דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
גבעת עמל

העליון ביטל את הפסיקה היחידה שמכירה בעוול ההיסטורי שנעשה לתושבי גבעת עמל

שופטת המחוזי, מיכל אגמון גונן, התייחסה לצורך ב״הכרה באותו עוול היסטורי״ שנגרם לתושבי גבעת עמל | שופטי העליון ביקרו בחריפות: ״סוף מעשה במחשבה תחילה״

לבנה רצבי, התושבת האחרונה שפונתה מביתה בגבעת עמל (צילום ארכיון: דוד טברסקי)
לבנה רצבי, התושבת האחרונה שפונתה מביתה בגבעת עמל (צילום ארכיון: דוד טברסקי)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

בית המשפט העליון ביטל אתמול (ראשון) את פסק הדין של שופטת המחוזי, מיכל אגמון גונן, בתביעה הייצוגית של תושבי גבעת עמל, ובכך מחק את ההכרה המשפטית היחידה בעוול שנעשה למשפחות.

שופטי העילון נעם סולברג, דוד מינץ ויעל וילנר, קבעו שארבעת התושבים שהגישו את התביעה הייצוגית לא יקבלו את הגמול שהובטח להם על סך 15 אלף שקלים כל אחד, ולא ישולם שכר הטרחה של עורכי דינם על סך 250 אלף שקלים.

הפסיקה היא תגובה לערעור שהגישו עיריית תל אביב, רשות מקרקעי ישראל ורשות הפיתוח, שטענו שהפסיקה של השופטת אגמון גונן חרגה מעיסוק בעניין הקונקרטי שהובא בפנייה, בכך שהגיבה ליחס הבעייתי שהונהג כלפי תושבי השכונה במשך שנים.

שופט העליון נועם סולברג (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
שופט העליון נועם סולברג (צילום: נתי שוחט/פלאש90)

התביעה הייצוגית הוגשה על ידי תושבי גבעת עמל, שמשפחותיהם מתגוררות בשכונה מאז מלחמת העצמאות, כשנקראו ליישב את האזור. זכותם של התושבים על הקרקע מעולם לא עוגנה באופן רשמי, והם חיו ללא תשתיות והכרה רשמית של המדינה בהם. לבסוף, הקרקעות בהם התגוררו נמכרו לקבלנים, מבלי שהם היו צד בעסקה. בתום מאבקים משפטיים וציבוריים קיבלו חלק מהמשפחות פיצוי חלקי, נמוך משמעותית מערך הקרקע בה חיו.

השופטת אגמון גונן קבעה אמנם שאין אפשרות לדברים להתברר במסגרת תביעה ייצוגית, אבל התייחסה לצורך ב"הכרה באותו עוול היסטורי אשר לטענת התובעים אירע להם". היא הציעה להם לבחור במסלול של הסתלקות מתוגמלת, והם נענו לבקשתה.

בפסק דינה תיארה השופטת בצורה מפורטת את השתלשלות האירועים ביחס לתושבי השכונה, במה שהפך להיות ההכרה המשפטית המלאה והמפורטת ביותר במסכת העוולות שנעשתה להם. היא קבעה ש"הלכה למעשה לא ניתן לתושבים דיור אקוויוולנטי", ושהמדינה הפרה את התחייבותה לתושבים. על בסיס זה קבעה שלמרות שהתביעה תבוטל, יקבלו התושבים גמול ושכר הטרחה ישולם.

פעילה מתעלפת ביום הפינוי של גבעת עמל (צילום: רונית אלדובי)
פעילה מתעלפת ביום הפינוי של גבעת עמל (צילום: רונית אלדובי)

השופטת אף ציינה כי לתביעה יש טעם גם אם לא יקבלו את הסעד הקונקרטי, מכיוון ש"העלתה לסדר היום הציבורי את העוול שנגרם לתושבים משך השנים וקולם של התושבים נשמע ברבים".

בית המשפט העליון ביטל פסיקה זו, בטענה שהמקרה אינו מצדיק תשלום גמול ושכר טרחה, מאחר ולשיטתם לא הייתה מלכתחילה עילה לתביעה ייצוגית, והיא לא הביאה תועלת ציבורית לתובעים, ולכן אינה מוצדקת.

הרכב השופטים בראשות נעם סולברג כתב כי "בית המשפט אינו בן חורין לפסוק מתוך הכרה כללית ועמומה ב'עוול חברתי היסטורי', וכי עידוד תביעות "כלליות ופלואידיות, הנשענות על טענות ל'עוול היסטורי'" יביא לשימוש לא הולם בתביעות ייצוגיות.

בית המשפט אף מקבל את עמדת המדינה לפיה יש לבטל את החלק בפסק הדין שמתאר את סיפורה של גבעת עמל, מאחר והפסיקה מהווה "מראה מקום ציבורי ומשמעותי להכרתו של בית המשפט לעוול שנעשה לתושבי גבעת עמל". מחיקת פסק דין זה מבטלת למעשה את ההכרה היחידה של המדינה בעוול. השופטים אף ביקרו את השופטת בסוף הפסיקה וכתבו, "סוף מעשה במחשבה תחילה".

תושבי גבעת עמל האחרונים פונו מבתיהם ב-15 בנובמבר 2021 על ידי כוח שיטור גדול ובתיהם נהרסו. מתווה הפיצויים שגובש עבור התושבים עומד על 75 מיליון שקלים בסך הכול. מרבית 45 מיליון השקלים שהיו צריכים לעבור לתושבים מיצחק תשובה כבר הועברו, אבל המדינה לא מעבירה את החלק אליו היא התחייבה בסך 30 מיליון שקלים.

בהסכמים הקואליציוניים על התקציב אוקטובר האחרון, הכסף הובטח ככספים קואליציוניים למפלגות העבודה ומרצ עבור תושבי השכונה ומהווים פיצוי של כ-1.8 מיליון שקלים לכל משפחה מפונה. אך למרות מאבק של כחצי שנה כלואים בקופת המדינה, ולא נמצאה כל דרך משפטית להעבירם למשפחות.

ועד הפעולה בגבעת עמל הודיע: "תושבי גבעת עמל שהתגוררו בשכונה עד הפינוי הכפוי והאלים ב-15 בנובמבר 2021 לא היו צד בהליך הזה. את סיפור העוול בגבעת עמל, כפי שהיטיבה לנסח השופטת אגמון גונן, איש לא יוכל לבטל. בכל מקרה נלמד את פסק הדין ונבחן דרכים משפטיות אחרות לתבוע את עיריית תל אביב ומדינת ישראל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!