטובוס שהיא חשובה. צריך לשפר את תנאי העבודה של נהגי האוטובוס, מחויבת לזה באופן אישי לחלוטין. אנחנו עובדים על חדרי מנוחה לנהגים, ועם האוצר נעבוד על העלאת השכר, זה דבר ראוי".

שר האוצר, אביגדור ליברמן: "מהות הרפורמה היא צדק והגינות. קריטריון אחד ברור לקביעת מחיר – קילומטרז'. שום שיקול אחר. הנכונות שלנו לספוג את התייקרות תשומות התחבורה זו גם תשומה."

לדברי ליברמן, במשרד האוצר מתכננים שהחל משנת 2023, כל הגמלאים יוכלו לנוע בחינם בתחבורה הציבורית. "התחלנו לעבוד על תקציב 23-24, ואני מקווה שזו תהיה הבשורה, וכך גם גמלאים בגיל 67 ומעלה יוכלו לקבל את ההטבה."

תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית היו אמורים להתייקר ב-1 בפברואר השנה בכ-9%, עליה שנדחתה בעקבות התערבות שרת התחבורה ושר האוצר. מחיר נסיעה עירונית לדוגמה, שעמד על 6 ש"ח במטרופולינים, היה אמור לעלות ל-6.50 ש"ח. במקום זאת, נקבע מחיר כרטיס אחיד של 5.50 ש"ח לנסיעה עירונית או מקומית בכל הארץ, התקף ל-90 דקות ולמרחק עד 15 ק"מ, עם מעברים בלתי מוגבלים.

ניתן להתעדכן על פרטי "דרך שווה" באמצעות 'מחשבון התעריפים החדש' באתר המשרד, באתר הרשות הארצית לתחבורה ציבורית bus.gov.il ובמוקד הטלפוני של הרשות 8787*.

יו"ר הסתדרות הגמלאים, שמוליק מזרחי, בירך על הפטור לקשישים מהנסיעה: "אנחנו מאוד שמחים ומברכים את השרה על כך שאימצה את דרישתנו בפגישות עימה, להסדיר לנסיעה חינם בתחבורה הציבורית לגמלאים מעל גיל 75". לדבירו הביע שר האוצר אביגדור ליברמן נכונות לבחון גם את האפשרות להקצות בתקציב הבא סכום שיאפשר נסיעות חינם לכלל הגמלאים.

לצד זאת, הדגיש מזרחי כי נכון להיום ההנחה על סך 50% בתשלום לתחבורה ציבורית על כל גווניה, אותה השיגה הסתדרות הגמלאים כבר לפני 25 שנה – נותרת בעינה בכל הקשור לגמלאים שמתחת לגיל 75. "על אף העלייה במחירי הדלק, מחירי התחבורה הציבורית לגמלאים נותרים ללא פגיעה" הדגיש, והוסיף כי הגמלאים יהנו גם מהוזלת מנגנון החופשי חודשי במסגרת הרפורמה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!